چه کسانی از سوختن صندوق های رای عراق سود می‌برند؟

چه کسانی از سوختن صندوق های رای عراق سود می‌برند؟
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 00:09

نتایج انتخابات اخیر عراق با انتقادات زیادی مبنی بر انجام تخلفات زیاد در آن از سوی نمایندگان سابق و نامزدهای جدید روبرو شد و پارلمان این کشور نشست های فوق العاده در این خصوص برگزار کرد و با اصلاح قانون انتخابات مجلس، دستور بازشماری دستی آرا در سراسر عراق و با نظارت قضات دادگستری را صادر کرد.

العالم – عراق

در همین حال، عادل نوری رئیس کمیته حقیقت یاب مجلس گفت: کمیساریای انتخابات به امانت خیانت کرده و اعتماد پارلمان و مردم را خدشه دار نموده است و شکایت های کمیساریا هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی در گفت وگو با خبرنگران تاکید کرد: هر گروهی که از قانون یا تصمیم مشخصی ضرر کرده، از نظر قانونی می تواند در دادگاه فدرال شکایت کند و همه منتظر نتائج شکایت ها می مانند.

اما روز یکشنبه آتش سوزی بزرگی در انبارهای نگهداری صندوق های رای بغداد رخ داد و کمیته امنیتی مجلس بغداد اعلام کرد که این آتش سوزی صندوق های رای الرصافه را کاملا از بین برده است.

"محمد الربیعی " رئیس این کمیته نیز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این اتش سوزی در انبارهای وزارت تجارت رخ داد و این انبارها را کمیساریا از وزارت تجارت برای قرار دادن صندوق های رای در داخلش اجاره کرده بود.

وی افزود : این انبارها تحت نگهبانی و حراست شدیدی قرار داشت و آتش صندوق های رای الرصافه را کاملا از بین برده است.

عبدالهادی السعداوی نماینده ائتلاف دولت قانون نیز گفت: آتش سوزی در انبارهای وزارت تجارت برنامه ریزی شده و عمدی بوده است.

وی از فرمانده کل نیروهای مسلح و رئیس شورای عالی قضا خواست با گماردن نیروهای امنیتی از سایر مراکز و انبارهابه دقت  نگاهداری کند.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز سوزاندن انبارهای صندوق های رای الرصافه را اقدامی عمدی و جنایتی برنامه ریزی دشه توصیف کرد.

یک نشریه مصری هم نوشت: برخی فهرست های انتخاباتی برجسته  که کمیساریای انتخابات پیروزی شان را اعلام کرده بخشی از کرسی های پارلمانی خود را ازدست خواهند داد.

این منابع افزودند: فهرست هایی که از تصمیمات پارلمان بهره مند می شوند عبارتند از ائتلاف القرار العراقی و ملی، ترکمن ها، عرب های کرکوک، اتحاد اسلامی کردستان، جماعت اسلامی و حرکت تغییر و ائتلاف دموکراسی و عدالت.

به گفته این منابع تصمیمات پارلمان معادلات متقلبان در انتخابات اخیر را بر هم زد و آرا از متقلبان گرفته خواهد شد و به افرادی که رای هایشان دزدیده شده بازگردانده خواهد شد.

یک نشریه خلیجی نیز پیش از این نوشت: آرای 20 نامزد برنده در صورت اجرایی شدن تصمیمات اخیر پارلمان در خصوص انتخابات، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

یک مسئول دولتی نیز به کمیته عالی تحقیق اشاره کرد که از مسئولان دفاتر کمیساریای انتخابات در استان ها بازجویی خواهد کرد.

افراد زیادی اما از عوامل پشت پرده این آتش سوزی و گروه های بهره مند از آن سئوال می کنند، آیا بازنده های این انتخابات در این آتش سوزی دست دارند یا افرادیا گروه های دیگری پشت این حادثه هستند؟ اما باید صبر کرد تا حقیقت مشخص شود..

پربیننده ترین خبرها