ای بی سی نیوز: چین برنده توافق آمریکا با کره شمالی بود

ای بی سی نیوز: چین برنده توافق آمریکا با کره شمالی بود
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 12:51

شبکه خبری «ای بی سی نیوز» چین را برنده توافق کره شمالی و آمریکا دانست و نوشت: این توافق در راستای پیشنهاد قبلی پکن موسوم به توافق «توقف در برابر توقف» (freeze for freeze) است که آمریکا قویا با آن مخالفت کرده بود.

العالم - آسیا

پاییز گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت دولت این کشور نمی تواند توافق پیشنهادی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین را درباره «توقف در برابر توقف» بپذیرد. این رویکرد، به برنامه سلاح هسته ای کره شمالی به ازای توقف به اصطلاح اقدامات تدافعی آمریکا در منطقه پایان می دهد.

ترامپ، نوامبر (آبان) گذشته گفت: رئیس جمهور شی تشخیص داد که کره شمالی تهدیدی جدی برای چین است و موافقت کرد که ما توافق موسوم به «توقف دربرابر توقف» را نمی پذیریم. مشابه چنین توافقی در گذشته شکست خورده است. 

ای بی سی نیوز نوشت: توافق سنگاپور به شکل موثری شامل رویکرد توقف در برابر توقف است که چین ارائه داد و آمریکا قویا با آن مخالفت کرد. 

«اَیان بِرِمر» رئیس و موسس گروه اروسیا در این زمینه در هفته نامه آمریکایی تایم نوشت: «چین، سالها به دنبال کاستن از تنش ها در شبه جزیره کره و کاهش عملیات نظامی آمریکا در حیاط خلوت چین در آسیا بوده است. به عبارت دیگر به نظر می رسد که نقش آمریکا در آسیا بیش از پیش به حاشیه می رود و این چیزی است که پکن می خواهد.

ترامپ بعد از بازگشت از سفر سنگاپور در توئیتی نوشت: پیشرفت بزرگی در زمینه خلع سلاح هسته ای کره شمالی بدست آمده است. اسرا به کشور بازمی گردند و ما بقایای اجساد قهرمانان خود را به خانواده هایشان باز خواهیم گرداند. دیگر موشکی شلیک نمی شود و تحقیقی انجام نمی گیرد و تاسیسات هسته ای تعطیل می شوند.

ای بی سی نیوز افزود: در این توافق، آمریکا به  بسیاری از اهداف ترسیم شده توسط مقام های این کشور در آستانه نشست دست نیافت و بدون دستیابی به بسیاری از مسائل دیپلماتیک از موضع خود عقب نشینی کرد. 

کارشناسان بالافاصله اشاره کردند که در این توافق به جزییات پرداخته نشده است. ترامپ در توجیه این مساله کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: وقت کافی نداشتم تا به جزییات «کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت خلع سلاح هسته ای» بپردازم. فقط یک روز وقت داشتم. 

این گزارش افزود: درخواست ژاپن ظاهرا در توافق سنگاپور نادیده گرفته شد. «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هفته پیش قبل از نشست سنگاپور به ترامپ یادآوری کرد که چه چیزی می خواهد. نگرانی ژاپن، آزادی شهروندان ژاپنی ربوده شده در کره شمالی از جمله دختر 13 ساله ای بود که تقریبا 45 سال پیش ربوده شد. 

با وجود روابط نزدیک ترامپ با آبه به نظر می رسد که به نگرانی وی در مذاکرات با کره شمالی و سند امضا شده درباره مساله آدم ربایی توجهی نشده است.

ای بی سی نیوز افزود: در نشست ترامپ و کیم همچنین موضوع حقوق بشر در کره شمالی جایی نداشت. 

ترامپ کره شمالی را به نقض حقوق بشر متهم کرده و وعده داده در آینده مذاکرات بیشتری در این زمینه داشته باشد.

این شبکه آمریکایی نوشت: کیم جونگ اون که بر اساس اتهامات آمریکا سابقه بدی در نقض حقوق بشر دارد، فرصتی داشت تا در کنار رئیس جمهوری آمریکا بایستد. ترامپ در طول نشست وی را رهبری «بااستعداد» که «کشورش را بسیار دوست دارد» توصیف کرد.

دست دادن و صرفِ ناهار در تضاد کامل با توهین های رهبران دو کشور بود و این نشست باعث شد کیم در عرصه جهانی مشروعیت یابد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها