ترامپ در کنفرانس خبری:

تحریم‌های کره شمالی تا زمان خلع سلاح اتمی این کشور، باقی می‌ماند/ مایلم نظامیان آمریکایی را از شبه جزیره کره به خانه برگردانم

تحریم‌های کره شمالی تا زمان خلع سلاح اتمی این کشور، باقی می‌ماند/ مایلم نظامیان آمریکایی را از شبه جزیره کره به خانه برگردانم
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 14:14

رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان دیدار و نشست خود با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری مفصل حاضر شد و درباره مسائل مرتبط و غیرمرتبط با کره شمالی اظهارنظر کرد.

العالم _ آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا با گذشت ساعاتی پس از  امضای سند مشترک با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری حضور یافت.

دونالد ترامپ پیشتر به همراه کیم جونگ اون با حضور در برابر دوربین‌ها، سندی را امضا کرده بود؛ سندی که جزئیاتی از آن توسط رسانه‌ها منتشر شد.

شکر ترامپ از کیم، سنگاپور، کره جنوبی و چین

رئیس‌جمهور آمریکا، در ابتدای کنفرانس خبری خود، از تلاش‌ها و میزبانی سنگاپور از نشست او با کیم جونگ اون قدردانی کرد.

ترامپ همچنین از رئیس‌جمهور کره جنوبی، نخست‌وزیر ژاپن و همچنین رئیس‌جمهور چین به دلیل تلاش‌هایشان برای برگزاری این نشست در سنگاپور تشکر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا به طور خاص از «اقدام جسورانه» کیم جونگ اون برای برگزاری نشست سنگاپور و آغاز یک رابطه جدید با آمریکا تشکر کرد.

ترامپ همچنین با یادآوری چندین دهه درگیری و جنگ بین آمریکا و کره شمالی تاکید کرد که «به زودی» این درگیری و جنگ به اتمام خواهد رسید.

او به رهبر کره شمالی یادآوری کرد که او «یک فرصتی عالی» برای مردم کره شمالی پیش روی خود دارد. وی از توافق آمریکا و کره شمالی برای آغاز روند خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در اسرع وقت خبر داد.

خبرنگاری از ترامپ سوال کرد: «چرا شما رهبر کره شمالی را آدم با استعدادی خواندید در حالی که برخی‌ها می‌گویند او اوتو وارمبیر (زندانی آمریکایی در کره شمالی که پس از آزادی و برگشت به آمریکا به دلیل وضعیت ناگوار جسمی جان داد)، را کشت؟»

ترامپ با تکرار اینکه کیم جونگ اون آدم با استعدادی است، گفت: «من فکر می‌کنم بدون اوتو (وارمبیر) چیزی که الان اتفاق افتاده، حادث نمی‌شد و فکر نمی‌کنم مرگ او بدون هدف بود».

مانورهای نظامی‌مان را در شبه جزیره کره را متوقف می‌کنیم

در بخش دیگری از این نشست، خبرنگاری از او درباره احتمال خروج نظامیان آمریکا از شبه جزیره کره سوال کرد.

ترامپ گفت: «باید صادق باشم، من دوست دارم نیروهایمان را از آنجا خارج کنیم، ما الان ۳۲۰۰۰ نیرو آنجا داریم، دوست دارم آن ها به خانه بازگردند. اما این موضوع فعلا جزء معادله نیست. رزمایش نظامی در آنجا هزینه هنگفتی برای ما دارد و خوب مقداری هم تحریک‌آمیز است».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس، با تاکید بر اینکه هدف ما خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره است، گفت که در روند راستی آزمایی خلع سلاح، از ترکیبی از کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی استفاده خواهد شد.

ترامپ با تاکید بر اینکه، «ما (در نشست سنگاپور) یک سند بسیار بسیار جامع امضا کردیم و من فکر می‌کنم که او (کیم) خواهان انجام دادن آن است».

تحریم‌های کره شمالی تا زمان خلع سلاح اتمی این کشور، باقی می‌ماند

رئیس‌جمهور آمریکا درباره برداشتن تحریم‌های علیه کره شمالی گفت که «تحریم‌ها باقی می‌ماند تا زمانی که دیگر موضوع سلاح‌های اتمی کره شمالی مطرح نباشد».

او در این کنفرانس باز هم علیه ایران صحبت کرد.

تاکید رئیس‌جمهور آمریکا بر اعمال «تحریم‌های بیرحمانه علیه ایران»

ترامپ مدعی شد که مشکلات زیادی از جمله مساله ایران به من ارث رسید. توافق هسته ای ایران بد بود. من از آن خارج شدم. تحریم‌هایمان را ادامه می‌دهیم تا رفتار ایران عوض شود.

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد در توافق ایران باید بگویم ایران اکنون متفاوت تر از زمانی است که من از توافق خارج شدم. من امیدوارم که آنها بار دیگر به میز مذاکره بیایند و توافق کنند البته در حال حاضر فکر کنم برای چنین وضعیتی زود باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که «من فکر نمی‌کنم که آنها (ایرانی‌ها) اعتماد به نفس داشته باشند. امیدوارم که به مذاکره برگردند و درباره یک توافق واقعی مذاکره کنیم».

ترامپ گفت: امیدوارم بعد از اینکه تحریم‌های بی‌رحمانه ما علیه ایران اعمال شد، بیایند و بر سر توافقی واقعی مذاکره کنند. 

او در بخش دیگری از این کنفرانس، باز هم به مواضع دولت قبلی آمریکا در قبال ایران تاخت و موضوع «تبادل زندانیان آمریکا و ایران» در دولت باراک اوباما را پیش کشید.

ترامپ، تبادل زندانیان و اقدام دولت اوباما در دادن «پول» به ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی را «رسوایی و فضاحت» خواند.

خبرنگاری دیگر از ترامپ درباره مانورهای نظامی آمریکا در شبه جزیره کره سوال کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «مانورهای نظامی بسیار پر هزینه هستند و ما پول بخش اعظم آنها را می‌دهیم. می‌دانم که هواپیماهای زیادی (در مانورها) هستند. خیلی پر هزینه است».

اظهارات ترودو برای مردم کانادا هزینه زیادی خواهد داشت

رئیس‌جمهور آمریکا به سوالی درباره تنش‌ها بین این کشور با کانادا و اتحادیه اروپا و جنگ تعرفه‌ای اظهارنظر کرد.

او گفت که برای مدت‌های طولانی، متحدان آمریکا به دلیل بی‌توجهی مقام‌های ارشد دولت‌های پیشین از آمریکا سوءاستفاده کردند و منافع کارگران و مشاغل آمریکایی‌ها را نادیده گرفتند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دیدار بسیار خوبی با گروه ۷ داشتیم و بسیار دوستانه بود. اما به محض اینکه سوار هواپیما شدم، در تلویزیون دیدم جاستین(ترودو) در نشست خبری می‌گوید در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کنیم. شاید جاستین نمی‌دانست هواپیمای رئیس جمهور آمریکا ۲۰ تلویزیون دارد. 

وی مدعی شد که روابطی بسیار خوب با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا دارد اما اظهارات او پس از نشست گروه 7 و زمانی که من در هواپیما بودم، برای مردم کانادا هزینه‌های زیادی خواهد داشت.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مایل به ایفای نقش کنگره آمریکا در مذاکرات با کره شمالی است، جواب کوتاهی داد و گفت «بله من دوست دارم که کنگره نقش داشته باشد».

خبرنگاری دیگر سوال کرد یعنی دیگر از «آتش و خشم» خبری نیست؟ (اشاره او به تهدید تند ترامپ علیه کره شمالی درباره اقدام نظامی و تاکید او بر پاسخ آتش و خشم آمریکا است).

رئیس‌جمهور آمریکا جواب داد که «خوب احتمالا آن زمان آتش و خشم لازم بود، چون نمی‌توانستیم اجازه دهیم آنها به آن توانمندی دست یابند».

فارس

پربیننده ترین خبرها