گروه های مخالف سوری برای حضور در نشست ژنو به اختلاف خوردند

گروه های مخالف سوری برای حضور در نشست ژنو به اختلاف خوردند
يکشنبه 27 خرداد 1397 - 21:41

رسانه های خبری از نشست مخالفان سوریه در ژنو همزمان با نشست نمایندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه خبر داده بودند، اما سخنگوی هیات مخالفان اعلام کرد که نمایندگان این هیات فردا (دوشنبه) هیچ نشستی در ژنو درباره سوریه ندارند.

العالم ـ سوریه

بنابر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، یحیی العریضی، سخنگوی هیات مخالفان سوریه، حضور نمایندگان مخالفان سوریه برای نشست کمیته اصلاح قانون اساسی را تکذیب کرد.
رسانه های خبری پیشتر اعلام کرده بودند که فردا و پس فردا (دوشنبه و سه شنبه) در ژنو نشست نمایندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه برگزار خواهد شد و به موازات آن نیز قرار است گروهی از مخالفان سوری نشستی برگزار کنند.
نشست کشورهای ضامن آستانه یعنی روسیه، ترکیه و ایران در ژنو برای بررسی تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه خواهد بود. 
العریضی با بیان اینکه مخالفان سوری در این نشست حضور ندارند، مدعی شد این نشست مخصوص آنها (کشورهای ضامن نشست آستانه ایران، روسیه و ترکیه) است و به ما مربوط نمی شود.
شبکه خبری المیادین پیشتر در این باره اعلام کرده بود که نشست ها بین گروه های مخالف سوریه در ژنو در روز دوشنبه به موازات نشست نمایندگان ارشد سه کشور ذکر شده، برگزار خواهد شد که پیشتر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، درخواست آن را داده بود.
در نشست مخالفان، قرار بود نمایندگانی از گروه های شرکت کننده در کنفرانس سوچی به ویژه مخالفان مستقر در مسکو و "جریان الغد" به ریاست "احمد جربا" و "جریان القمح" (گندم) به ریاست "هیثم مناع" حضور پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، روسیا الیوم نیز پیشتر گزارش داده بود که مخالفان قصد دارند فهرستی از اعضای خود را برای تشکیل کمیته بررسی و اصلاح قانون اساسی ارائه کنند.
اما العریضی گفته که این هیات هنوز لیستی آماده نکرده و حرف تازه ای در این باره ندارد.
میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، جمعه گذشته اعلام کرده بود که مسکو احتمال می دهد نمایندگان مخالفان سوری نیز در ژنو نشست هایی داشته باشند و اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه برخی از مخالفان سوری مقیم اروپا، ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، برای حضور در این نشست ها اعلام آمادگی کرده اند.
دی‌ میستورا اواخر بهمن ماه سال گذشته گفته بود که ژنو و سازمان ملل، تنها کانال های ممکن برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه هستند.
از این رو، در نشست سوچی (میان سران ایران، روسیه و ترکیه) با تشکیل کمیته ‌ای برای تدوین اصلاحات قانون اساسی توافق شده بود. این کمیته متشکل از نمایندگان دولت و مخالفان است.

پربیننده ترین خبرها