آیا ترامپ از "گروه 7" خارج شده است؟

آیا ترامپ از
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 15:04

سریال خروج آمریکا از معاهدات منطقه ای و بین المللی گویا حالا حالاها ادامه دارد و این بار قرعه به نام گروه 7 کشور صنعتی جهان افتاده است.

العالم ـ آمریکا

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داده، با آنچه در نشست سران گروه7 گذشت و  با توجه به اقدام ترامپ در پس گرفتن امضای خود از بیانیه پایانی این گروه،، شاهد خاتمه این گروه بودیم.

فرانس 24 از 'آندره لوئیزکروک پیتری' (Andre Loesekrug Pietri) بنیانگذار "صندوق اِی کپیتال" ( A Capital Funds ) پرسید که در پی رفتار منفعالانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس سران گروه7 و پس گرفتن امضای خود از بیانیه پایانی این گروه، آیا شش کشور عضو این گروه یعنی به غیر از آمریکا، به جهت اقتصادی و سیاسی با یکدیگر متحد خواهند شد و یا هنوز از انسجام لازم برای اینکار برخوردار نیستند؟ که مشاور و بنیانگذار شرکت بین المللی صندوق سرمایه گذاری در پاسخ گفت: در تمام جریان 48 ساعت برگزاری این نشست صحبت از گروه 1+6 و یا گروه 1+2+4 می شد چرا که درمیان این گروه ایتالیا و همچنین آمریکا نظرات واگرایی درباره روسیه و تجارت جهانی داشتند و آلمان نیز مخالف سخت گرفتن تجارت بر دیگر کشورها بود.
این کارشناس خاطرنشان کرده، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز درجریان این اجلاس اظهارات تندی بر زبان راند و گفت شش کشور عضو گروه7 به مراتب قوی تر از آمریکا هستند.
پیتری به فرانس24 گفته، در واقع بدون آمریکا گروه7 وجود ندارد و تا آنجایی که می دانیم ما شاهد به پایان رسیدن گروه7 دراین اجلاس بودیم.
وی تصریح کرده، در سال های اخیر شاهد ظهور اتحادیه اروپا بعنوان یک جناح قوی بودیم اما اتحادیه اروپا هم چنانچه ائتلاف قوی بین آنها برقرار نباشد ، وجود نخواهد داشت، بخصوص بین سه عضو قدرتمند آن فرانسه، ایتالیا و آلمان که در زمان حاضر چنین نشان نمی دهد.

دونالد ترامپ قبل از پایان اجلاس گروه 7 و صدور بیانیه پایانی، در دیدار با نخست وزیر کانادا پیش‌بینی کرده بود که رهبران شرکت کننده در این دوره از اجلاس گروه 7 کشور صنعتی جهان بتوانند به توافقی درباره‌ی بیانیه پایانی مشترک این اجلاس دست یابند. وی گفته بود، «بر این باورم که ما بیانیه مشترکی را صادر خواهیم کرد».

این درحالی است که شماری از کشورهای شرکت کنندگان در این اجلاس به علت اختلافات موجود بر سر تعرفه‌های گمرکی در تجارت با آمریکا رسیدن سران گروه 7 به هر گونه توافق برای صدور بیانیه‌ای مشترک را دور از ذهن ارزیابی کرده بودند.

اما سرانجام همان طور که انتظار می رفت در پایان نشست هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در کانادا زخم ها دوباره سرباز زد و اختلافات آمریکا با متحدانش بیش از پیش بالاگرفت. دونالد ترامپ که این نشست را زودتر از دیگر شرکت کنندگان ترک کرده بود در هواپیما، هنگام عزیمت به سنگاپور با انتشار توئیتی تاکید کرد که کشورش با مواضع گروه 7 همراه نیست و بیانیه پایانی این نشست را امضاء نمی کند.

پربیننده ترین خبرها