مصوبه مجلس کانادا علیه عادی سازی رابطه با ایران الزام آور نیست

مصوبه مجلس کانادا علیه عادی سازی رابطه با ایران الزام آور نیست
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 11:23

مجلس عوام کانادا روز سه شنبه طرحی را تصویب کرد که خواستار توقف عادی سازی روابط با ایران شده است اما این مصوبه الزام آور نیست.

العالم ـ آمریکا

تارنمای خبری تورنتو سان نوشته، مشابه این طرح ماه گذشته درسنای کانادا به رای گذاشته شد، اما آن زمان به موجب مخالفت سناتورهای منصوب دولت از تصویب بازمانده بود.
این تارنما خاطرنشان کرده، نتیجه رای‌گیری روز سه شنبه موجب غافلگیری شد و پس از حمایت محافظه‌کارها، اولین فردی که درحمایت از آن قیام کرد، خود «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بود. اعضای کابینه نفرات بعدی بودند.
روزنامه کانادایی تصریح کرده، طرح مذکور با محکوم کردن «حکومت ایران» خواستار «توقف فوری هر گونه مذاکرات یا گفت وگو باتهران برای احیای روابط دیپلماتیک» شده است. این مصوبه گر چه الزام ‌آور نیست، اما حمایت حزب حاکم و نخست وزیر کانادا از آن را می‌توان نشان دهنده چرخش مواضع در قبال تهران باشد.مشخص نیست که چه موضوعی موجب این چرخش ناگهانی دانست.

شاید آن طور که یک منبع امنیتی گمانه زنی می‌کند، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه هفت ترودو را در این زمینه تحت فشار گذاشته باشد. دلیل دیگر هم می‌تواند کسب حمایت جامعه ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در کانادا باشد که نارضایتی شان از ترودو رو به افزایش گذاشته است.
به گزارش ایرنا، تورنتو سان نوشته، کانادا در سال 2012 روابط خود را با ایران قطع کرد. پس از روی کار آمدن دولت لیبرال «جاستین ترودو»، تهران و اوتاوا برای از سر گیری روابط دیپلماتیک وارد گفت و گوهای اولیه شدند. به تدریج نشست هایی با حضور مقام های دو طرف برگزار شد و سرانجام وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2016 با یکدیگر دیدار کردند.

با وجود گام های یاد شده، دو کشور تاکنون به موجب موانع متعدد قانونی و مخالفت های سیاسی، نتوانسته اند اقدام به بازگشایی سفارتخانه ها و از سرگیری روابط کنند.

پربیننده ترین خبرها