پاسخ لاوروف به دعوت ترامپ از روسیه برای بازگشت به گروه هفت

پاسخ لاوروف به دعوت ترامپ از روسیه برای بازگشت به گروه هفت
شنبه 19 خرداد 1397 - 18:50

وزیر خارجه روسیه به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار بازگشت روسیه به گروه هفت شده بود پاسخ داد.

العالم - روسیه

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه روز شنبه به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار بازگشت روسیه به «گروه هفت» شده بود واکنش نشان داد. 

لاوروف گفت: «ما در چارچوب‌های دیگر کاملاً عالی کار می‌کنیم و گروه 20 را نویدبخش‌ترین چارچوب در درازمدت می‌دانیم.»

رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن سال 2014 با متهم کردن روسیه به دخالت در امور داخلی اوکراین، روسیه را از گروه "G8" یا هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، برای مدت نامعلومی خارج کردند.

گروه هفت اگرچه قرار بود هفت قدرت اقتصادی برتر دنیا را نمایندگی کند اما قدرت های اقتصادی نوظهور این ترکیب را بر هم زدند. هیچ یک از اعضای گروه هفت قادر به نادیده گرفتن قدرت اقتصادی چین نیست. ششمین اقتصاد بزرگ جهان یعنی برزیل نیز جایی در گروه هفت ندارد. هند نیز که بیشترین سرعت رشد اقتصادی جهان را دارد در فهرست گروه هفت دیده نمی شود. بدین ترتیب می توان گفت گروه هفت دیگر قدرتمندترین اقتصادهای جهان را نمایندگی نمیکند. به ویژه آن که بحران اقتصادی در بیشتر کشورهای عضو از نفوذ اقتصادی آن کاسته است.

ترامپ روز جمعه اعلام کرد روسیه باید در میز مذاکرات گروه 7 شرکت داشته باشد. این پیشنهاد با مخالفت کشورهای اروپایی رو به رو شد. 

ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: چرا باید بدون روسیه‌ نشستی داشته باشیم؟ من پیشنهاد می‌دهم و این مساله به تمامی اعضای گروه 7 بستگی دارد اما روسیه باید در این نشست حضور داشته باشد و عضوی از این گروه باشد. چه دوست داشته باشید چه دوست نه و حتی اگر از نظر سیاسی درست نباشد اما ما جهانی داریم که باید آن را اداره کنیم.»

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها