العبادی: ترکیه در مبارزه با کردها به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد

العبادی: ترکیه در مبارزه با کردها به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 21:54

نخست وزیر عراق از ترکیه خواست که در مبارزه با کُردها، به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد.

العالم - عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق امروز سه شنبه در نشست هفتگی دولت اعلام کرد که گزارش دولت نشان می‌دهد، باید پنج درصد از کل آراء به صورت دستی شمارش شود.

العبادی تاکید کرد که این گزارش نشان می‌دهد، باید نتایج انتخاباتی که در اردوگاه‌های آوارگان و خارج از کشور برگزار شده است، لغو شود.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه در انتخابات پارلمانی اخیر تقلب صورت گرفته است، افزود: برخی از اعضای کمیته انتخابات بدون ممنوع از سفر هستند.

او گفت که کمیسیون هیات دولت عراق تقلباتی را در برخی از مراکز رای گیری کشف کرده است و لذا این کمیسیون از دولت خواسته که مشکل مربوط به شکایت از نتایج انتخابات را مورد بررسی قرار دهد.

العبادی همچنین از ترکیه خواست که در حملات خود به مواضع کردهای مسلح پ‌ک‌ک در شمال عراق، به حاکمیت این کشور احترام بگذارد.

او با اشاره به بحران کم آبی بوجود آمده در عراق ناشی از بستن رود دجله توسط ترکیه اعلام کرد که عراق درباره آب آشامیدنی هیچ مشکلی وجود ندارد، بلکه مشکل آن در تخصیص آب‌های کشاورزی است.

تصاویر منتشر شده از شمال عراق حاکیست که کف رودخانه دجله کاملا نمایان شده و در بغداد کودکان به دلیل پایین آمدن آب رودخانه، در مناطق پیشتر عمیق رودخانه، در حال آب بازی هستند.

او افزود: دولت عراق در قبال بحران جدی کم آبی و مرگ اراضی مستعد و خشک شدن حوضچه های آبی این کشور، ضروری است با ترکیه و نهادهای بین المللی تماس گرفته و راه حلی برای آن پیدا کند.نوری المالکی معاون اول رئیس جمهور عراق در بیانیه اش گفته است که با نگرانی جدی اقدام های سد سازی ترکیه را که منجر به کاهش آب عراق شده، دنبال می کند و به رغم همه فراخوان ها، آنکارا همچنان بر آسیب زدن به ملت عراق اصرار می ورزد.

نوری المالکی از کاهش آب رودخانه دجله به عنوان یک توطئه یاد کرده که هدف آن نابودی اقتصادی و محیط زیست و تشنه نگاه داشتن ملت عراق است.

حکیم نیز در بیانیه خود یادآورشد که آبگیری سد الیسو تبعات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خطرناکی بر عراق به دنبال دارد.

رهبر جریان حکمت ملی از دولت و وزارتخانه های خارجه و منابع آبی عراق خواسته است که با جدیت این پرونده حساس را دنبال و از طرق دیپلماتیک ترکیه را به دادن حق آبه عراق تمکین کنند.

سد الیسو بعد از سد آتاتورک، دومین سد بزرگ ترکیه است که اولی بر رودخانه دجله و دومی بر رودخانه فرات بنا شده اند.

بر اساس اعلام منابع عراقی ، سد الیسو قادر به انبار 11 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آب است و مساحت دریاچه پشت سد حدود 300 کیلومتر مربع است و چند ماه طول می کشد که آبگیری کامل این سد به پایان برسد.

پربیننده ترین خبرها