در واکنش به زمزمه‌های برگزاری مجدد انتخابات در عراق؛

ائتلاف الفتح: برگزاری مجدد انتخابات عراق، تنها در حوزه اختیارات دادگاه فدارال است

ائتلاف الفتح: برگزاری مجدد انتخابات عراق، تنها در حوزه اختیارات دادگاه فدارال است
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 15:55

ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که برگزاری مجدد انتخابات و ابطال انتخابات برگزار شده در 12 می گذشته تنها، در حوزه اختیارات دادگاه فدرال است.

العالم _ عراق

«عامر الفایز» از رهبران ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» در واکنش به درخواست برخی شخصیت‌های سیاسی عراق مبنی بر برگزاری مجدد انتخابات، تاکید کرد که این مسئله تنها در حوزه اختیارات دادگاه فدرال است.

به نوشته خبرگزاری عراقی «الاخباریة» وی درباره شمارش دستی آراء نیز گفت: قضاتی که برای این مسئله انتخاب شده‌اند، به روند شمارش آراء ادامه خواهند داد و نتیجه با نتایج اعلامی کمیساریای عالی انتخابات، تطبیق داده خواهد شد.

الفایز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیأت قضاتی که دادگاه فدرال برای نظارت بر روند شمارش دستی آراء انتخاب کرده، تنها کسانی هستند نتیجه تطبیق نتایج این شمارش با نتایج اعلام شده از سوی کمیساریا را گزارش خواهند کرد. ابطال انتخابات یا برگزاری مجدد آن در حوزه اختیارات دادگاه فدرال است.

وی تاکید کرد: پارلمان عراق نیز این حق را دارد که پس از موافقت اکثریت نمایندگان، درخواست ابطال انتخابات را به دادگاه مذکور ارائه دهد.

پیش از این «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح  اعلام کرده بود که این ائتلاف با بازشماری دستی صد در صد آراء انتخاباتی مخالف است و پیشنهاد می‌کند که 25 درصد آراء بازشماری شود؛ زیرا بازشماری صد درصدی آراء، زمان‌بر است.

انتخابات ماه گذشته در عراق (۱۲ مه) در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد اما پس از آنکه «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور، هشدار داد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور شواهدی مبنی بر «تخلف بی‌‎سابقه» در انتخابات گذشته به دست آورده‌اند، پارلمان عراق نیز دستور بازشماری آرای رای‌گیری انتخابات اخیر پارلمانی را صادر کرد. 

مدتی پس از صدور این دستور، رئیس کمیسیون انتخابات عراق برکنار شده و نتایج برخی صندوق‌های آرای خارج از کشور هم باطل اعلام شد.بیش از ۱۰ هزار نفر مامور شدند تا برای بازشماری دستی بیش از ۱۰ میلیون برگه رای که تحت حمایت شدید امنیتی در مقر کمیسیون اصلی انتخابات در بغداد قرار دارد، اقدام کنند اما یکشنبه (دیروز 10 ژوئن) بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در عراق قبل از بازشماری دستی آراء، دچار حریق شد و آراء مردم در آتش سوخت. هرچند که کمیساریای عالی انتخابات اطمینان داده که نسخه‌های احتیاطی از آراء مردم دارد، اما «سلیم الجبوری» و «ایاد علاوی» از رهبران ائتلاف سنی «الوطنیه» خواستار برگزاری مجدد انتخاباتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها