حمایت سفیر آمریکا در یمن از عملیات «الحدیده»، با وجود ابراز نگرانی ظاهری واشنگتن

حمایت سفیر آمریکا در یمن از عملیات «الحدیده»، با وجود ابراز نگرانی ظاهری واشنگتن
يکشنبه 27 خرداد 1397 - 21:29

سفیر آمریکا در یمن از عملیات «الحدیده»، با وجود ابراز نگرانی ظاهری واشنگتن حمایت کرد.

العالم _ یمن

در حالی که وزارت خارجه آمریکا پیش از این با صدور بیانیه‌هایی از تبعات انسانی احتمالی حمله امارات متحده عربی و عربستان به بندر «الحدیده» یمن ابراز نگرانی کرده، سفیر آمریکا در یمن پشت درهای بسته از این عملیات حمایت کرده است.

به نوشته پایگاه «اینترسپت»، اظهارات «متیو تولر» سفیر کنونی آمریکا در یمن و رابط دیپلماتیک اصلی واشنگتن و ائتلاف تحت رهبری عربستان در یک میزگرد خصوصی که پشت درهای بسته در اندیشکده «موسسه خاورمیانه» نشان می‌دهد که واشنگتن احتمالا با وجود ابراز نگرانی ظاهری، از عملیات حدیده حمایت می‌کند.

به گفته دو فرد حاضر در این نشست، تولر مدعی شده حمله به حدیده مانند «تاس انداختن» است و ممکن است ساکنان این شهر را علیه انقلابیون یمنی بشوراند و موجب اخراج این نیروها از این شهر شود. وی با این وجود گفته که نمی‌داند شانس موفقیت این تاس انداختن «۵۰-۵۰» است یا «۱۰-۹۰.»

این دیپلمات آمریکایی با حاضران گفته حدیده آنطور که در رسانه‌ها گفته می‌شود در زمینه ارسال مواد غذایی به یمن حائز اهمیت نیست و در این زمینه اغراق شده است. وی مدعی شده که اقدام نظامی علیه این شهر، آنطور که گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند، تبعات فاجعه‌بار نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، این اظهارات تولر بسیاری از حاضرانی را که بر اساس بیانیه‌های عمومی وزارت خارجه آمریکا تصور می‌کرده‌اند واشنگتن مخالف این عملیات است، متعجب کرده است. 

یکی از حاضران در این نشست که خواسته نامش افشا نشود، به اینترسپت گفته است: «این نشانه‌ای زودهنگام بود که نشان می‌داد حتی وزارت خارجه هم خط مشی خودش را جدی نمی‌گیرد.»

اظهارات تولر در این نشست در حالی مطرح شده که پیشتر هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌هایی ظاهرا از عملیات حدیده ابراز نگرانی کرده بودند.

«دیوید سترفیلد» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک دو ماه پیش در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا گفته بود واشنگتن مخالف عملیات علیه حدیده است.

سترفیلد گفته بود: «ما به اماراتی‌ها و سعودی‌ها گفته‌ایم نباید هیچ اقدامی صورت گیرد که بندرهای "حدیده" و "سلیف" و یا هریک از مسیرهای منتهی به این بنادر که برای انتقال کمک‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند، تهدید شوند.»

با وجود این تناقض آشکار، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده و به اینترسپت گفته که درباره اظهارات مطرح‌شده در نشست‌های خصوصی صحبت نمی‌کند.

پیش از این هم گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ارتش آمریکا مستقیما در نبرد حدیده حضور دارد و دستکم در زمینه تعیین اهداف و سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی، نقشی فعال دارد.

امارات و عربستان سعودی چند هفته است که عملیاتی را برای اشغال بندر راهبردی حدیده آغاز کرده‌اند، با این وجود تاکنون به اهداف از پیش‌تعیین‌شده این عملیات دست نیافته و خسارات و تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند. ریاض و ابوظبی هفته گذشته بار دیگر، این بار به صورت رسمی آغاز عملیات حمله به حدیده را اعلام کردند.

سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های امدادی با اشاره به نقش حیاتی این بندر در انتقال مواد غذایی و اقلام امدادی به یمن، هشدار داده‌اند که حمله به این بندر می‌تواند به تشدید فاجعه انسانی در یمن منجر شود. یمن همین حالا پس از سه سال حمله مداوم ائتلاف سعودی، با بیماری‌های واگیردار و قحطی دست و پنجه نرم می‌کند.

پربیننده ترین خبرها