قاسمی در نشست هفتگی:

دولت کره در برابر ترامپ هوشیار باشد/ تا نابودی تروریسم در سوریه به صورت مستشاری در این کشور خواهیم ماند

دولت کره در برابر ترامپ هوشیار باشد/ تا نابودی تروریسم در سوریه به صورت مستشاری در این کشور خواهیم ماند
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 11:21

سخنگوی وزارت خارجه گفت: علاقه مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح، ثبات، امنیت و آرامش برقرار شود و از هر گامی که کمک کند به این قضیه و رفاه منطقه حتما استقبال می کنیم، ولی نمی توانیم به آمریکا خوشبین باشیم.

العالم- ایران/ سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. 

وی در ابتدا درگذشت ناصر یمین مردوخی پیشکسوت عرصه رسانه را تسلیت و عید سعید فطر را پیشاپیش تبریک گفت. 

*وزارت خارجه به عنوان تسهیل کننده و کمک کار در کنار تمام دستگاه های اقتصادی کشور حضور خواهد داشت

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره لغو قراردادهای شرکت‌های اروپایی با ایران از جمله توتال و ... با طرح این پرسش که مگر شرکتی در ایران کار می‌کرد؟ گفت: فضا این بود که شرکت‌های خارجی بعد از برجام در ایران کار نمی‌کردند، اینکه شرکت‌ها ترک می‌کنند یا نمی‌کنند و چه مواضعی اتخاذ می‌کنند، قضاوت زود است.

وی با بیان اینکه به دلایل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام برخی شرکت‌هایی که دارای سهام در آمریکا هستند و یا چندملیتی می‌باشند با مشکلاتی مواجه‌اند و مواضعی را اتخاذ کردند، عنوان کرد: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده، اینکه چه نوع قراردادی با طرف‌های ایرانی داشتند و باید جریمه پرداخت کنند یا نکنند و چه مکانیسمی در قراردادهای فیمابین وجود داشته، هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است و باید کمی صبر کنیم ببینم چه اتفاقاتی در پیش رو است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به مذاکرات ایران با سایر شرکا در برجام و کشورهای مهم باید ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود. طرف‌های ایرانی طبق قراردادی که با شرکای خارجی داشتند، اقدام خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وزارت خارجه به عنوان تسهیل کننده و کمک کار در کنار تمام دستگاه های اقتصادی کشور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

*درباره رفتار آمریکا نمی‌توانیم خوشبین باشیم

وی درباره دیدار فردا (سه‌شنبه) رهبر کره شمالی و ترامپ هم گفت: مواضع کلی و اصولی ما درباره مسائل شبه جزیره کره روشن است، علاقه‌مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح، ثبات، امنیت و آرامش برقرار و از هر گامی که برای رسیدن به این اهداف و توسعه اقتصادی و رفاه مردم منطقه کمک کند، حتما استقبال می‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: ولی با توجه به پیشینه، سوابق و تاریخ و آنچه از آمریکا شناخته و به خصوص از شخص ترامپ و خروج از پیمان‌ها و برجام و ... می‌شناسیم، کماکان با بدبینی بسیار به رفتار ترامپ و آمریکا نگاه می‌کنیم و درباره رفتار آمریکا نمی‌توانیم خوشبین باشیم و دولت کره باید با هوشیاری کامل برخورد کند، ولی باید صبر کرد.

به گفته وی ماهیت حاکمیت آمریکا ماهیتی نیست که خوشبینانه نسبت به آن قضاوت کرد.  حوادث چند دهه گذشته در اقصی نقاط جهان این فرضیه و نگاه را تایید می‌کند.

قاسمی افزود: ما از صلح و ثبات و امنیت در شبه جزیره کره حمایت می‌کنیم ولی درباره رفتار، روش‌ها و نیات آمریکا دچار تردید هستیم و با بدبینی تمام به این رفتار نگاه می‌کنیم.

*  قطعا مزایای بسیار زیادی برای ایران در تصویب لایحه CFT است

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا دولت موافق با مسکوت ماندن دو ماهه CFT کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بوده است؟ گفت: حدود 2 سال کار کارشناسی در ارگان‌های ذیربط از جمله وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های اقتصادی انجام و تقریبا تفاهم و اصلاحات لازم صورت پذیرفته بود و تصور بر این بود که این لایحه روز گذشته می‌تواند به تصویب نمایندگان مجلس برسد، ولی با توجه به مخالفت تعدادی از نمایندگان و اصراری که داشتند مبنی بر اینکه بایستی برخی اصلاحات دیگر صورت پذیرد و تصوری که وجود داشت که می‌تواند در صورت به رای گذاشته شدن رای لازم را کسب نکند و در مجلس دیدگاه‌های مختلفی مطرح بود.البته نماینده دولت در این جلسه حضور داشت و مواضع دولت را مطرح و به صراحت مزایا و مضار آن را تشریح کرد، ولی تصمیم مجلس بر این شد که این موضوع مورد رای‌گیری قرار نگیرد و دو ماه فرصت داده شود و بعد از دو ماه مجددا در این زمینه صحبت و لایحه در صحن مجلس به رای گذاشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: جای خرسندی دارد که این لایحه در کمیسیون مربوطه تصویب شده و امیدواریم در دو ماه آینده شرایط به گونه‌ای باشد که این لایحه بتواند به تصویب برسد.

قاسمی افزود:‌ قطعا مزایای بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی در تصویب این لایحه است که گواه آن کار کارشناسی جدی طولانی مدتی است که ارگان‌های مختلف جمهوری اسلامی از نگاه‌های مختلف در مورد آن انجام داده و نتایج لازم اتخاذ شده بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس شرایط را برای تصویب این لایحه مهیا نکرد و نهایتا تصمیم ریاست مجلس و دیگران بر این قرار گرفت که بهتر آن است تصمیم‌گیری درباره این لایحه به آینده دیگری موکول شود.

*اروپا زمان زیادی ندارد

قاسمی درباره مذاکرات با اتحادیه اروپا و اینکه آیا این گفت‌وگوها قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا به نتیجه خواهد رسید؟ نیز عنوان کرد: مذاکرات، گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد و اخیرا نیز در تهران در نشست کارشناسی دنبال شد و در سطوح بالاتر و حتی کارشناسی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا مجموعه بزرگ و با بوروکراسی و مسائل خاص است، یادآور شد: اگر اتحادیه اروپا علاقه‌مند است ایران در برجام بماند، باید هر چه زودتر و در کمترین زمان ممکن تعهدات، تضمین‌های لازم و مکانیسم‌هایی که بتواند به انجام تعهدات برجامی اروپا در کنار روسیه و چین منجر شود را به نتیجه برساند.

قاسمی افزود:  امیدوارم اروپا فرصت را از دست ندهد، زمان زیادی را نداریم و با توجه به برخی تخطی‌ها و خلف وعده‌هایی که در گذشته نسبت به ایران وجود داشته، مردم ما انتظار بیش از حد را نخواهند داشت و امیدوارم در اسرع وقت شاهد تضمین‌های لازم باشیم و شرایط در حد مطلوبی به پیش برود و زمان مشخصی را الان برای اینکه در چه نقطه‌ای از زمان می‌توانیم به تفاهم برسیم، را نمی‌توانم تعیین کنم. باید کمی صبر کرد.

وی بار دیگر تأکید کرد: اتحادیه اروپا زمان زیادی نخواهد داشت و ما باید تصمیمات مقتضی خود را هر چه سریعتر انجام دهیم و باید وضعیت هر چه زودتر روشن شود. 

* نیاز نیست نتانیاهو از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد 

سخنگوی وزارت خارجه درباره شوی تلویزیونی اخیر نتانیاهو درباره بحران آب در ایران نیز گفت: نمی‌دانم چقدر باید به صحبت‌های یک شومن فریبکار پاسخ داد و به آن توجه کرد. او از این کارها زیاد می‌کند و اولین بار نیست که از این حرف‌ها می‌زند.

وی افزود: نتانیاهو لازم است دست از کودک کشی و مردم کشی بردارد و نیاز نیست از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد. مردم ایران توانایی حل و فصل مسائل خود را در زمان لازم خواهند داشت و نیاز به این شعبده بازی نیست.

قاسمی اضافه کرد: ایشان در پی سفر ناکام خودش به اروپا و شکستی که در این سفرها برای مجاب کردن سه کشور اروپایی به منظور همراهی با آمریکا و ناکام کردن برجام و تغییر نگاه آنها به برجام نیاز داشته، متحمل شد، اقدام دیگری را انجام داد و این حرکت، رفتاری فریبکارانه و ریاکارانه و حتی بچه‌گانه بود. 

*آتش گرفتن صندوق‌های رای در عراق

 قاسمی همچنین درباره آتش گرفتن صندوق‌های رای در عراق واکنشی نشان نداد و گفت: اتفاقی در عراق رخ داده و اینکه این اتفاق چگونه حادث شده هنوز هیچ خبر قطعی و رسمی از سوی مقامات عراقی مطرح نشده و هر آنچه گفته می‌شود گمانه‌زنی است و مباحثی که می‌تواند به رقابت‌های جناحی و کاندیداهای انتخابات برگردد و من به عنوان سخنگوی وزارت خارجه ایران نمی‌توانم درباره چنین حادثه‌ای اظهارنظر کنم و فکر می‌کنم باید منتظر مواضع رسمی مقامات ذیصلاح در عراق بود و پس از آن شاید ابعادی از این حادثه مشخص شود و شاید بعد از آن بتوان صحبتی داشت.

* موازی کاری در سیاست خارجی نیست/سفرهای ولایتی به مسکو

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر می‌رسد علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل سفرهایی به روسیه داشته و تعداد این سفرها بیشتر از وزیر خارجه بوده و نظراتی را درباره نزدیکی به روسیه داشته و آیا مواضع ایشان مواضع ایران است و آیا ایران با توجه به تحولات در برجام در سیاست‌های خود تجدیدنظری خواهد داشت؟ عنوان کرد: آقای ولایتی از شخصیت‌های سیاسی کشور است و ١٦ سال وزیر خارجه بودند و دارای تجارب ارزشمندی در حوزه سیاست خارجی هستند و اینکه تعداد سفرهای ولایتی به مسکو بیش از وزیر خارجه ایران بوده، آمار اشتباهی است، اصلا تعداد سفرهای ظریف و ولایتی به مسکو قابل مقایسه نیست.

قاسمی ادامه داد:  تعداد سفرهای ظریف به مسکو طی دوران وزارت خارجه از رکورد بالایی برخوردار است، به دلایل مختلف از جمله همسایگی، مسائل سوریه و منطقه و برجام و ...

وی خاطرنشان کرد: آقای ولایتی چند سفر به روسیه داشت و با توجه به نقش ایشان به عنوان مشاورت بین‌الملل مقام معظم رهبری وظایفی را در بزنگاه‌هایی دنبال کنند و موضوعات سیاست خارجی را حساسیت دارند و مورد پیگیری قرار می‌دهند و در ارتباط خوبی با وزارت خارجه هستند و اگر سوال شما این است که موازی کاری و رقابتی هست، معتقدم چنین چیزی نیست و در این حوزه در کار دسته جمعی حرکت می‌کنیم و امیدوارم همه تلاش‌ها با موفقیت لازم روبرو شود.

قاسمی درباره تغییر نگاه ایران به شرق و غرب بیان کرد: من چنین تصوری نسبت به آقای ولایتی و دیگر شخصیت‌های ایران ندارم که نگاه تک بعدی به یک کشور خاص داشته باشند. در چارچوب منافع ملی و مصالح مردم اقداماتی در حوزه سیاست خارجی می‌تواند صورت گیرد که اگر ما همه صورت مسئله را ندانیم و بخشی از آن را بنگریم، ممکن است دچار چنین تصوراتی بشویم که یک نگاه خاصی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این سفرها و آمد و شدها در زمان‌های خود فلسفه خاص خود را دارد و از ضرورت‌های خاصی پیدا می‌کند که باید آنها را محترم شمرد و دقیق و حساب شده و با منطق لازم انجام می‌شود.

* در همه سطوح امکان تماس و دیدار را خواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار ظریف با سه وزیر اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در آینده نزدیک عنوان کرد: تماس‌های فشرده با توجه به ضیق وقت وجود دارد و در همه سطوح امکان تماس و دیدار را خواهیم داشت و می‌تواند این دیدار هم در هفته‌های آینده حتی در این سطح و سطوح دیگر برگزار شود. 

وی افزود: هدف رسیدن به جمع بندی نهایی است با توجه به شرایط جدید و آن چیزی که ما توقع داریم و آن چیزی که آنها باید انجام دهند، با توجه به ضیق وقت، مذاکرات فشرده و پرشتاب خواهد بود و امیدوارم این روند با سرعت لازم و نتایج خوب پیگیری شود.

*حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره مواضع مقامات روسیه در خصوص سوریه و حضور ایران در این کشور بیان کرد: مواضع روسیه در قبال مسائل سوریه و ایران روشن است. رایزنی‌های ما به خوبی ادامه دارد چه در روند آستانه و چه در روابط دوجانبه و اخیرا هم روسای جمهور دو کشور در چین دیدار داشتند.

وی تصریح کرد: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه است و هدف ما و آنچه که دنبال می‌کنیم، مبارزه با تروریسم است و موفقیت‌هایی است که طی سالیان اخیر با تلاش‌های ایران به دست آمد و آنچه در برخی رسانه‌ها از قول مقامات روسی مطرح شد در مذاکراتی که در نقاط مختلف با طرف‌های روس داشتیم و در مسکو و در تهران، چنین مواضعی تایید نشد. ما به همکاری‌های خود تا بازگشت امنیت و ثبات و از بین رفتن تروریسم در سوریه ادامه  خواهیم داد.

* گفت‌وگوها در نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام در تهران در محیطی سازنده انجام شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام و تصمیمات اتخاذ شده در آن و اینکه آیا این تصمیمات بار حقوقی دارد؟ گفت: آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و کار خلاف موازین بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل را انجام داده است و به اندازه کافی در جهان امروز توسط دولت‌ها وشخصیت‌های حقیقی و حقوقی در قبال این حرکت نابخردانه آمریکا مواضع خوبی اتخاذ شد.

وی اضافه کرد: برای اولین بار کارگروه کارشناسی کمیسیون مشترک برجام 1+4 و بدون آمریکا روز پنجشنبه در تهران برگزار شد که متشکل از نمایندگان ایران و 1+4 بود و پیرامون موضوعات مختلف و به خصوص وضعیت برجام و تعهدات اروپا و سایر اعضای باقیمانده در برجام و اینکه چگونه می‌توانند تعهدات برجامی را در حوزه‌های اقتصادی انجام دهند، بحث‌های کارشناسی و صحبت‌های مفصلی انجام شد.

قاسمی ادامه داد: 1+4 در ایران حضور داشتند و از وزارت خارجه و ارگان‌های اقتصادی موضوعات مختلفی در این نشست مطرح و تبادل نظر شد و قرار است این مذاکرات ادامه یابد و فکر می‌کنم این گفت‌وگوها در محیطی سازنده انجام شد و امیدوارم بتواند در سطوح عالی‌تر و بالاتر طی روزها و هفته‌های آینده در نشست‌هایی که بین ایران و 1+4 وجود خواهد داشت، در کمیسیون برجام بتوانیم تعهدات و تصمیمات لازمی را که ایران برای تمامی اعضای باقیمانده در برجام مشخص کرده که به صورت همگانی در این مسئولیت که باید تعهدات برجامی خودشان را انجام دهند، به اطمینان‌های لازم برسیم و نهایتا جمع بندی لازم در ایران برای اینکه با برجام چگونه برخوردی را داشته باشد، صورت بپذیرد.

وی گفت: ما یا باید در برجام بمانیم، اگر بتواند اعضای باقیمانده تعهداتشان را تمام و کمال نسبت به ایران انجام دهند، یا نهایتا اگر نتوانند این کشورها به تعهدات برجامی خود عمل کنند، باید تصمیم دیگری اتخاذ کنیم، آنچه در تهران گذشت و در نشست وین در سطح معاونان رخ داد، تبادل نظر و یافتن چگونگی مکانیسم‌هایی بود که می‌تواند به جلب رضایت ایران برای بقا و ماندن در برجام کمک کند.

* خبرسازی که صحت ندارد/غیر از برجام موضوع دیگری برای گفت‌وگو نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر توافق جدید فرانسه با ایران خاطرنشان کرد: ما با اروپا در تماس هستیم، ولی این خبر صحت ندارد و خبرسازی خاص با اهداف خاص است.

وی با بیان اینکه ما مذاکرات را با سه کشور اروپایی به عنوان نمایندگی از مجموعه اتحادیه اروپا انجام می‌دهیم، اظهار داشت: کاملا موضوع مذاکره و گفت‌وگو روشن است. ما درباره برجام گفت‌وگو می‌کنیم و غیر از برجام موضوع دیگری برای گفت‌وگو و مذاکره نداریم.

* اراده جدی اروپا برای حفظ برجام

قاسمی در ارزیابی از روند مذاکرات با اروپا ادامه داد: آن چیزی که از رفتار اتحادیه اروپا در تماس‌های خود مشاهده کرده‌ایم احساس‌مان این است که اتحادیه اروپا شدیدا از وضعیتی که بعد از خروج آمریکا از برجام بروز کرده ناراحت است و به این وضعیت علاقمند نبوده و اراده جدی و راسخی را نشان می‌دهند برای اینکه در برجام بمانند و برجام حفظ شود.

وی اضافه کرد:‌اروپایی‌ها اصرار داشتند جمهوری اسلامی برجام را ترک نکند و در آن بماند و بر همین اساس مذاکراتی را داشتیم که چگونه می‌تواند این مجموعه (اتحادیه اروپا) در کنار روسیه و چین رضایتمندی جمهوری اسلامی را فراهم کرده و آثار منفی خروج آمریکا از برجام را جبران کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این بحثی است که ادامه دارد و در کنار آن در درون اتحادیه اروپا بین اعضا جلسات متعدد کارشناسی در سطوح مختلف در حال برگزاری است و حتی بین این اتحادیه و سایر کشورهای جهان از جمله آفریقا و آمریکای لاتین برای اینکه بتوانند با توجه به ظرفیت‌های موجود،تعهداتی که جمهوری اسلامی از آنها درخواست کرده و متعهد به انجام آن هستند را عملی کنند.

قاسمی اضافه کرد:‌منتظریم مکانیسم‌های اتحادیه اروپا که می‌تواند زیر لوای یک پکیج مشخص باشد، دریافت و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

*معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه

وی درباره عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خصوص برجام نیز گفت: تماس دیپلماتیک ما در سطوح عالی با سایر کشورهای جهان آغاز شده و ادامه می‌یابد و طی چند هفته آینده تماس‌های زیادی با سایر کشورها خواهیم داشت و معاونت اقتصادی وزارت خارجه به سهم خود در این صحنه حضور دارد و تلاش می‌کند به عنوان تسهیل گر و نه تصدی‌گر و به عنوان کمک کار دستگا‌ه‌های اقتصادی ذیربط اقدام کند.

*ما در منطقه دنبال امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی و مبارزه با تروریسم هستیم

خبرنگاری درباره سفر نتانیاهو به سه کشور اروپایی و نگرانی برخی کشورهای اروپایی از سیاست‌های ایران از جمله در بحث مسائل موشکی و حضور منطقه‌ای ایران و موضع ایران در این خصوص سؤال کرد که این دیپلمات ارشد کشورمان در این باره گفت: این موضوع جدیدی نیست، مواضع ایران در خصوص برخی موضوعات که توسط برخی کشورهای اروپایی مطرح شده و می‌شود، روشن است و مواضع خود را به صراحت برای آنها تشریح کرده و خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ما در منطقه دنبال امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی و مبارزه با تروریسم هستیم و فکر می‌کنیم امنیت در منطقه به سود همه است و امنیت به دست نمی‌آید، مگر در یک حرکت جمعی و همه کشورهای منطقه باید در یک اجماع مشارکت لازم را برای تحقق امنیت و ثبات داشته باشند و آن چیزی که متاسفانه وجود دارد جوسازی‌ها و جنگ روانی است که توسط رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود و سعی می‌کند در جهان به فرافکنی و ایجاد اتهامات واهی علیه ایران بپردازد.

قاسمی گفت: مواضع ما برای آنها که از اندیشه لازم برخوردارند در بحث مبارزه با تروریسم روشن است و تلاش‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس یک فرافکنی و تلاش بیهوده و بی ثمر است و نهایتا بازنده این میدان و بازی، رژیم اشغالگر و ایالات متحده آمریکا خواهند بود.

*مناسبات تهران و بغداد

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تشدید برخی حملات رسانه‌های عراقی علیه ایران خاطرنشان کرد:‌ روابط و نگاه ما به عراق و همچنین نگاه بغداد به ما روشن است ما دو کشور همسایه هستیم و علاقمندیم روابط مسالمت‌آمیز دوستانه و خوبی داشته باشیم و در همه حوزه‌ها همکاری‌های لازم را در شکل مطلوب داشته باشیم، خارج از اینکه چه دولتی در عراق حاکم باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما به آنچه که مردم عراق می‌پسندند و به آن رای می‌دهند، احترام می‌گذاریم و با نمایندگان عراق همکاری می‌کنیم.

قاسمی با بیان اینکه رابطه ایران و عراق دارای دشمنانی است که تلاش می‌کنند در وضعیت روابط مطلوب دو کشور خلل ایجاد کرده و با مشکلات و سوءتفاهماتی روبرو کنند، اظهار داشت: ممکن است در برخی رسانه‌ها و نزد برخی گروه‌ها شاهد برخی اقدامات ناپسند و نابجا باشیم که ریشه‌ها و چگونگی آن کاملا روشن است و با شناختی که از طرف عراقی داریم این تلاش‌های مذبوحانه نمی‌تواند آثار مهمی بر روابط خوب دو کشور و ملت داشته باشد.

وی درباره منحرف کردن آبراه زاب در عراق نیز گفت: در مورد بحث آب و انحراف مسیر آن هم اطلاعات فنی دقیقی ندارد.

*خوشبین به ادامه همکاری‌های برجامی بدون آمریکا هستم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره نشست اخیر گروه هفت بیان کرد: من خوشبین هستم نسبت به اینکه در جهان امروز بدون حضور آمریکا همکاری‌های برجامی خود را ادامه دهیم. البته انتظارات، توقعات و تعهدات شرکای ما در برجام سنگین است و باید بتوانند رضایت ایران را جلب کنند، ولی آنچه که در گروه هفت شاهد بودیم نشانه و سمبلی است از آخرین تحولات بین‌المللی و اینکه جهان و کشورهای مستقل تحمل قلدری، یکه‌تازی، خودشیفتگی و خودبزرگ بینی یک کشور را ندارند و جهانی به منافع ملت‌هایشان فکر می‌کنند و به راحتی حاضر نیستند دیکته‌های دیگران را چشم بسته بنویسند و راهی که دیگران برایشان ترسیم می‌کنند را دنبال کنند.

قاسمی اضافه کرد:اجلاس گروه 7 یک نقطه خاص و مشخص در تاریخ معاصر بود و این صف‌بندی و اختلافات نشان از دگرگونی و تحولات جهان در حال گذار امروز ما دارد که نهایتا باید به کشوری مثل آمریکا تفهیم کند که این کشور، کشوری است مانند دیگر کشورها و عضوی از مجموعه اعضای سازمان ملل و دیگران به راحتی خواسته‌های این کشور را نخواهند پذیرفت.

* دولت ایران در مسائل داخلی سفارتخانه‌های خارجی نمی‌تواند دخالت کند

خبرنگاری درباره استفاده بی‌رویه سفارتخانه‌های خارجی در تهران از آب سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه سفارتخانه‌ها سرزمین کشورها تلقی می‌شوند، یادآور شد:‌ دولت ایران در مسائل داخلی این سفارتخانه‌ها به عنوان قلمروی این کشورها نمی‌تواند دخالت کند.

وی افزود: در مورد مصرف آب باید با سازمان آب و محیط زیست صحبت شود، ولی مشکل ما الزاما مصرف آب سفارتخانه‌ها نیست، اگرچه آنجا هم اصراف می‌شود ولی تعداد سفارتخانه‌ها و افرادی که در آنجا مشغول به کار هستند در مقایسه با جمعیت کشور و تهران رقم ناچیزی است و اگر می‌خواهیم کاری کارستان انجام دهیم باید در زمینه فرهنگ خود تلاش‌هایی را انجام دهیم.

*تروریسم، خوب و بد ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست گروهک منافقین در فرانسه در اواخر ماه جاری میلادی خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی منافقین گروهی تروریستی با سابقه طولانی تروریسم و اقدامات خصمانه نسبت به مردم ایران است و گهگاهی از این نشست‌ها در فرانسه برگزار کرده که قطعا مورد اعتراض جمهوری اسلامی بوده و معتقدیم برخی کشورها از جمله فرانسه نباید از این نوع استانداردهای دوگانه استفاده کرده و تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرده و گهگاهی به آنها اجازه دهند که در مهد این کشور و در پاریس اجتماعاتی را برگزار کنند و در جای دیگر به محکوم کردن تروریسم بپردازند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: تروریسم خوب و بد ندارد و نباید با آن با استانداردهای دوگانه و چند گانه برخورد کرد. صدور این مجوزها اقدامی نادرست و غلط است و در یک افق مشخص چیزی جز پشیمانی در این کشورها برای ارائه مجوز به این گروه‌ها نخواهد داشت.

* گفت‌وگوهای ایران و چهار کشور اروپایی درباره یمن

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره سومین دور گفت‌وگوهای ایران و چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس وایتالیا درباره یمن و زمان دقیق این گفت‌وگوها خاطرنشان کرد: از تاریخ دقیق این گفت‌وگوها اطلاعی ندارم.

وی افزود: ما گفت‌وگوهایی را با این  چهار کشور داشتیم که اولین دور آن در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ و دومین دور هم در رم برگزار شد که با توجه به وضعیت بغرنج و بسیار پیچیده و مصائبی که مردم یمن تحمل می‌کنند از جمله جنگ، گرسنگی، فقر و بیماری‌های واگیر، تلاش‌مان بر این بود که نگاه کشورهای مهم اروپایی و اتحادیه اروپا را به این موضوع جلب کنیم تا برای یافتن راهکار انسانی و کمک به مردم مظلوم یمن کمک کنند و در این خصوص گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم ادامه دهیم و راه حلی برای برداشته شدن محاصره و امدادرسانی و کمک رسانی و.. به مردم یمن پیدا کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: باید در این مسیر تلاش شود و دیگران کمک کنند تا مانع بمباران‌ها و تجاوز بیرحمانه نظامی دولت سعودی به یمن شوند و جز این راهی وجود ندارد که این آتش تا حدی خاموش شود و زمینه برای امدادرسانی و کمک فراهم شود.

قاسمی گفت: امیدواریم در این مسیر گام مثبتی را بردارند اگرچه نیاز به همکاری جمعی و همگانی است.

* سیاست و رفتار خصمانه عربستان نسبت به ایران

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره رفتارهای دوگانه سعودی‌ها که از یک طرف ایران را به مذاکرات پنهانی با اسرائیل متهم کرده و از سوی دیگر به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، سیاست عربستان سعودی و رفتارش نسبت به ایران را خصمانه و ماجراجویانه خواند و افزود: این سیاست خصمانه و ماجراجویانه بوده و هست و سعودی‌ها سعی می‌کنند ایران هراسی، ایران گریزی و ایران ستیزی را با تمام توان در منطقه و جهان علیه ایران دنبال کنند و متاسفانه این اقدامات و رفتارهای خصمانه به اشکال مختلف دیده می‌شود و از این خبرپردازی‌ها وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نگاه عربستان به رژیم اشغالگر قدس نیز خاطرنشان کرد: عربستان سعی می‌کند به صورت پنهان و گاهی آشکار در جهت جلب رضایت این رژیم تلاش کرده و برای ضربه زدن به دیگران به خصوص جمهوری اسلامی از هر ابزاری حتی رژیم اشغالگر قدس استفاده کنند و این رفتار جدیدی نیست و مدتی است آغاز شده و نهایتا با عکس‌العمل جوامع اسلامی روبرو خواهد شد و بخشی از آن به مشکلات عدیده‌ای برمی‌گردد که آل سعود در منطقه و در داخل این کشور با آن روبرو است.

* تنها راهکار برای فلسطین همان است که ایران مطرح کرده

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره محو رژیم صهیونیستی نیز خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی روز گذشته نیز توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و نگاه ایران در این خصوص روشن است و برگزاری یک رفراندوم که در آن وضعیت رژیم اشغالگر قدس کاملا روشن است.

وی با بیان اینکه مقامات این رژیم در راستای خصومت و ایران هراسی و ترویج آن به شکل‌های مختلف سخنانی را مطرح می‌کنند تا بتوانند یارانی برای خود در عرصه جهانی جذب کنند،‌ خاطرنشان کرد: تنها راهکار درباره موضوع فلسطین همان است که توسط جمهوری اسلامی مطرح می‌شود و تا ما به این نقطه و مرحله نرسیم بحران، غصب، اشغال، سرکوب و جنایات این رژیم ادامه خواهد داشت.

* شاید تلسکوپی که ترامپ با آن از کاخ سفید به منطقه نگاه کرده خطای فنی داشته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه تحرکات ایران در منطقه مهار شده است، اظهار داشت: ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند و سوژه کاریکاتورها شده و نمی‌دانم منظورش چیست و مفهوم این سخنان را نمی‌فهمم، ولی می‌دانم که ترامپ تا حدی زیادی به تعبیر دیگران و هم پیمانان خود، دچار خودکامگی و شیفتگی شده و سخنانی را مطرح می‌کند که توسط یک رئیس‌جمهور مطرح نمی‌شود.

قاسمی افزود:‌مواضع جمهوری اسلامی در مورد همه مسائل کاملا روشن و شفاف است از جمله در مورد مسائل منطقه، تروریسم و مسائل غرب آسیا و فکر می‌کنم که تغییری در این حوزه‌ها ایجاد نشده و احتمالا شاید ترامپ از اتاقی به اتاق دیگر جابجا شده و یا با تلسکوپ و دوربینی که از کاخ سفید به منطقه نگاه کرده شاید خطای فنی داشته و چیزی را اشتباه دیده است.

* روند عضویت دائم ایران در شانگهای/ حضور روحانی در نشست سران شانگهای

خبرنگاری درباره نشست سران شانگهای و عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای سؤال کرد که قاسمی در این باره بیان کرد: پروسه شانگهای پروسه پیچیده و طولانی است. ایران عضو ناظر است و متقاضی عضویت دائم بودیم. باید مقدماتی انجام می‌شد و در ایران هم یکسری اقدامات صورت می‌پذیرفت برای ورود به شانگهای که حدود 31 موافقتنامه و سند وجود دارد که کشور متقاضی باید آنها را قبول و امضا کند و اینها موافقتنامه است و نه یادداشت تفاهم و موافقتنامه پروسه طولانی در کشور ما دارد.

وی افزود: موافقتنامه‌ها باید به مجلس برود و نهایتا بررسی و بعد به شورای نگهبان خواهد رفت که این پروسه‌ای طولانی دارد و اسناد بسیار مطولی است و باید مطالعه شود، ما در این مسیر گام‌هایی را برداشته و مطالعاتی را انجام دادیم و این سیر ادامه دارد. اهمیت شانگهای برای ما روشن است و حضور روحانی در اجلاس اخیر نشانگر اهمیت این موضوع برای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه دیدارهای جانبی روحانی در نشست اخیر شانگهای را بهنگام و درست و در زمان مناسب خواند و افزود: با طرف روس و چینی و برخی کشورها صحبت شد و دیدار با پوتین و رئیس جمهور چین مهم بود و درباره افق آینده همکاری‌ها و وضعیت برجام و خروج آمریکا از برجام و نگاه آنها نسبت به آینده همکاری ها بحث شد و سفر سودمند و قابل توجهی بود و امیدوارم بتواند ثمرات خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

فارس

پربیننده ترین خبرها