سلطانی فر در گفتگو با العالم:

همه امکانات مورد نیاز تیم ملی برای حضور در جام جهانی فراهم شده است/ حمایت 80 میلیونی از 23 سردار ایرانی در آوردگاه روسیه/ تکلیف حضور روحانی در برنامه افتتاحیه مشخص شد

همه امکانات مورد نیاز تیم ملی برای حضور در جام جهانی فراهم شده است/ حمایت 80 میلیونی از 23 سردار ایرانی در آوردگاه روسیه/ تکلیف حضور روحانی در برنامه افتتاحیه مشخص شد
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 11:22

وزیر ورزش و جوانان گفت: ما مجموعه امکاناتی که مورد نیاز و برنامه ریزی کادر مربیگری برای حضور تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه بود فراهم کردیم و تصور می کنم مشکلی در این مسیر وجود نداشته باشد.

العالم - ایران / ورزشی

یوزهای ایرانی اولین بازی خود را در جام جهانی 2018 روسیه مقابل تیم نه چندان شناخته شده آفریقایی و البته قدرتمند مراکش در تاریخ ۲۵ خرداد۹۷ (۱۵ ژوئن ) ساعت 19:30 به وقت ایران در ورزشگاه سنت پترزبورگ انجام خواهند داد، ملی‌پوشان ایران در دومین دیدار ساعت 22:30 روز۳۰ خرداد ۹۷ (۲۰ ژوئن) در ورزشگاه کازان به مصاف تیم ملی اسپانیا می‌روند و در سومین بازی خود در ساعت 22:30 روز ۴ تیر ۹۷ ( ۲۵ ژوئن ) در سارانسک به مصاف پرتغال خواهند رفت.

شبکه خبری العالم در آستانه آغاز بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان که شگفتی سازان تیم ملی ایران با اقتدار در مقابل تیم های آسیایی و فتح قله های افتخار حضور خود را در جام  جهانی 2018 روسیه دیکته کردند، با مسعود سلطانی فر وزیر وزش و جوانان درباره وضعیت حضور تماشاگران ایرانی، شرایط تیم ملی و شانس صعود یوزهای ایرانی به مرحله بعد، امکان حضور رییس جمهور در مراسم افتتاحیه جام جهانی روسیه و ... گفت و گو کرده است.

مشروح این مصاحبه به این شرح است:
 

العالم: در مورد میزان آمادگی تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی روسیه نظرتان را بیان کنید؟

این پنجمین دوره ای است که به جام جهانی فوتبال صعود می کنیم و برخلاف دوره های قبلی یک صعود مقتدرانه و زود هنگام داشتیم، در مسابقات مقدماتی تیم بدون باخت بودیم و تا بازی آخر گل نخوردیم و در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات صعود ما قطعی شده بود و از همان بازی برگشتمان با ازبکستان برنامه ریزی برای آماده سازی تیم ملی توسط فدراسیون و کادر تیم ملی و مربیان انجام شد، تعدادی بازی تدارکاتی پیش بینی شده بود که اکثر آنها طبق برنامه انجام و اردو های مختلف برگزار شد، هماهنگی تیم ملی با باشگاه ها برای اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را از بازیکن های باشگاه های مختلف خصوصا باشگاه های خارجی داشته باشیم ، انجام شد از همین رو تمام تدارکات لازم برای تیم ملی فراهم شده است. کمپی را هم که در روسیه گرفتیم بسیار مجهز و مناسب است که همه امکانات را در خود دارد. قبلا کمپ دیگری را آماده کردیم که مقداری فاصله داشت، بعد از اینکه تیم ملی ایتالیا از صعود به جام جهانی باز ماند، کمپ آنها بدون استفاده ماند و ما بلافاصله آن را رزرو کردیم. اردویی که در ترکیه برگزاری شد در محل اردوی بشیکتاش هم امکانات مجهزی داشت.

ما فکر می کنیم با وجود اینکه در گروه سختی قرار گرفتیم و تیم های مدعی هستند ان شاالله ما بتوانیم بازی های خوبی را برگزار کنیم و همه توانمان را بگذاریم تا از حیثیت ورزشی کشورمان دفاع کنیم.

العالم: چه اقداماتی برای حمایت از تیم ملی، بازیکنان و کادر فنی از لحاظ مالی صورت گرفته؟

ما مجموعه امکاناتی که مورد نیاز بود و برنامه ریزی که کادر مربیگری در چند ماه گذشته انجام داده بود، همه هماهنگی ها و امکانات را فراهم کردیم و تصور می کنم مشکلی در این مسیر وجود نداشته باشد .

در هر فرصتی که لازم بود بازیکن ها در اختیار کادر مربیگری تیم ملی فوتبال قرار گرفتند و اردوهای مختلف و بازی های تدارکاتی مختلفی برگزار شد و امیدوار هستیم در فاصله حدود  که به جام جهانی مانده بتوانیم آمادگی تیم را به حد اعلای خود برسانیم و با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کنیم  .

العالم: آیا در سطح اداری ، فنی و آمادگی ها مشکلی وجود ندارد که بتواند در روحیه بازیکنان و کادر تیم ملی اثر منفی بگذارد ؟

تمامی خواسته ها و برنامه ریزی هایی که سرمربی تیم ملی داشته اند از طریق فدارسیون و وزارت ورزش تامین شده است و مشکلی وجود نداشته است .

کمپ تیم ملی در داخل کشور کمپ مجهز و مناسبی است که با همه امکانات در اختیار تیم ملی بود به خاطر درگیری بازیکن های ما در داخل و خارج تعداد محدودی از آنها در اختیار سرمربی بوده اند اما برنامه آماده سازی طبق برنامه انجام شد و به مرور هم که بازیکن های تیم های مختلف مثل بازیکن هایی که درگیر لیگ قهرمانان آسیا بودند یا آنهایی که در لیگ های اروپایی بازی می کردند در هر مرحله که این بازیکن ها اضافه شدند برنامه با دقت و نظم و ترتیب خاصی دنبال می شد و هیچ مشکلی از طرف مجموعه فدارسیون و کادر مربیگری تیم ملی وجود نداشت که منعکس شده باشد و در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف نشده باشد.

العالم: این اولین باری نیست که تیم ملی ایران به جام جهانی می رود به نظر شما وضعیت تیم ملی را نسبت دوره های قبل چگونه ارزیابی می کنید ؟

هر دوره متناسب با قرعه وضعیت خاصی داشتیم، ما این بار صعود مقتدرانه و زودهنگامی به جام جهانی داشتیم بنابراین از ماه ها قبل دغدغه صعود نداشتیم و با وجود اینکه در مقابل گروه دشواری قرار گرفتیم ولی اعضای تیم ملی فوتبال ما ثابت کردند که هر وقت عزم و اراده ویژه ای داشتند و خواستند به نتیجه برسند به اهداف خود دسترسی پیدا کردند این ویژگی ملت ماست در طول چهل سال گذشته در همه فراز و نشیب ها حتی در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله با عزم اراده ویژه ای توانستند بر سختی ها پیروز شوند .

در زمان سازندگی هم همین طور ملت ایران اراده کرده بودند کشور را بسازند و ساختند و هیچ چیزی در مقابل اراده یک ملت نمی تواند مقاومت کند .

امروز هم تیم ملی ایران مورد حمایت هشتاد میلیون نفر جمعیت ایران است و متناسب با همان شعاری که انتخاب شده " ۸۰ میلیون نفر، یک ملت و یک ضربان قلب"، ما یک تیم 23 نفره نیستیم یک ملت هستیم که قلبمان با تیم ملی است.

العالم: به نظر من تیم ملی در بین جامعه موقعیت خاصی دارد به نظر شما دلیل آن چیست ؟

در ایران هواداران ورزش به ویژه فوتبال بسیار زیاد هستند، تعداد هواداران دو تیم بزرگ استقلال و پرسپولیس بیش از پنجاه میلیون نفر هستند این پنجاه میلیون نفر به علاوه همه مردم ایران از تیم ملی حمایت می کنند از همین رو در بین مردم، ورزش به ویژه فوتبال برای پرکردن اوقات فراغت و تقویت وحدت و انسجام ملی نقش موثری دارد.

همه مردم دوست دارند ورزشکارانشان افتخار آفرینی کنند و پرچمشان به اهتزاز در بیاید و سرودشان نواخته شود زیرا این موجبات غرور ملی را فراهم می کند.

طبیعتا هر جا که یک ملت غرورش حفظ شود و وحدت وانسجام بین آنها تحکیم شود شرایط مطلوبی برای آن ملت است و امروزه ورزش توانسته این چنین نقشی را برای مردم ایفا کند.

العالم: آیا حضور تیم ملی در جام جهانی روسیه حاوی پیام خاصی است؟

ورزش ابزار بسیار مهمی برای تقویت تعامل و رابطه بین کشورها و دوستی بین ملت ها است، ما در چهل سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب با تعدادی از کشورها رابطه سیاسی نداشتیم یا در روابطمان تنش هایی وجود داشته اما هیچگاه ارتباطات ورزشی بین ما و ملت های مختلف و کشورهایی که در دنیا رسمیت دارند قطع نشده است و الان هم به جام جهانی می رویم تا پیوند ها و دوستی هایمان را با کشوهای دیگر تحکیم بخشیم و امیدوار هستیم ما در آوردگاه جام جهانی به عنوان مهم ترین رویدادهای ورزشی بعد از المپیک که چند میلیارد نفر از مردم آن را پیگیری می کنند حضور آبرومندانه ای توام با ارزش های اخلاقی و معنوی مان داشته باشیم.

العالم: در زمینه حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی روسیه برای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

برنامه ریزی های خوبی از ماه ها قبل از سوی وزارت ورزش، سازمان های ذی ربط و همچنین بخش خصوصی که در بخش گردشگری ورزشی در حال فعالیت هستند، انجام شده هم در زمینه انتقال هموطنانی که متقاضی هستند هم در زمینه تامین بلیط بازی ها، لذا فکر می کنم ان شاالله جمع زیادی از ایرانی ها در سه شهر روسیه که مسابقات برگزار می شود بتوانند تیم ملی را حمایت کنند و از نزدیک همراه با تیم ملی باشند. اگرچه یقین دارم که 80 میلیون ایرانی هر تپش قلب و هر ضربان خون آنان برای پیروزی، موفقیت و حمایت بچه های ایران است و همان طور که گفتم اینجا یک ملت هستند که به جام جهانی رفته و حمایت می کنند از 23 سردارشان.

العالم: پیش بینی شما درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران که در گروه مرگ قرار گرفته چیست آیا می تواند از این گروه صعود کند؟

هیچ چیزی قابل تصور نیست اگر چه ما به گروه سختی خورده ایم. درگروهی که ما قرار گرفته ایم شرایط کشورها این گونه است که ما پنجمین باری است که به جام جهانی می رویم و مراکش  نیز به همین شکل و از سوی دیگر پرتغال هفتمین بار و اسپانیا پانزدهمین باری است که به جام جهانی می رود و یک قهرمانی جهان را هم در کارنامه خود دارد و از نظر رنکینگ فیفا اسپانیا و پرتقال جزو 10 رده اول هستند و رنکینگ مراکش شش پله بالاتر از ماست ایران در رده 36 و آنها در رده 42 هستند. به هر حال روی کاغذ شرایط بسیار سختی حاکم است بالاخره اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی و کسب جام است و پرتغال نیز بازیکنان بسیار مطرح رده اولی را در تیم خود دارد بازیکنانی که در لیگ های مختلف اروپایی بازی می کنند. امیدواریم که بچه های ما بازی های خوبی را ارایه بدهند و ما بتوانیم از حیثیت ورزشی کشورمان دفاع کنیم.

العالم: درخصوص دعوت از رییس جمهور برای شرکت در افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2018 روسیه توضیح بفرمایید و این که آیا آقای روحانی بالاخره به جام جهانی خواهند رفت یا خیر؟

اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال، در سفری که اسفند ماه سال گذشته به تهران داشتند هم در ملاقاتی که حضوری با جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهوری داشتند به صورت شفاهی دعوت کردند و هم کتبی دعوتنامه رسمی فرستادند و جناب آقای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2018 روسیه هم دعوت کردند که جناب آقای رییس جمهور در مراسم افتتاحیه شرکت کنند ولی تا این ساعت که من از دفتر آقای رییس جمهور پیگیر بودم در آن زمان ایشان برنامه های دیگری دارند و یکی دو سفر خارجی دیگر نیز دارند که شاید ازدحام کارها به ایشان اجازه ندهد که بتوانند در مراسم افتتاحیه شرکت کنند.

العالم: شرایط بانوان ایرانی در عرصه ورزش را به لحاظ وجود محدودیت ها چگونه ارزیابی می کنید آیا پیشرفت هایی در زمینه رفع برخی محدودیت های موجود حاصل شده است؟

خانم ها نیمی از جمعیت ایران هستند و نشان داده اند هر جایی شرایط برابری با مردان برای آنها فراهم شده ظرفیت بسیار بالایی دارند و موفقیت های خوبی را کسب کرده اند از جمله درکنکورسراسری که خانم ها شرایط برابری با مردان دارند ولی نتایجی در  که در سال های اخیر بدست آمده حاکی است که حدود 60 درصد از قبولی ها مربوط به زنان و 40 درصد مربوط به مردان است. در عرصه های مختلف هم هیچ محدودیتی برای حضور خانم ها با رعایت ملاحظات شرعی نداریم در رشته های مختلف ورزشی هم همین گونه است یعنی در هر ورزشی که این امکان فراهم شود خانم ها با رعایت ملاحظات شرعی و مذهبی  بتوانند در آن ورزش شرکت کنند شرایطش فراهم شده و الان در ده ها رشته بانوان ما هم در مسابقات داخلی و هم مسابقات بین المللی در حال فعالیت هستند.

در یکی دو سال گذشته که افتخار خدمت گذاری مردم در وزارت ورزش و جوانان را داشتم در چند رشته جدید شرایط حضور بانوان را در رویدادهای بین المللی فراهم کردیم که از جمله مهم ترین آن بسکتبال بوده است. حدود یک سال و نیم قبل مکاتبه ای را با ریاست فدراسیون جهانی بسکتبال انجام دادم و خواستم محدودیتی که برای حضور بانوان محجبه  ایرانی و کشورهای اسلامی ایجاد کردند برداشته شود که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب ریاست محترم  فدراسیون جهانی بسکتبال مواجه شد و بلافاصله هیاتی را به ایران فرستادند از نزدیک برگزاری مسابقه بانوان را با پوشش اسلامی دیدند و گزارشی را به فدراسیون بردند ودر کوتاه ترین زمان ممکن این گزارش مورد تایید فدراسیون جهانی بسکتبال قرار گرفت و تایید کردند که بانوان ما بتوانند با پوشش اسلامی و رعایت ملاحظات شرعی در مسابقات بین اللمی شرکت کنند و شاهد هستید که از حدود 8 ماه قبل چند تیم از نوجوانان و جوانان ما در مسابقات بین المللی بسکتبال شرکت کرده اند.

در  رشته های دیگر هم به همین شکل است هرجایی که بتوانیم شرایط حضور بانوان را با رعایت ملاحظات شرعی فراهم کنیم مطمئنا امکانات لازم فراهم می شود و بانوان حضور خواهند یافت. در داخل  کشور نیز اکنون قطعا حدود نیمی از امکانات سالن های ورزشی چه به لحاظ زمانی و مکانی، دراختیار خانم ها قراردارد. حتی در رشته های آبی هم استخرهای اختصاصی دارند ودرهمه رشته ها  فعال هستند.

 در رشته هایی که بتوانند با پوشش اسلامی حضور گسترده تری در رویدادهای بین المللی داشته باشند، نشان داده اند که ظرفیت های بالایی دارند. همین اخیرا ما شاهد دومین قهرمانی پیاپی تیم فوتسال بانوان مان درآسیا بودیم با وجود اینکه پوشش اسلامی دارند ولی توانستند حریفان خود را با اقتدار شکست بدهند به ویژه در فینال، ژاپن را 5 بر 2 بردند و فکر می کنم  که انشاالله در رشته های دیگر ورزشی هم ما درسال های آینده خبرهای خوشی از حضور قهرمانان بانوان ایرانی داشته باشیم.

حتی رشته های آبی هم استخرهای اختصاصی دارند و حتی رشته هایی که بتوانند با پوشش اسلامی حضور گسترده تری در رقابت های بین المللی  داشته باشند، بانوان ما نشان دادند ظرفبت شان خیلی بالاست و اخیرا  تیم فوتسال بانوان با وجود پوشش اسلامی برای دومین سال قهرمان شدند و فکر میکنم در رشته های دیگر در سالهای آینده خبرهای خوشی از حضور بانوان ایرانی و پیروزی هایشان داشته باشیم .

العالم: وزارت ورزش چه اقداماتی را برای حضور بانوان در رقابت های بین المللی انجام داده است؟ 

وزارت وزرش وظیفه اش این است که شرایط حضور بانوان را فراهم کند و ما به عنوان یک وظیفه قانونی و شرعی این کار را انجام میدهیم و تا الان همه شرایط و امکانات  برای حضور بانوان در رقابت های  داخلی و خارجی را فراهم کردیم . در حال حاضر کاروانی که  به بازی های آسیایی جاکارتا اعزام خواهد شد از حدود 330 نفر 100 نفر خانم هستند یعنی حدود یک سوم ترکیب کاروان، که این تعداد قابل توجهی است و برای اولین بار است که این تعداد خانم را در بازی های آسیایی شرکت میدهیم.

العالم: بازی های بانوان کشورهای اسلامی و حضور ایران به کجا رسیده است؟

این حرکت بسیار مناسب در یک مقطع با حضور برخی کشورهای اسلامی مطرح شد و بازتاب خوبی داشت و متاسفانه  به دلیل محدویت های خاصی که در روابط چند کشور به وجود آمد این بازی ها متوقف شد  اما در حال پیگیری هستیم. در سفر اخیر که شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا به ایران داشتند مذاکرات مهم و موثری برگزار شد. در زمینه حضور ایران  و فعال شدن بازی های بانوان کشورهای اسلامی مسائلی را مطرح کردیم و وی استقبال کرد و قرار شد با  پیگری ما  و تعامل شیخ احمد با دیگر کشور ها، بتوانیم بازی ها را دوباره احیا کنیم .

العالم: روابط ایران در زمینه همکاری های ورزشی با دیگر کشورها چگونه است؟

 ما هیچ محدودیتی نداریم، با رعایت اصول و مبانی سیاست خارجی کشور که توسط مسئولین عالی رتبه تبیین می شود و تاکنون مورد خاصی نداشتیم که ما محدودیت ایجاد کرده باشیم. ممکن است در برخی مقاطع کشورها به دلایل خاص محدودیت هایی ایجاد کرده باشند ولی ما روابط بسیار گرمی با کشورهای اسلامی و همسایه داریم و تلاش می کنیم در چارچوب اصول و مبانی سیاست خارجی این روابط را ادامه دهیم.

در همین راستا ما با وزیر ورزش عراق و مجموعه مسئولین ورزشی این کشور ارتباطات نزدیکی داریم، رفت و آمدهای زیادی انجام شده و در آینده گسترش خواهد یافت، به دنبال سفر وزیر ورزش عراق قرار شد هیئتی کارشناسی مرکب از مدیران مختلف فدراسیون ها به عراق اعزام کنیم.

حدود 4 الی 5 ماه قبل هیات عالی رتبه ورزشی از ایران به عراق رفتند و مذاکرات خوبی در این کشور شکل گرفت و در بخش های مختلفی از جمله برگزاری دوره های مختلف، امکانات ورزشی، برگزاری بازی های دوستانه و ... تفهمات خوبی به وجود آمد.

در آینده نزدیک نیز با اعزام تیم ملی امید و پیشکسوتان کشورمان به عراق دو بازی دوستانه با این کشور برگزار خواهیم کرد.

با توجه به سطح بالای برخی رشته های ورزشی در کشور مثل کشتی، ورزش های رزمی، والیبال و ... طبق قرارهای بین ایران و عراق، ما تمام ظرفیت ها و توانمندی های ورزشی ایران را در اختیار این کشور قرار خواهیم داد در هر صورت روابط گرم و رو به توسعه ای بین ورزش ایران و عراق وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها