ابهامات موجود در بیانیه مشترک آمریکا و کره شمالی

ابهامات موجود در بیانیه مشترک آمریکا و کره شمالی
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 19:17

مهمترین چیزی که درباره دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ می‌توان گفت این است که بیانیه پایانی آنها نابرابر و بدون تضمین های واقعی است و فعلا و تنها براساس این بیانیه کلی نمی‌توان درباره موفقیت آمیز بودن آینده مذاکرات مطمئن بود.

العالم _ آسیا

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رهبران کره شمالی و آمریکا بالاخره روز سه شنبه در سنگاپور یکدیگر را ملاقات کردند.

کیم و ترامپ در مقابل صدها دوربین تلویزیونی و عکاسی با یکدیگر دست دادند، خوش و بش کردند و سپس وارد مهمترین بخش این دیدار یعنی مذاکرات محرمانه شدند.

برخلاف آنچه که تصور می‌شد و درحالی که پیش از این اعلام نشده بود دو طرف قرار است توافقنامه یا یک بیانیه مشترک صادر کنند، پس از پایان نشست 5 ساعته، دو طرف یک بیانیه مشترک مهم و 4 بندی صادر کردند که امضای کیم جونگ اون و دونالد ترامپ نیز پای آن دیده می‌شد.

طبق آنچه که رسانه‌های غربی اعلام کردند مفاد بیانیه مشترک میان دو طرف عبارت است از: 

طرفین توافق کردند، در راستای تمایل مردم دو کشور برای صلح و خوشبختی، به منظور ایجاد روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی متعهد شوند.

 آمریکا و کره شمالی تلاش‌های مشترکشان را برای ساخت رژیم صلح پایدار و ثابت در شبه جزیره کره، همگام می‌کنند.

با تاکید بر اعلامیه پانمونجوم (که در روز 27 آوریل 2018 میان سران دو کره به امضا رسید)، کره شمالی متعهد به تلاش برای اتمام خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره است.

آمریکا و کره شمالی همچنین در این سند متعهد به بازیابی و بازگرداندن بقایای افراد مفقود شده از جنگ کره شدند.

اگر چه بسیاری از رسانه‌ها مفاد این بیانیه مشترک و حصول توافق میان طرفین را گامی مهم و اساسی برای مذاکرات آینده خوانده‌اند اما بررسی دقیق بندهای این بیانیه مشترک و اظهارات مقامات دو طرف بعد از پایان این مذاکرات ابهامات و سوالات زیادی را برجا گذاشته است.

اولین علامت سوال و ابهام موجود این است که درخواست ها و مطالبات کره شمالی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در این بیانیه مشترک چیزی در این زمینه نیامده است. برخی رسانه ها البته می‌گویند که آمریکا در قبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره قرار است به کره شمالی تضمینهای امنیتی بدهد.

اما باید گفت حتی اگر این مساله رسما در بیانیه هم آمده باشد ساز و کار آن مشخص نیست. تضمین امنیتی یعنی چه؟ با توجه به سابقه واشنگتن در نقض عهد، دبه کردن و بدقولی کردن نسبت به توافقهای بین المللی چه تضمینی برای اجرای تضمینهای امنیتی ایالات متحده بعد از خلع سلاح کامل اتمی پیونگ یانگ وجود دارد؟

علاوه بر این، ترامپ در نشست خبری خود بعد از پایان مذاکرات که زمان زیادی نیز به طول انجامید حرفهایی زد که ابهامات دیگری نسبت به آینده مذاکرات ایجاد کرد.

ترامپ گفت که روند خلع سلاح اتمی کره شمالی خیلی خیلی سریع آغاز خواهد شد. این مساله این ابهام را ایجاد می‌کند که کره شمالی در برابر این امتیاز بسیار بزرگی که به آمریکا خواهد داد چه چیزی را به همان سرعتی که قرار است خلع سلاح انجام شود دریافت خواهد کرد؟

دونالد ترامپ در نشست خبری خود همچنین گفت که ما (در نشست سنگاپور) یک سند بسیار جامع امضا کردیم و من فکر می‌کنم که کیم جونگ اون خواهان انجام دادن آن است.

وی افزود: دوست دارم نیروهایمان را از آنجا خارج کنم، ما الان 32000 نیرو آنجا داریم، دوست دارم آن ها به خانه بازگردند. اما این موضوع فعلا جزء معادله نیست. رزمایش نظامی در آنجا هزینه هنگفتی برای ما دارد و خوب مقداری هم تحریک‌آمیز است.

در حالیکه یکی از خواسته های اصلی و همیشگی کره شمالی از آمریکا توقف رزمایشهای نظامی و خروج نظامیان این کشور از منطقه است،  ترامپ نگفت اگر این سند، بسیار جامع است چرا حتی به صورت کلی چیزی درباره توقف رزمایشهای نظامی و خروج نظامیان آمریکایی در آن نیامده است؟ این سوال مهمی بود که چند نفر از خبرنگاران از ترامپ پرسیدند. رئیس جمهور آمریکا در پاسخ وعده داد که قصد دارد نیروهای خود را از کره جنوبی خارج کند. با این حال این ابهام به صورت جدی مطرح است که چرا این مساله در بیانیه پایانی درج نشده است. در صورت خروج نظامیان آمریکایی از کره جنوبی، تکلیف نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن چه خواهد شد؟ آمریکا بیشتر از کره جنوبی در خاک ژاپن نیروی و تجهیزات نظامی در اختیار دارد.

تجربه نشان داده است که به آمریکا حتی اگر توافقنامه‌ای را امضا کرده باشد نمی‌توان اعتماد کرد حال کره شمالی چظور میتواند به وعده های این کشور به طور مثال درباره خروج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره اعتماد کند؟!

این نکته مهمی است که احتمالا مقامات کره شمالی به آن به اندازه کافی توجه خواهند کرد.

نکته مهم دیگر این است که مشکلات آمریکا با کره شمالی تنها بر مساله سلاح اتمی نیست. آمریکائی‌ها در زمینه موشکهای بالستیک این کشور و مساله حقوق بشری نیز همواره ادعاهایی را علیه پیونگ یانگ مطرح کرده‌اند.

این موضوع در قبال ایران نیز صادق بود. واشنگتن علاوه بر برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران ادعاهای حقوق بشری علیه ایران نیز داشت. همچنین با موشکهای بالستیک ایران نیز مساله داشت. مخالفان برجام در داخل ایران همواره در زمینه زیاده خواهیهای آمریکا و این موضوع که آمریکا بعد از برنامه هسته ای سراغ مسائل حقوق بشری و موشکهای بالستیک خواهد رفت هشدار میدادند؛ چیزی که دقیقا بعد از حصول توافق هسته‌ای اتفاق افتاد.

امروز نیز دونالد ترامپ در نشست خبری خود در سنگاپور مساله حقوق بشری و موشکهای بالستیک کره شمالی را پیش کشید و تاکید کرد که در مذاکرات آتی آنها را مطرح خواهد کرد.

فی الحال مشخص نیست که کره شمالی در برابر همه این خواسته‌هایی که آمریکا از این کشور دارد و ممکن است به آنها تن دهد چه امتیازات و تضمینهایی دریافت خواهد کرد.

اما مهمترین چیزی که فعلا درباره دیدار روز سه شنبه میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ میتوان گفت این است که بیانیه پایانی آنها کاملا نامتوازن، نابرابر و بدون تضمینهای واقعی صادر شده است و فعلا روی این بیانیه کلی با این مشخصات نمیتوان تضمینی درباره موفقیت آمیز بودن آینده مذاکرات داد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها