یک هزار و یکصد تبعه ترکیه‌ای مقیم ایران واجد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی

یک هزار و یکصد تبعه ترکیه‌ای مقیم ایران واجد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی
يکشنبه 27 خرداد 1397 - 13:27

سفیر ترکیه در کشورمان با بیان اینکه یک هزار و یکصد تبعه ترکیه‌ای مقیم ایران واجد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هستند، گفت که این انتخابات به مدت یک روز (امروز) در سه شعبه اخذ رای در تهران، تبریز و ارومیه برگزار می‌شود.

العالم _ ترکیه

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت 9 صبح امروز (یکشنبه) 27 خرداد ماه (17 ژوئن) تا 21 در محل سفارت ترکیه در تهران و سرکنسولگری‌های این کشور در ارومیه و تبریز در حال برگزاری است.

«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در محل اخذ رأی در سفارتخانه این کشور در تهران، رای خود را به صندوق انداخت و پس از آن در جمع خبرنگاران به تشریح روند برگزاری انتخابات مزبور در خارج از کشور و از جمله در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی با اشاره به مقررات برگزاری انتخابات مزبور در خارج از کشور، عنوان کرد: برگزاری انتخابات در خارج از کشور از هفتم ژوئن در 60 کشور و 123 نمایندگی ترکیه در خارج از کشور آغاز شده که در حدود سه میلیون و 50 هزار شهروند ترکیه در خارج از کشور واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

سفیر ترکیه با اشاره به یک هزار و یکصد شهروند ترکیه که در ایران واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند، عنوان کرد: 830 نفر از این تعداد ساکن تهران هستند.

هاکان تکین با ذکر این نکته که این دور از انتخابات در درگاه‌های مرزی شامل مرزهای هوایی از جمله فرودگاه‌های استانبول و آنکارا و ... نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اتباع ترکیه می‌توانند در این درگاه‌های مرزی نیز آرای خود را به صندوق بریزند.

سفیر ترکیه یادآور شد: در درگاه مرزی کوربلاغ بین ایران و ترکیه که بیش از 90 درصد ترافیک مسافری در آنجا انجام می‌شود، شهروندان ترکیه می‌توانند آرای خود را به صندوق بریزند.

وی با بیان اینکه روند اخذ رای در خارج از کشور 19 ژوئن به پایان می‌رسد، اظهار داشت: به دلیل اینکه تعداد شهروندان ترکیه در ایران رقم زیادی نیستند، انتخابات در نمایندگی‌های ترکیه در تهران، تبریز و ارومیه فقط به مدت یک روز (امروز) برگزار می‌شود، ولی اخذ رای تا روز انتخابات یعنی 24 ژوئن در درگاه‌های مرزی ادامه دارد.

سفیر ترکیه یادآور شد: اگر در این دور از انتخابات هیچ یک از نامزدها نتوانند بیش از 50 درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود که در این صورت، این انتخابات هشتم ژوئیه برگزار خواهد شد و در صورت نیاز، صندوق اخذ رای اختصاص خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که این انتخابات باعث خیر و برکت باشد.

سفیر ترکیه همچنین بیان کرد که ترتیبات امنیتی در سه مرکز اخذ رای در ایران در نظر گرفته شده و برای هر شعبه اخذ رای یک پیک مخصوص اختصاص یافته که پس از پایان زمان رای گیری (21 امشب) پاکت‌های اخذ رای صورت جلسه شده و در کیسه مخصوص پیک مهر و موم می‌شود و فردا از طریق این پیک به ستاد انتخابات کل کشور در ترکیه ارسال می‌شود و در این جا (ایران) شمارش آرا انجام نمی‌شود.

هاکان تکین درباره نتایج این انتخابات و تاثیر آن بر روابط دو کشور عنوان کرد: در ترکیه تمامی احزاب از هر طیفی که باشند درباره اهمیت روابط با ایران دیدگاه مشترکی دارند و معتقدم نتیجه انتخابات هر چه باشد و هر حزبی پیروز شود، بر روابط با ایران تاثیر منفی نخواهد داشت و هر نتیجه‌ای حاصل شود به گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.

*تبریک برد شیرین ایران مقابل مراکش

وی همچنین در پایان پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های جام جهانی مقابل مراکش را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: برد شیرین ایران در مقابل مراکش باعث خوشحالی ما بود و امیدوارم در بازی‌های بعدی این تیم موفق باشد و ما در این شادی سهیم باشیم.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه 24 ژوئن (سوم تیر ماه) در داخل این کشور برگزار شود.

از صبح امروز تا لحظه مخابره این خبر، حدود 50 نفر در این دور از انتخابات در محل سفارت ترکیه در تهران حضور یافته و رای خود را به صندوق ریختند.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری) بعد از برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در فروردین سال گذشته، قرار است در تاریخ ۳ تیر ۹۷ در ۸۱ استان این کشور برگزار شود.

هشت حزب مختلف از جمله «عدالت و توسعه» (AKP) به رهبری «رجب طیب اردوغان» که خود نامزد ریاست جمهوری نیز هست، «جمهوری‌خواه خلق» (CHP)، «حرکت ملی‌گرا» (MHP)، «حزب کُردی دموکراتیک مردمان» (HDP)، «حزب خوب» (iYi) و حزب «سعادت» (SP) علاوه بر انتشار لیست اعضای خود برای ورود به پارلمان، نامزدی را نیز برای ریاست جمهوری معرفی کرده‌اند.

لیست نهایی شش نامزد تایید شده برای ریاست‌جمهوری ترکیه که از سوی شورای عالی انتخابات منتشر شده،‌به شرح ذیل است:

رجب طیب اردوغان (AKP – ائتلاف مردم)
محرم اینجه (CHP – ائتلاف ملی)
صلاح‌الدین دمیرتاش (HDP)
مرال آکشنر (iP – ائتلاف ملی)
تمل کرَمُلا اوغلو (SP (ائتلاف ملی)
دوغو پرینجک (VP)

پربیننده ترین خبرها