پس از توافق آمریکا و ترکیه بر سر «منبج»؛

کُردها برای مذاکره بدون پیش‌شرط با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند

کُردها برای مذاکره بدون پیش‌شرط با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند
پنج‌شنبه 17 خرداد 1397 - 14:11

دبیر کل جبهه معارض دموکراتیک سوریه می‌گوید که کُردها خواستار گفت‌وگوی سوری-سوری بدون مداخله طرفهای خارجی هستند.

العالم - سوریه

«میس کریدی» دبیر کل جبهه معارض دموکراتیک سوریه دو روز پیش به شهر «قامشلی» در شمال سوریه و شماری از شهرها و شهرکهای این منطقه سفر کرد.

کریدی در جریان این سفر با «الهام احمد» رئیس مشترک «شورای دموکراتیک سوریه» دیدار و تأکید کرد که این شورا موافقت خود را با «اعزام یک هیئت برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط با دمشق» اعلام کرده است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن اعلام کرد که شورای دموکراتیک سوریه که متشکل از کُردهاست اظهارات بشار اسد رئیس جمهور این کشور را مثبت ارزیابی کرده و خواستار گفت‌وگوی سوری-سوری بدون مداخلات خارجی است.

کریدی به نقل از این شورا اعلام کرد که آنان خود را «جدایی طلب» نمی‌دانند و تأکید کرده اند که در اندیشه چنین چیزی نیستند، بلکه مطالباتی دارند که مربوط است به دموکراسی و «خودمختاری».

این شورا تأکید کرد که به هیچ وجه در برابر ارتش سوریه سلاح به دست نگرفته، بلکه در برابر تروریسم دست به سلاح شده است؛ به گونه ای که «پرچم ملی سوریه همچنان در قامشلی برافراشته است».

کریدی ادامه داد: «نگاه مثبتی به مسائل داریم و بسیار امیدواریم؛ زیرا هدف، حرکت به سوی گفت‌وگوی سوری-سوری است. روابط نیز شکل مثبتی به خود گرفته است. ظاهرا مهمانانی که از دمشق خواهند آمد، برای این منطقه حائز اهمیت خواهند بود».

وی درباره مشارکت کُردها در نشستهای قریب الوقوع «کمیسیون بررسی قانون اساسی» تصریح کرد که «این مسئله منوط به عوامل زیادی است... ولی کُردها حق دارند در این بررسی‌ها و در همه مسائلی که مختص به سوری‌هاست، شرکت کنند».

به گزارش الوطن، اعلام آمادگی کُردها برای مذاکره با دولت سوریه درست یک روز پس از توافق ترکیه و آمریکا بر سر «نقشه راه» شهر منبج در شمال سوریه صورت گرفته است؛ شهری که گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، آن را در تسلط خود دارند.

ناظران می‌گویند که «توافق منبج» در واقع خیانت جدید آمریکایی‌ها به کُردهاست؛ چرا که واشنگتن از کُردها در شرق رود فرات حمایت می‌کند و در این توافق، به آنان خیانت کرده و با ترکیه همپیمان شده است.

اسد نیز هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه باید با دمشق مذاکره کنند و در صورت شکست مذاکرات، استفاده از زور گزینه جایگزین دولت سوریه خواهد بود تا مناطق تحت تسلط این گروه را پس بگیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها