تحلیل روز/

نیروهای سوریه دموکرات پس از منبج!

نیروهای سوریه دموکرات پس از منبج!
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 13:44

مجموعه موسوم به "شورای سوریه دموکرات"، نمای سیاسی "نیروهای سوریه دموکرات" آمادگی خود را برای گفتگوی بی قید و شرط با دمشق اعلام کرده است. "نیروهای سوریه دموکرات" – که کردها ستون فقرات آن را تشکیل می دهند و از حمایت آمریکا برخوردار است – مساحت گسترده ای از شمال و شمال شرق سوریه را در تصرف خود دارد.

العالم - سوریه

دو هفته قبل از اعلام آمادگی این گروه از نیروهای کرد برای مذاکره با دولت سوریه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفتگوی تلوزیونی اعلام کرده بود که نیروهای سوریه دموکرات تنها مشکل باقیمانده در این کشور هستند و با توجه به حمایت آمریکا از این گروه، سوریه آنها را عامل و بازوی واشنگتن در منطقه می داند.

در اوایل ماه جاری هیئتی از مخالفان داخل در بازدید از استان حسکه، به مشارکت در "کنفرانس گفتگوی ملی" که قرار است در دمشق برگزار شود، دعوت شدند. به نظر می رسد کردهای شمال سوریه  پس از اظهارات اخیر بشار اسد مبنی بر بازکردن راه مذاکره و پس از آنکه آمریکا درباره اداره مشترک منبج و اخراج نیروهای کرد از آنجا ظرف 90 روز با ترکیه به توافق رسید، آمادگی بیشتری برای گفتگو با دمشق پیدا کرده اند. مخصوصا که توافق یادشده آمریکا با ترکیه ضربه مضاعفی بر پیکره آنها وارد کرده است.

این در حالی است که مدتی پیش در مارس گذشته نیروهای ترکیه و گروه های وابسته و افراطی وابسته به آن به شهر عفرین سوریه حمله کرده بودند؛ اگر چه تمام این عوامل و فاکتورها در اعلام آمادگی نیروهای کرد برای مذاکره با دمشق مهم هستند اما دلیل مهمتر، جلب نظر دمشق و پرهیز از توهماتی است که واشنگتن یا کشورهای منطقه مثل عربستان و امارات درباره ارائه کمک، به خورد حزب اتحاد دموکرات و نیروهای سوریه دموکرات می دهند.

لازم به ذکر است که اگر این مذاکرات برگزار شوند، تسویه حساب با گروه ها و طرف های مختلف به صورت مرحله ای خواهد بود لذا باید حقایق و وقایع را در نظر گرفته و فرصتی را که دمشق فراهم کرده است به منظور به دست آوردن دستاوردهایی که جز در مذاکره به دست نمی آیند و کسب ضمانت حتی از متحدان دمشق، غنیمت شمرد.

توهم هایی که از ابتدای جنگ سوریه مبنای تصورات گروه های مختلف بوده اند، برای هیچ یک از آنها هیچ فایده ای نداشته اند و حتی باعث آوارگی مردم شدند نظیر وضعیتی که در عفرین شاهد آن بودیم زیرا می بایست از همان ابتدای آغاز تهدیدهای ترکیه، به جای امید بستن به نتایجی که هیچ گاه به نفع ملت سوریه نبوده اند، خود را با تنها عنصر ضامن وحدت و استقلال کشور یعنی ارتش سوریه هماهنگ می کرده اند؛ ملت سوریه نیز طی سال های گذشته به خوبی دریافتند که بیش از هر چیز نیازمند حکومت هستند تا گروه های مختلف با اسامی مختلف.

محمود غریب

208

پربیننده ترین خبرها