بشار اسد: بر سر روابط با ایران، معامله نخواهیم کرد

چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 23:28

دمشق (العالم) بشار اسد رئیس جمهور سوریه، تأکید کرد: روابط ایران و سوریه استراتژیک است و هیچ گونه تسویه ای در جنوب یا شمال سوریه، این روابط را شامل نخواهد شد و این روابط با مضمون و نتایج آن در صحنه سوریه، به وضعیت فعلی و آینده منطقه ارتباط دارند و در نتیجه در عرصه بین المللی قابل معامله نیست.

العالم سوریه

بشار اسد در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم درباره توافقات در جنوب سوریه با هدف اخراج نیروهای ایرانی از آن منطقه، در مقابل خروج نیروهای امریکایی از پایگاه التنف گفت: آمریکایی ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند. اما در آنها در سیاست تاریخی همواره دروغ گفته اند.

خبرنگار العالم از رئیس جمهور سوریه پرسید: این واقعیت وجود داشته است. اما در مقابل، مسائل فراوانی درباره جنوب سوریه مطرح شده است. آیا توافقی مطرح است؟ چه بهایی در مقابل آن پرداخت می شود و چه امتیازی گرفته شده است؟ اجازه بدهید به صراحت از شما سؤال کنم آیا موضوع اخراج نیروهای ایرانی از منطقه جنوب سوریه در مقابل خروج نیروهای آمریکایی از التنف صحت دارد؟ آمریکایی ها برای موافقت با این موضوع، چه امتیاز یا بهایی را درخواست کرده اند؟

بشار اسد در پاسخ گفت: درباره امریکایی ها باید گفت: هر مشکلی که در هر نقطه ای از جهان وجود دارد آنها یک امتیاز مشخص را می خواهد که همان سلطه مطلق است. طبعا ما این امتیاز را نخواهیم داد. اگر می خواستیم چنین امتیازی را بدهیم چرا از چند سال پیش وارد این جنگ می شدیم تا استقلال در تصمیم گیری و وحدت اراضی مان را حفظ کنیم؟

اما درباره موضوع ایران، بگذارید صریح بگویم: روابط سوریه و ایران، استراتژیک است و در چارچوب توافق در جنوب یا شمال سوریه قرار نمی گیرد. این روابط با مضمون و نتایج آن در صحنه سوریه، به وضعیت فعلی و آینده منطقه ارتباط دارند و در نتیجه در عرصه بین المللی قابل معامله نیست. سوریه و ایران این روابط را در عرصه بده بستان سیاسی بین المللی وارد نخواهند کرد تا مورد معامله قرار گیرد. همه آنچه تاکنون مطرح شده است طرح های اسرائیلی با هدف تحریک ایران و در تنگنا قرار دادن این کشور است. همچنین با پروپاگندای بین المللی علیه ایران درباره موضوع هسته ای ارتباط دارد. این دو موضوع از هم جدا نیستند. همه آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد با ایران در ارتباط است تا فضای بین الملل را علیه این کشور سمت و سو دهد. تصمیم گیری درباره خاک کشورمان، کاملا به خودمان ارتباط دارد و ما در یک جنگ واحد گام نهاده ایم. همچنین در مسائل مرتبط با ایران، فقط با آن کشور گفتگو می کنیم نه طرف های دیگر.

خبرنگار العالم از بشار اسد پرسید: آیا آمریکا از تنف خارج خواهد شد؟

رئیس جمهور سوریه در پاسخ گفت: آمریکایی ها برای عقب نشینی از التنف اعلام آمادگی می کنند. اما همگان می دانند آمریکا در سیاست به طور تاریخی دروغ می گویند پس چرا ما باور کنیم ، ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم!.

206

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها