تحلیل روز/

آیا نشست سنگاپور پایان کره هسته‌ای است؟

آیا نشست سنگاپور پایان کره هسته‌ای است؟
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 00:40

درحالی که ترامپ خوشبینانه نتایج نشست سنگاپور را به معنای اولین واساسی ترین گام دولتش دربستن پرونده هسته‌ای کره شمالی ارزیابی می‎کند، به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی تثبیت وضع موجود را محل اساسی گفتگو می‌داند.

العالم-آسیا

درحالی که رسانه‌ها ومقامات امریکایی طی ماه‌های گذشته اجلاس امروز سنگاپور رابه انتظار نشسته بودند ومدام از آن به عنوان نقطه‌ای عطف در تاریخ معاصر یاد می‌کنند و درشرایطی که آمریکا و بویژه شخص ترامپ این توفیق را متاثر از تشدید تحریم‌ها وهمچنین پرحجم کردن تهدیداتش علیه کره شمالی معرفی می‌کند، اما تاملی در اظهارات وبیانیه‌های رهبری وحکومت کره شمالی حکایت از آن دارد که این حکومت تا این لحظه سخنی ازخلع سلاح هسته‌ای خود نزده وحداکثر کاری راکه تاکنون و آن هم به منظور نشان دادن حسن نیت انجام داده، مبادرت تخریب و باصطلاح تفکیک یک نیروگاه هسته‌ای قدیمی بوده است.

 معنای این مواضع درحقیقت آن است که کره شمالی بیش وپیش از هرچیز درشرایط جدید به دنبال تثبیت سطح جدید از قدرت استراتژیک خود است وبنایی برکنار گذاشتن توان هسته‌ای خود ندارد، توانی که در سایه تحریم‌های مستمر خارجی وبویژه آمریکایی به دست آورده وهزینه‌هایی فراوان برای تامین وتحصیل آن پرداخت کرده است.

امروز درحالی رهبر کره شمالی پشت میز مذاکره با ترامپ نشسته است که هم مجهز به موشک‌های قاره پیماست وهم بمب هیدروژنی خود را با موفقیت ازمایش کرده است وبدیهی است که جبران هزینه‌های این دستاوردها چنانکه بفرض بسیار دور از ذهن روزگاری محل معامله واقع شود، قطعا ما به ازایی دور از ذهن وانتظار ترامپ تاجر خواهد داشت.

نکته قابل توجه در نشست امروز ترامپ وکیم آن است که هریک ازدو طرف از زاویه‌ای خاص و مبتنی بر نگاه ویژه خود به این نشست می‌نگرند. در اردوگاه امریکایی ترامپ باتجربه‌ای اندک از عالم سیاست و در جایگاه یک تاجر زبردست معتقداست ;i هرمساله‌ای همانند یک کالای مورد معامله هم قابل خرید وفروش است و هم قیمتی خاص خود را دارد. اوهمچنین براین باور است که بمثابه اهل بازار هرچه برمیزان فریادهایش بیفزاید، برمیزان شانس خود درپیروزی وکسب بهره درمعامله افزوده است.

درمقابل و در اردوگاه کره شمالی حداقل شش دهه سیاست ورزی وزندگی درسایه دشمنی، تهدید وتحریم آمریکایی انباشت شده و بویژه تجربه اخیر ایران و آمریکا درتوافق هسته‌ای به عنوان سندی اساسی، این کشور را نسبت به بدعهدی های امریکا حساس می‌کند.

کره شمالی در کارنامه خود بد عهدی‌های آمریکا را پیش از این تجربه کرده است ووعده برچیدن سلاح هسته‌ای در برابر کمک‌های اقتصادی وسیاسی را آزموده است.

کره شمالی نتیجه مشارکت امریکا با سایر کشورهای بزرگ در عقد توافق هسته‌ای با ایران وخروج یکطرفه ترامپ از آن را این روزها به روشنی در پیش چشم دارد، فلذا در شرایطی که خودش به تنهایی در برابر آمریکا بر سر میز مذاکره می‌نشیند، بسیار دقیق ونکته سنج خواهد بود.

خلاصه آنکه کره شمالی از آن جهت که دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای وموشکی ندارد و خود را بی‌نیاز از آن می‌داند به شکلی یکسان و از موضع قدرت در برابر آمریکا نشسته و بدیهی است که خروجی نشست سنگاپور فاصله‌ای معنا دار با انتظارات ترامپ از این نشست باصطلاح تاریخی داشته باشد.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها