سکوت فیفا در برابر کشانده شدن پای تحریم‌ها به جام جهانی

سکوت فیفا در برابر کشانده شدن پای تحریم‌ها به جام جهانی
شنبه 19 خرداد 1397 - 14:07

در حالی که تنها یک هفته تا بازی افتتاحیه رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی مانده، تنش های ژئوپلتیک موجود در عرصه سیاسی جهان به این رقابت ها نیز سرایت کرده است.

العالم - گوناگون

در حالی که تنها یک هفته تا بازی افتتاحیه رقابت های جام جهانی 20188 روسیه باقی مانده، تنش های ژئوپلتیک موجود در عرصه سیاسی جهان به این رقابت ها نیز سرایت کرده است.

شرکت آمریکایی نایکی، تولید کننده پوشاک ورزشی اعلام کرده که امسال به اعضای تیم ملی ایران کفش نخواهد داد. به گفته شرکت نایکی، این تصمیم پس از اقدام دولت ترامپ در وضع تحریم های جدید علیه ایران اتخاذ شده است. دونالد ترامپ، ماه گذشته میلادی ضمن خروج از برجام تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد.

شرکت های تولید کننده پوشاک ورزشی نظیر آدیداس، نایکی و پوما در آستانه رقابت های جام جهانی، که یکی از پربیننده ترین رقابت های ورزشی جهان به شمار می روند، در حال رقابت برای انعقاد قرارداد اسپانسری با برخی از بهترین تیم های ملی فوتبال جهان هستند.

اما با وجود اینکه تیم ایران در رده بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا بهترین تیم آسیایی لقب گرفته است، این تیم به دلیل تحریم های بین المللی سال هاست که برای جذب اسپانسر با مشکل مواجه است. شرکت نایکی اسپانسر برخی از بازیکنان تیم ملی ایران است که در لیگ های خارجی بازی می کنند. یکی از این بازیکنان سامان قدوس است. اما مشخص نیست که آیا وی نیز از تصمیم جدید شرکت نایکی تاثیر خواهد پذیرفت یا خیر.

این وضعیت در حالی رخ داده که ایران قرار است تا چند روز دیگر اولین بازی خود در جام جهانی فوتبال را مقابل تیم ملی مراکش بازی کند. این تصمیم شرکت نایکی موجی از محکومیت را در میان ایرانیان سراسر جهان بر انگیخته است.

کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی ایران از فیفا خواسته تا به این مسئله ورود کند. کی روش در این باره گفته: «بازیکنان به تجهیزات ورزشی شان عادت کرده اند و عوض کردن آنها یک هفته قبل از این رقابت مهم کار درستی نیست.» فیفا هنوز واکنشی به این درخواست کی روش نشان نداده است.

اما شرکت نایکی تنها شرکتی نیست که پای مسائل سیاسی را به عرصه ورزش کشانده است. زمستان سال گذشته شرکت کره ای سامسونگ هم به بهانه تحریم ها از اعطای تلفن های همراه ساخت این شرکت به ورزشکاران ایران و کره شمالی خودداری کرد. این اقدام با واکنش هایی در میان نهاد برگزار کننده رقابت های المپیک و مقامات رسمی ایران مواجه شد و شرکت سامسونگ ناگزیر شد ضمن عذرخواهی از این اقدام، در تصمیم خدو تجدیدنظر کند.

شرکت آلمانی آدیداس هم در جام جهانی قبلی به دلیل تحریم ها علیه ایران، از ارائه تجهیزات ورزشی به اعضای تیم ایران خودداری کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها