آیا کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل سپرده می شود؟

آیا کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل سپرده می شود؟
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 05:52

هماهنگ‌کننده سازمان ملل از پیشرفت مذاکرات برای سپردن کنترل بندر الحدیده به این سازمان بین‌المللی و کمک به پایان بحران وبا در این منطقه خبر داد.

العالم - یمن

سازمان ملل قصد دارد با ارائه طرحی، اداره بندر «الحدیده» در یمن را برعهده بگیرد و کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده این منطقه ارسال کند. «لیز گراند» هماهنگ‌کننده سازمان ملل شامگاه یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات برای سپردن کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل، که تحت محاصره ائتلاف سعودی است، پیشرفت داشته و به مرحله تازه‌ای رسیده است.

به نوشته روزنامه گاردین این شهر بندری در سواحل دریای سرخ، نقطه اصلی توزیع کمک‌های مالی و بشردوستانه سازمان ملل به یمن است.

در حالی که ائتلاف سعودی تهدید کرده با حمله تمام عیار نظامی، کنترل الحدیده را از دست انصارالله و نیروهای مقاومت یمنی خارج و این بندر را تصرف می‌کند، اما «مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن تلاش‌هایی را برای کنترل این سازمان بر الحدیده آغاز کرده است.

لیز گراند می‌گوید یک راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن نیاز است و مذاکرات برای سپردن کنترل الحدیده توسط انصارالله و امارات عربی متحده به سامزان ملل، اکنون در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد.

گراند با بیان اینکه 70 درصد از محموله‌های وارد شده توسط کشتی‌ها به الحدیده، کمک‌های بشردوستانه و 90 درصد از آنها حمایت‌های مالی و تجاری است، افزود با این حال اما شیوع وبا یک سال است که گریبانگیر یمن است.

وی که ناظر بر بزرگترین عملیات بشردوستانه در جهان است، از بازگشت امدادگران بین‌المللی به الحدیده، درپی وخامت بحران انسانی در این شهر خبر داد.

عملیات ائتلاف عربستان و امارات برای اشغال نقاط مهم استان الحدیده در ساحل غربی یمن، از حدود 20 اردیبهشت با سروصدای زیاد در رسانه‌های محور سعودی شروع شد. تا الان که بیشتر از یک ماه گذشته، حداقل چهار بار خبر آغاز عملیات در رسانه‌های امپراتوری رسانه‌ای سعودی اماراتی، تکرار شده است. تغییر اسم‌های عملیات خود گویاست؛ از «رعد سرخ» تا «پیروزی طلایی».

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها