مسلمانان ترکیه نماز عید فطر برپا کردند

مسلمانان ترکیه نماز عید فطر برپا کردند
جمعه 25 خرداد 1397 - 11:21

میلیون ها نفر از روزه داران ترکیه پس از یک ماه روزه داری، امروز صبح اول شوال با حضور در مساجد این کشور نماز عید فطر را برگزار کردند.

العالم - ترکیه

سازمان امور دیانت ترکیه امروز را روز عید فطر اعلام کرده است و مردم این کشور از بامداد امروز با حضور در مساجد و تکبیر گویان نماز عید فطر را برپا کردند.

طبق سنت، مردم مسلمان این کشور بعد از اقامه نماز عید، راهی قبرستان ها شده و بر سر قبر والدین و نزدیکان خود دعا کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال شرکت در نماز عید فطر در مسجد دانشکده الهیات مرمره در استانبول در گفت و گو با خبرنگاران گفت: متاسفانه جهان اسلام عید فطر امسال نیز در سختی ها به سر می برد و همچنان درگیر پدیده ترور است.

وی با اشاره به حادثه حمله مسلحانه تروریستی به برنامه تبلیغات انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در شهر سورورچ استان شانلی اورفا ترکیه که موجب کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن هشت نفر شد، افزود: آنها از حزب عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) کشته شدند.

وی بیان کرد: آنهایی که مدعی صلح و دموکراسی هستند، این گونه راه رسیدن به صلح را در پیش گرفته اند ولی آنها هر کاری بکنند، مطمئن باشند ما این موضوع را تا آخر پیگیری کرده و عوامل مرتبط با آن را مجازات خواهیم کرد و تا زمان زنده ماندن آخرین تروریست، در تعقیب آنها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: هیچ کسی حق ندارد مردم ترکیه را با اقدامات تروریستی نگران و ناراحت کند و وقتی ما با چنین رویدادهایی رو به رو شویم، راه حل آنها را نیز در پیش خواهیم گرفت.

اردوغان اضافه کرد: از مردم ترکیه می خواهم که برای دوری از چنین وقایعی تا روز انتخابات صبر و تحمل کنند و وارد بازی های تروریست ها نشوند چرا که انتخابات 24 ژوئن(سوم تیرماه) نقطه حساسی برای رهایی از ترور و جهش ترکیه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و جمعی از اتباع خارجی مقیم آنکارا نیز با حضور در مسجد 'کوجاتپه' این شهر همراه با دیگر نمازگزاران نماز عید فطر را اقامه کردند.

طبق برنامه ریزی انجام شده، صبح فردا نماز عید فطر در سراسر ترکیه برگزار شد و بر این اساس برپایی آیین نماز عید فطر از ساعت 5.20 صبح در شهرستان ایغدیر در شرق این کشور آغاز شده و در ادامه در آنکارا پایتخت ترکیه از ساعت 6.04، در استانبول از ساعت 6.17 و در ازمیر از ساعت 6.31 برگزار شد.

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه و مناسبت شُکر و شِکر به شمار می رود به طوری که مردم این کشور در آیین های مرتبط، علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند در نماز عید فطر، به توزیع شیرینی در میان اقوام و مهیمانان می پردازند.

مردم ترکیه به عید فطر عید شِکر (شکر بایرامی) هم می گویند که علت آن هم مصرف زیاد شیرینی و آب نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان است.

عید فطر به عنوان نخستین روز ماه شوال پس از عید قربان دومین عید رسمی و بزرگ ترکیه به شمار می رود و امسال به مدت سه روز تعطیل رسمی است.
 

پربیننده ترین خبرها