روز جمعه در ترکیه عید فطر اعلام شد

روز جمعه در ترکیه عید فطر اعلام شد
جمعه 25 خرداد 1397 - 03:45

سازمان امور دیانت ترکیه روز جمعه را اول ماه شوال و عید فطر در این کشور اعلام کرد.

العالم-ترکیه

سازمان امور دیانت ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از نظر شرعی رویت هلال اول ماه شوال سال 1439 هجری قمری مصادف با پانزدهم ماه ژوئن میلادی به اثبات رسید و بدین ترتیب امروز در ترکیه عید فطر است.

نماز عید فطر در ترکیه با شکوه تمام و با حضور سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محلی در سراسر این کشور برگزار می شود.

طبق برنامه ریزی انجام شده، صبح جمعه نماز عید فطر در سراسر ترکیه برگزار می شود و بر این اساس برپایی آیین نماز عید فطر از ساعت 5.20 صبح در شهرستان ایغدیر در شرق این کشور آغاز شده و در ادامه در آنکارا پایتخت ترکیه از ساعت 6.04، در استانبول از ساعت 6.17 و در ازمیر از ساعت 6.31 برگزار می شود.

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه و مناسبت شُکر و شِکر به شمار می رود به طوری که مردم این کشور در آیین های مرتبط، علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند در نماز عید فطر، به توزیع شیرینی در میان اقوام و مهیمانان می پردازند.

مردم ترکیه به عید فطر عید شِکر (شکر بایرامی) هم می گویند که علت آن هم مصرف زیاد شیرینی و آب نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان است.

مراسم ویژه عید فطر در ترکیه با برپایی نماز عید فطر و شکرگزاری به درگاه خداوند برای توفیق یک ماه عبادت و روزه داری شروع می شود و در ادامه مردم مسلمان این کشور، به زیارت اهل قبور رفته و با پوشیدن لباس های نو، به دید و بازدید از خویشان، دوستان و آشنایان می پردازند.

عید فطر به عنوان نخستین روز ماه شوال پس از عید قربان دومین عید رسمی و بزرگ ترکیه به شمار می رود و امسال به مدت سه روز تعطیل رسمی است.

تا کنون کشورهای ایران، ترکیه، عمان، عراق، امارات متحده عربی، قطر، عربستان، فلسطین، مالزی، اندونزی، برونئی و سنگاپور روز جمعه را عید فطر اعلام کرده اند.

این در حالی است که بر اساس علم ستاره شناسی در میان کارشناسان در خصوص عید فطر بودن روز جمعه تقریبا اتفاق نظر وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها