44 نماینده کنگره آمریکا خواستار جلوگیری از تحویل اف‌-۳۵ به ترکیه شدند

44 نماینده کنگره آمریکا خواستار جلوگیری از تحویل اف‌-۳۵ به ترکیه شدند
جمعه 25 خرداد 1397 - 22:54

۴۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع کشورشان خواستار جلوگیری از تحویل جنگنده‌های اف‌-۳۵ لایتینگ ۲» به ترکیه شدند.

العالم- آمریکا 

۴۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع کشورشان، «جیمز متیس»، خواستار جلوگیری از تحویل  جنگنده‌های اف‌-۳۵ لایتینگ ۲» به ترکیه شدند. 

در این نامه آمده است: «ترکیه، بر خلاف تعهداتش در ناتو و آنچه از یک متحد مسئول انتظار می‌رود، فعالانه در تلاش برای تضعیف منافع آمریکا در جهان است.»

قانونگذاران آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند: «عملیات‌های نظامی مکرر ترکیه علیه منافع آمریکا، تضعیف بی‌وقفه حقوق بشر و دموکراسی توسط دولت اردوغان و قصد آشکار برای ایجاد مشارکت راهبردی با روسیه، کاملاً رابطه میان آمریکا و ترکیه را تضعیف کرده است.»

نگارندگان این نامه خاطرنشان کرده‌اند تصمیم برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که آنکارا قصد خریداری سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه دارد.

در این نامه آمده است: «ایالات متحده و ناتو به ترکیه هشدار داده‌اند ترکیب کردن سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ با جنگنده‌های اف-۳۵ باعث افشای حفاظت‌شده‌ترین اسرار نظامی ما برای کشوری قدرتمند خواهد شد که با ناتو و منافع آمریکا دشمنی دارد.» 

در بخش دیگری از این نامه به «همگرایی راهبردی» ترکیه با روسیه و ایران به عنوان دشمنان آمریکا اشاره شده و از آن به عنوان دلیل دیگری برای ضرورت لغو این قرارداد نام برده است.

قانونگذاران آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند: «در همین حال، ترکیه در صدد همگرایی راهبردی با دشمنان ما یعنی روسیه و ایران برآمده و با هر دو کشور همسو شده تا نتایجی را در سوریه رقم بزند که ایالات متحده را کنار می‌زند و منافع امنیتی ما برای جلوگیری از نفوذ راهبردی ایران در سراسر منطقه خاورمیانه را تضعیف می‌کند.»  

امضاکنندگان نامه با اشاره به این دلایل و برخی مسائل داخلی دیگر در ترکیه، از وزیر دفاع آمریکا خواسته‌اند گام‌های لازم را برای جلوگیری از تحویل جنگنده‌های اف‌-۳۵ به ترکیه انجام دهد.

ماه گذشته یکی از مقام‌های وزارت صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرده بود ترکیه اولین فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ خریداری‌شده را در ۲۱ ژوئن تحویل خواهد گرفت. وی تصریح کرد که آنکارا برای قرارداد خرید این جنگنده‌ها بیش از یک میلیارد دلار پول به آمریکا پرداخت کرده و واشنگتن موظف به تحویل آنها است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها