قراردادهای محرمانه نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش برای تبادل اسرا

قراردادهای محرمانه نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش برای تبادل اسرا
شنبه 26 خرداد 1397 - 13:04

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، میان نیروهای سوریه دموکراتیک و گروه تروریستی داعش قراردادهای محرمانه‌ای برای تبادل اسرا منعقد شده است.

العالم - سوریه

 روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس نوشت، سه قرارداد تبادل اسرا و خانواده‌های آنها میان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) مورد حمایت ائتلاف آمریکایی ضد داعش و گروه تروریستی داعش به صورت محرمانه به امضا رسید که در نتیجه آنها تعدادی از داعشی‌های اروپایی‌الاصل آزاد شدند.

به نوشته دیلی تلگراف، قرارداد اول در فوریه گذشته به امضا رسید و شامل ۲۰۰ شبه‌نظامی با اصالت چچنی و عربی و نیز تعدادی فرانسوی و دستکم یک آلمانی بود. آنها با اتوبوس‌هایی از بازداشت‌گاه‌های نیروهای قسد به مناطق تحت کنترل داعش در استان دیرالزور منتقل شدند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، در ماه آوریل نیز در همین چارچوب ۱۵ داعشی از جمله تعدادی مراکشی، فرانسوی، بلژیکی و هلندی به همراه ۴۰ زن و کودک همراه آنها آزاد شده و به گفته شیخ یکی از طوایفی که میانجی دو طرف بود، بیشتر آنها بر خلاف میل‌شان به مناطق تحت کنترل داعش بازگردانده شدند. در مقابل داعش نیز همین تعداد از نیروهای قسد را که در درگیری‌های دیرالزور اسیر کرده بود، آزاد کرد و تعهد داد به میادین نفت و گاز تحت کنترل این نیروهای کرد حمله نکند.

دیلی تلگراف درادامه نوشت، قرارداد سوم نیز شامل ۱۵ تن از همسران داعشی‌ها بود که در ششم ژوئن جاری در نزدیکی شهر هجین در استان دیرالزور بدون واسطه به امضا رسید.

دیلی تلگراف نوشت، احتمال دارد سه انگلیسی عضو داعش که توسط نیروهای سوریه دموکراتیک بازداشت شده‌اند، در توافق‌های بعدی تبادل اسرا، آزاد شوند.

هنوز نیروهای سوریه دموکراتیک واکنشی به این اخبار نداشته‌اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک یک ائتلاف عربی-کردی است که از حمایت آمریکا برخوردار است.

ائتلاف ضد داعش نیز نسبت به این قراردادها ابراز بی‌اطلاعی کرد.

تاکنون چهار تا ۱۵ میانجی در جریان عقد این قراردادها کشته شده‌اند و به همین علت با وجود ارائه پیشنهادهای مالی بزرگ، دیگر کسی برای ورود به مذاکره و میانجیگری میان دو طرف جهت تبادل اسرا تلاش نمی‌کند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها