چین: تامین امنیت مهمترین هدف شانگهای است

چین: تامین امنیت مهمترین هدف شانگهای است
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 09:46

رئیس جمهوری چین با اشاره به اینکه تامین امنیت مهمترین هدف سازمان همکاری شانگهای است، گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید در زمینه امنیت با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

العالم ـ آسیا

شی جین چینگ امروز (یکشنبه) در نشست آغاز بکار اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در چیندائو چین که با حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران برگزار شده است، افزود: «هدف اصلی ما صلح در جامعه بین الملل است که باید به آن دست بیابیم و مهمترین راه آن امنیت است ، امنیت همسایگان و حاکمیت ارضی آنها خیلی برای ما مهم است».
شی افزود: در زمینه تامین امنیت می توانیم مانورهای زیادی با یکدیگر انجام دهیم در مورد افغانستان رایزنی های زیادی انجام شده و چین از طریق سازمان شانگهای این موضوع را پیگیری کرده است.
به گفته وی ایجاد رفاه برای عموم مردم هدف دیگر اجلاس شانگهای است چالش رفاهی برای مردم را باید بسیار جدی بگیریم ایجاد راه های تجاری را که در آخر رفاه مالی را به همراه خواهد داشت باید پیگیری کرد.
رییس جمهوری چین با اشاره به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری شانگهای افزود: به عنوان ریاست سازمان همکاری شانگهای مبلغ 3 میلیارد دلار را به عنوان بیعانه در بانک حمایت های نمایشگاه شانگهای برای تشویق سرمایه گذاران خارجی اختصاص داده ایم.
شی جین پینگ گفت: نشست سران چینگ دائو نخستین نشست سران 8 کشور عضو سازمان همکاری شانگهای پس از افزایش تعداد اعضای این سازمان است این نشست از اهمیت تاریخی برخوردار است.
او گفت: به دنبال تقویت قدرت سازمان همکاری شانگهای، توجه و انتظارات مردم کشورهای منطقه و جامعه جهانی به آن بیشتر شده و وظایف سازمان در دفاع از امنیت و ثبات منطقه و کمک به توسعه و شکوفایی منطقه نیز افزایش یافته است.
به گفته وی چین مایل است به اتفاق کشورهای عضو، با استفاده از فرصت این نشست، با جمع بندی تجریبات توسعه و تحلیل اوضاع بین المللی و منطقه‌ای، ضمن برنامه ریزی درباره همکاری، به توسعه با ثبات و پایدار سازمان همکاری شانگهای کمک کند. 
رییس جمهوری چین افزود: سازمان همکاری شانگهای ظرف 17 سال پس از تاسیس، به موفقیت های بزرگ رسیده است کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با رعایت 'اساسنامه سازمان همکاری شانگهای' و 'پیمان دوستی و همکاری حسن همجواری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای'، یک روابط مشارکت سازنده ایجاد کرده اند که غیرمتعهد وعدم تقابل است و طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد. 
وی این موضوع را نوآوری مهم در تئوری و فعالیت های روابط بین المللی و ایجاد مدل جدید همکاری منطقه ای و ادای سهم جدید برای صلح و توسعه منطقه خواند. 
شی جین پینگ تاکید کرد: امروز سازمان همکاری شانگهای سازمانی با گسترده ترین مساحت و بیشترین جمعیت جهان است میزان کل اقتصاد 20 درصد و جمعیت کشورهای عضو 40 درصد جهان را تشکیل می دهد تاثیر بین المللی این سازمان پیوسته ارتقا یافته و به نیرویی مهم در یاری به صلح و پیشرفت جهان و حفاظت از عدالت بین المللی تبدیل شده است. 
رییس جمهوری خلق چین اظهار داشت: علت اصلی آن که سازمان همکاری شانگهای همواره قدرت حیاتی فراوان و نیرو محرکه قوی را حفظ کرده‌، این است که نوآورانه 'روحیه شانگهای را مطرح کرده و آن را به اجرا رسانده ‌‌است روحیه شانگهای مبنی بر اعتماد و منافع متقابل، برابری، مشورت و احترام به تمدن‌های متنوع و جستجوی پیشرفت مشترک است.
رییس جمهوری چین بر این باوز است که این روحیه فراتر از نظرات قدیمی مانند درگیری تمدن‌ها، تفکر جنگ سرد و بازی مجموع صفر بوده و صفحه جدید روابط بین المللی را گشوده ‌است که به طور روزافزون مورد قبول جامعه بین المللی قرار گرفته‌است.
رییس جمهوری خلق چین گفت: 'روحیه شانگهای' گنجینه مشترک سازمان همکاری شانگهای بوده و این سازمان نیز خانه مشترک کشورهای عضو است.
وی از رهبران کشورهای عضو این سازمان خواست تحت هدایت 'روحیه شانگهای'، با تلاش مشترک و همکاری صادقانه و همدلی جامعه با سرنوشت مشترک را ایجاد کرده و به برقراری مناسبات جدید بین المللی و در جهانی حاکی از صلح پایدار، امنیت فراگیر، شکوفایی مشترک، همبستگی و درهای باز، پاکی و زیبایی پیشرفت کنند.
به گزارش ایرنا،  در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر از جمله حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور ایران و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها