اردوغان از آغاز عملیات ارتش ترکیه در قندیل خبر داد

اردوغان از آغاز عملیات ارتش ترکیه در قندیل خبر داد
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 18:44

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش کشورش برای تصرف قندیل و سنجار در شمال عراق آغاز شده است.

العالم-ترکیه

  اردوغان در تجمع انتخاباتی در شهر نیغده ترکیه گفت: عملیات خود را در قندیل و سنجار آغاز کرده ایم و در جریان آن 20 فروند جنگنده ارتش 14 نقطه استراتژیک را منهدم کرده اند.
وی با بیان این که 'عملیات تمام نشده و ادامه خواهد داشت'، افزود: 'همان طور که عفرین، جرابلس، الباب و اعزاز را از لشکر قاتلان پاکسازی کردیم، باتلاق تروریستی قندیل را نیز به اذن خداوند، خشک خواهیم کرد.'
وی تاکید کرد: 'هدف ما خشک کردن بزرگترین باتلاق تروریستی است و قندیل دیگر برای کشور و ملت ترکیه منشا تهدید و ترور نخواهد بود.'
وی اظهار کرد: تروریست ها هر کجا هم که بروند، دیر یا زود تاوان خواهند داد و ما به اقدامات خود علیه آنها ادامه خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، اردوغان در حالی امروز از آغاز عملیات برای تصرف ارتفاعات قندیل خبر داده که عملیات نظامیان کشورش در شمال عراق از حدود سه ماه پیش آغاز شده و در هفته های اخیر با تعیین هدف تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.
مقامات آنکارا که از سال ها پیش در آرزوی تصرف ارتفاعات قندیل به عنوان مهمترین منطقه حضور عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) هستند، در ماه های اخیر در پی موفقیت ارتش این کشور در اشغال عفرین در شمال سوریه، طی عملیاتی در شمال عراق، تا کنون حدود 30 کیلومتر در عمق خاک عراق پیشروی کرده اند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه شب پیش در مصاحبه تلویزیونی با دو شبکه 'دی' و 'سی.ان.ان.ترک' با تاکید بر ادامه حضور نظامی کشورش در شمال عراق و سوریه افزود: 'همان طوری که در سوریه اقدام شد، در صورتی که تهدیدی از سمت عراق متوجه ترکیه شود، با بغداد گفت و گو خواهیم کرد و اگر عراق، قندیل، سنجار و مخمور را پاکسازی نکند، ترکیه برای حمله به مواضع تروریست‌ها در این مناطق از کسی اجازه نخواهد گرفت.'
وی تاکید کرد: در ارتفاعات قندیل و سنجار در شمال عراق عملیات نظامی علیه مقر تروریست ها انجام خواهیم داد و اعلام می کنیم که 'مخمور' هم خیلی مهم است و سازمان ملل متحد نیز باید مشکل این منطقه را حل کند.
وی با بیان این که 'عناصر تروریستی از مخمور تغذیه می شوند'، سنجار را قندیل کوچک نامید و اضافه کرد: 'درباره عملیات در ارتفاعات قندیل در شمال عراق و نزدیک مرزهای ایران، با مقامات تهران در ارتباط هستیم و من با حسن روحانی در این خصوص صحبت کرده ام و ممکن است یک شب ناگهان اقدام کنیم چرا که این استراتژی ماست.'
بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه نیز سه شنبه هفته گذشته در مصاحبه با خبرنگاران هدف از عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق را 'مبارزه با گروه های تروریستی و عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)' اعلام و تاکید کرد: هر جا که تهدیدی علیه ترکیه باشد، آنجا برای ترکیه هدف به شمار می رود.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز روز گذشته با اشاره به جدی بودن ترکیه برای نابودی پایگاه های متعلق به پ.ک.ک اعلام کرد: قندیل هدفی در دسترس بوده و قدرت ترکیه به اندازه ای است که هر لحظه می تواند کنترل قندیل را به دست بگیرد.
وی بیان کرد: 'مردم ترکیه به زودی شاهد حضور ارتش ما در قندیل خواهند بود و برای این موضوع برنامه ریزی شده است.'
نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی ترکیه نیز سه روز پیش در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در رابطه با عملیات نظامی کشورش در شمال عراق اظهار کرد: در سال جاری میلادی بیش از 500 تروریست توسط ارتش ترکیه در شمال عراق از پای درآمده است.
وی حضور گروه های تروریستی در قندیل را علت اصلی عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق عنوان کرد و افزود: آنها از آن منطقه علیه ترکیه اقدام می کنند و پایگاه اصلی تروریست ها آنجاست.
خبرگزاری آناتولی نیز دو روز پیش با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق به فرماندهی متین تمل فرمانده لشگر دوم ارتش ترکیه اعلام کرد: در جریان این عملیات که از 11 ماه مارس سال جاری میلادی(20 اسفندماه 1396) آغاز شده، بیش از 400 کیلومتر مربع از مناطق تحت تصرف گروه پ.ک.ک پاکسازی شده است.
بنا به ادعای رسانه های ترکیه، ارتش این کشور کنترل کامل نواحی هاکورک، آرموش، آواشین، باسیان، کانی راش، برمیزه و سیدکان در منطقه صعب العبور برادوست در شمال عراق را که پیش از این در اختیار گروه پ.ک.ک بود، به دست گرفته است.
شبکه تلویزیونی تی.آر.تی.خبر نیز از حضور سه هزار نفر از عوامل گروه پ.ک.ک در ارتفاعات قندیل در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد: قندیل پایگاه اصلی این گروه بوده و در سال های اخیر تمامی عملیات تروریستی در داخل ترکیه از آنجا هدایت شده و عوامل تروریستی نیز در آن منطقه تحت آموزش های تروریستی قرار گرفته اند.
بنا به گزارش این رسانه، در منطقه قندیل بیش از 50 پایگاه متعلق به گروه پ.ک.ک وجود دارد و در این پایگاه ها به 15 گروه تروریستی آموزش های تروریستی ارائه می شود. 
شبکه تلویزیونی تی.آر.تی.خبر همچنین با اشاره به انجام حملات هوایی به محل استقرار عوامل تروریستی در ارتفاعات قندیل در سال های گذشته اعلام کرد که تا کنون عملیات زمینی برای تصرف قندیل انجام نشده ولی از زمانی عملیات پاکسازی مناطق تحت تصرف پ.ک.ک در شمال عراق، 11 پایگاه توسط ارتش ترکیه در منطقه ایجاد شده است.
در همین خصوص شماری از اعضای پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق بە جز حزب دموکرات خواستار نشست فوق العادە پارلمان و تصویب قانونی برای مقابلە با نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیە شدند.
حضور نظامیان ارتش ترکیه در عمق خاک عراق در منطقه کردستان عراق باعث تشدید انتقادات از تشکیلات اقلیم کردستان در سطح رسانه ها شده است.
تشکیلات کردستان عراق تاکنون در خصوص حضور نظامیان ارتش ترکیه در خاک این کشور موضع گیری نکرده است.
 ارتفاعات قندیل در شمال عراق بین مرز ایران و عراق و حدود 100 کیلومتری مرزهای ترکیه واقع شده و دارای چند کوه بالای سه هزار متری با صخره ها و دره های سخت گذر است.
بنا به ادعای ترکیه، این منطقه محل استقرار عناصر گروه های پ.ک.ک و پژاک بوده و ارتفاعات قندیل را از جمله مناطق آموزش و هدایت گروه های تروریستی به خاک خود اعلام کرده و اغلب از طریق هوایی به منطقه حمله کرده ولی در مهار گروه پ.ک.ک در منطقه ناموفق بوده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها