مرکز پژوهش های مجلس کارنامه حقوق بشری آمریکا را منتشر کرد

مرکز پژوهش های مجلس کارنامه حقوق بشری آمریکا را منتشر کرد
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 14:15

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارش مستند این مرکز در مورد کارنامه و عملکرد حقوق بشری آمریکا را تهیه و منتشر کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخشی از این گزارش آمده است: ایالات متحده آمریکا علی‌رغم برخورداری از کارنامه سیاه در حوزه حقوق بشر در داخل و خارج از این کشور، همواره خود را مدعی ارائه الگوی بی‌همتای مردم‌سالاری دانسته و ادعای حمایت از حقوق بشر را در جهان داشته است. چنین ادعاهایی به‌ویژه در دهه‌های گذشته مستمسک دولتمردان آمریکایی برای مداخله در امور داخلی کشورهای مختلف و نقض حق حاکمیت ملی کشورها و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها بوده است.
این گزارش افزود: دولت آمریکا با محق دانستن خود برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، گزارش‌های سالیانه‌ای را درباره وضعیت حقوق بشر در برخی کشورها منتشر می‌کند و در این میان، کشورهایی را که مواضع متضادی با سیاست‌های استکباری و زیاده‌خواهانه واشنگتن دارند، به نقض نظام‌مند حقوق بشر متهم می‌سازد.
مرکز پژوهش ها در این گزارش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که در طول حیات پربرکت چهار دهۀ خود با سیاست‌ها و مواضع ضدانسانی آمریکا به مبارزه برخاسته، بیش از هر کشور دیگری آماج اتهامات و فشارهای حقوق بشری آمریکا بوده است؛ جلوه بارز این رویکرد را می‌توان در تداوم تحریم‌های ظالمانه ارکان اجرایی و تقنینی آمریکا علیه مردم ایران اسلامی مشاهده کرد. این درحالی است که دولت آمریکا خود از مهمترین ناقضان حقوق طبیعی و قانونی انسان‌ها در داخل مرزهایش و نیز در جای جای جهان بوده است.
این گزارش خاطرنشان کرد: به گواه تاریخ، از زمانی که ایالت‌های سیزده‌گانه آمریکا در استعمار انگلیس بودند و برده‌داری در این سرزمین رواج داشت، نقض اساسی‌ترین حقوق انسانی همواره یکی از ویژگی‌های بارز دولت‌های حاکم بر آمریکا بوده است، زیرا در همان برهه، آمریکایی‌های سفیدپوست آنگلوساکسون از برخی امتیازات و حقوق خاص برخوردار می‌شدند که آمریکایی‌های بومی، آفریقایی‌تبار، آسیایی‌تبار و لاتین‌تبار از آنها محروم بودند. 
این مرکز در گزارش خود اضافه کرد: برخی امتیازات و حقوق خاص از ‌قبیل حق رأی، مهاجرت، تابعیت و شهروندی، کسب زمین، امتیازات قضایی و آموزش که سفیدپوستان به‌موجب قانون کسب کرده بودند، در تمامی دوران استعمار انگلستان همچنان رواج داشت. این رویه‌ها با استقلال آمریکا از استعمار انگلیس نیز تداوم پیدا کرد.
براساس این گزارش عملکرد ضد حقوق بشری آمریکا در سده بیستم، یعنی در زمانی که این کشور رفته‌رفته به جرگه قدرت‌های بزرگ سلطه‌گر پیوست، بُعد بین‌المللی گسترده‌‌تری به‌خود گرفت، به‌طوری که پس از پایان جنگ جهانی دوم، دولتمردان این کشور در چارچوب نظام دوقطبی، روند عدم پایبندی واشنگتن به موازین حقوق بشر را شدت بخشیدند.
مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش تاکید کرد: آمریکا یکی از دو ابرقدرت با تکیه بر ایدئولوژی لیبرال - دمکراسی، خود را رهبر به اصطلاح جهان آزاد نامید و به نام مقابله با اردوگاه کمونیسم تحت رهبری اتحاد جماهیر شوروی، به مداخله‌های غیرقانونی، خشونت‌بار و ضدحقوق بشری در امور داخلی دولت‌های عقب ‌نگاه‌ داشته ‌شده پرداخت.
این گزارش خاطرنشان کرد: با پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی‌ها که عرصه را از رقیبی قدرتمند خالی می‌دیدند خود را با موقعیت بی‌بدیلی مواجه یافتند. درواقع ایالات متحده با ترویج دیدگاه موهوم «پایان تاریخ»، زمینه را بیش از هر زمان دیگری برای اشاعه ارزش‌های مورد قبول خود در سطح جهان مساعد ‌دید، این رویکرد در باوری که جورج بوش پدر درباره نظم نوین جهانی داشت، نمود پیدا کرد. نظم مورد نظر او بر پایه رهبری آمریکا و برتری ارزش‌های آمریکایی استوار بود.
بر اساس این گزارش ،این دیدگاه در هزاره جدید میلادی نقش مؤثری در شکل‌دهی به سیاست خارجی آمریکا ایفا کرده و همواره ازسوی دولت‌های حاکم بر این کشور به اشکال مختلف دنبال شده است. بر همین اساس، دولتمردان آمریکایی هم‌اکنون مدعی حمایت از حقوق بشر در مقیاس جهانی‌ هستند و هرچه زمان سپری می‌شود، بر این ادعای بی‌‌اساس خود بیشتر پا می‌فشارند.
مرکز پژوهش ها در این گزارش افزود: عملکرد ایالات متحده آمریکا خلاف این ادعا را نشان می‌دهد؛ بررسی و ارزیابی کارنامه حقوق بشری ایالات متحده آمریکا در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی آشکار می‌سازد که این کشور به آنچه خود ادعا دارد عمل نکرده و حقوق بشر را به طور نظام‌مند، عینی و عاری از پاسخگویی نقض می‌‌کند. 
در این گزارش با تأکید بر ضرورت افشای بی‌‌اساس بودن ادعاهای حقوق بشری آمریکا، به تشریح بخش کوچکی از موارد و مصادیق پرشمار نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سه سطح داخلی، منطقه‌‌ای و بین‌المللی پرداخته و به‌طور مستند اثبات می‌کند که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یکی از مهمترین ناقضان حقوق بشر در جهان، فاقد صلاحیت و مشروعیت لازم برای اظهارنظر در مورد عملکرد دیگران در این زمینه است. 
این گزارش با بهره‌‌گیری از اسناد، خبرها، تحلیل‌ها و نیز گزارش‌های مجامع مهم بین‌المللی تلاش می کند برداشتی عینی، دقیق و منسجم درباره عملکرد آمریکا در زمینه حقوق بشر ارائه کند. داده‌های به کار برده شده در این گزارش برگرفته از منابع اطلاع‌رسانی و تحلیلی سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی و عمدتاً مراکزی است که در درون قلمروی آمریکا فعالیت دارند.

پربیننده ترین خبرها