تحلیل روز/

جنایات مداوم آمریکا سیاست برنامه ریزی شده است یا اشتباهات جنگی؟

جنایات مداوم آمریکا سیاست برنامه ریزی شده است یا اشتباهات جنگی؟
پنج‌شنبه 17 خرداد 1397 - 13:01

آمریکا و متحدانش در شمال شرق سوریه همچنان جنایت می کنند و با بهانه های بی پایه زنان و کودکان را بمباران می کنند.

العالم - سوریه 

جنگنده های آمریکا در تازه ترین جنایت خود که ششمین جنایت از ابتدای ماه مه تاکنون است، حداقل 10 شهروند سوری را از جمله چند زن و کودک در روستای جزاع در حومۀ جنوبی استان حسکه به خاک و خون کشیدند.

جنگنده های ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با داعش خانه های مردم را در روستای جزاع در شمال منطقه الدشیشه در جنوب شهر الشدادی بمباران کردند که این بمباران خسارات سنگینی به املاک دولتی و خصوصی زد.

چند روز پیش نیز حداقل 4 شهروند سوری در حملۀ تجاوزگرانۀ جنگنده های ائتلاف آمریکایی به روستای حسن العلی در جنوب شرق شهر الشدادی شهید و زخمی شدند و 24 ساعت قبل از این جنایت هم 8 عضو یک خانواده در روستای ذیب هداج در حملۀ هوایی ائتلاف آمریکایی شهید شدند.  

در همان زمان حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به روستاهای الدحو، الدشیشه، تل الشایر و مناطق مسکونی حومۀ شهر الشدادی نیز باعث شهادت 22 شهروند سوری شد که شهدا یک پیرمرد و بقیه زن و کودک بودند، گذشته از این، خانه ها و املاک مردم و زیرساخت های روستاها نیز در این حملات هوایی تخریب شد.

مناطق حومۀ شهر الشدادی پیوسته توسط توپخانۀ نیروهای آمریکایی مستقر در این شهر شدیداً گلوله باران می شود و بالگردها و هواپیماهای جنگی آمریکا نیز این مناطق را زیر آتش می گیرند که هدف از همۀ این حملات زمینی و هوایی زمینه سازی برای پیشروی "نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد)" به سوی منطقه الدشیشه و از آنجا به سوی مرزهای سوریه و عراق است. قسد با آغاز حملات زمینی و هوایی آمریکا همۀ گذرگاه ها را بسته و مناطق حومۀ الشدادی را مناطق نظامی بسته اعلام کرده است و همین امر باعث محاصره شدن مردم این مناطق شده است.

منطقه الدشیشه برای گروه تروریستی داعش از اهمیت خاصی برخوردار است و داعشی ها در این منطقه مستقر هستند و اطلاعات رسیده نشان می دهد که داعش بیش از 500 نفر را در منطقۀ مذکور به گروگان گرفته و آنها را در چند زندان به بند کشیدند و در میان این زندانیان تعداد زیادی زن و مردم ایزدیِ اهل شهر موصل وجود دارند. تعدادی از مردم اهل رقه، دیرالزور و حسکه نیز در این زندان ها به سر می برند.  

ائتلاف آمریکایی با استناد به قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل تشکیل نشده است و اصولاً آن دسته از ساکنین استان حسکه، رقه و دیرالزور را به خاک و خون می کشد که از پیوستن به صفوف قسدِ تحت حمایت آمریکا خودداری می کنند.  

داستان از آنجا آغاز شد که قسد ابتدای ماه مه گذشته عملیاتش را برای به دست گرفتن کنترل مناطق باقیمانده تحت تصرف داعش در شرق دیرالزور و جنوب و جنوب شرقی حسکه از سرگرفت و ابتدا منطقه الباغوز را در دیرالزور محاصره کرد تا داعشی ها را مجبور به عقب نشینی کند.

پس از محاصرۀ منطقه الباغوز عملیات قسد در شرق دیرالزور متوقف شد سپس عملیاتش در مناطق جنوب شرقی استان حسکه خصوصاً عملیات پیشروی به سوی منطقۀ مرکدا آغاز شد. این مناطق برای مدتی طولانی حد فاصل و مرز بین داعش و قسد محسوب می شد. برخی از مناطق جنوب شرقی حسکه تحت تصرف داعش بود و ائتلاف آمریکایی می خواست با بمباران چنین مناطقی زمینۀ پیشروی قسد را فراهم کند.

ائتلاف آمریکا همچنین به طور همزمان به پشتیبانی هوایی از تروریست های داعش می پرداخت تا این تروریست ها بتوانند به مواضع ارتش سوریه و متحدانش حمله کنند. در همین راستا، جنگنده های آمریکا روز 24 مه گذشته مواضع ارتش سوریه و متحدانش را بین شهر البوکمال و حمیمه در استان  دیرالزور بمباران کردند زیرا ارتش قبلاً حملات داعش را خنثی کرده بود.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها