نشست مکه؛ آیا اردن تسلیم مطالبات سعودی – اماراتی درباره معامله قرن شده است؟

نشست مکه؛ آیا اردن تسلیم مطالبات سعودی – اماراتی درباره معامله قرن شده است؟
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 12:50

در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه سران کشورهای عربستان، کویت، امارات و اردن توافق شد تا سه کشور نام برده یک بسته کمک های اقتصادی که مجموع آن به دو میلیارد و پانصد میلیون دلار می رسد تقدیم اردن کنند.

العالم- اردن

اردن از بحران اقتصادی رنج می برد بحرانی که در کاهش رشد اقتصادی این کشور به کمتر از 2 درصد و افزایش نرخ بیکاری متبلور است. علاوه بر آن سرازیر شدن بیش از یک میلیون و پانصد هزار آواره عراقی و سوریه به این کشور فقیر در زمینه منابع اقتصادی مزید بر علت شده و بر حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی در اردن افزوده است.

بر اساس بیانیه پایانی کمک های اقتصادی به اردن شامل موارد ذیل می شود:

سپرده گذاری در بانک مرکزی اردن

اخذ تضمین هایی از بانک جهانی پول به سود اردن

حمایت سالانه از بودجه دولت اردن به مدت 5 سال

تامین سرمایه طرح های توسعه و حمایت مالی از صندوق های توسعه ای پروژه ها و طرح های عمرانی

اردن در روزهای گذشته صحنه تظاهرات گسترده مردمی در پایتخت و دیگر استان ها علیه پیش نویس قانون مالیات بر درآمد که بر افزایش اخذ مالیات از محل درآمد شهروندان می شود بود. این تظاهرات و اعتراضات گسترده باعث استعفای دولت هانی الملقی شد و عمر الرزاز مسئول تشکیل کابینه جدید شد.

نخست وزیر جدید اردن متعهد شد قانون مالیات بر درآمد را از دستور کار خارج کند و همین امر باعث کاهش تنش ها و اعتراضات در این کشور شد.

ناظران بر این باورند که برخی در خارج از اردن از طریق قطع کمک هایی که اقتصاد این کشور به طور اساسی بدان متکی بود درصدد فشار اقتصادی بر این کشور برآمدند. اقتصاد اردن تا حد بسیار بالایی به کمک های خارجی متکی است.

کشورهای کمک کننده به اردن که از مواضع این کشور در خصوص مخالفت با معامله قرن و تصمیمات آمریکا در قبال قدس خشمگین شده بودند تصمیم گرفتند به هر طریق ممکن اردن را تحت فشار قرار دهند و مسببات اعتراضات در این کشور را از طریق قطع کمک های مالی و اقتصادی فراهم کردند.

 

پربیننده ترین خبرها