حاشیه نگاری از دیدار حسین مرتضی با بشار اسد

حاشیه نگاری از دیدار حسین مرتضی با بشار اسد
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 22:45

جزئیاتی از پشت صحنه دیدار خبرنگار شبکه العالم با رئیس جمهور سوریه را مشاهده می کنید.

العالم - سوریه

حسین مرتضی مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه در یادداشت حاشیه نگاری از دیدار با بشار اسد صورت داده است که جزئیات آن را در ذیل مطالعه کنید؛

مشروح گفتگوی شبکه العالم با بشار اسد را اینجا بخوانید.

وقتی که به کاخ ریاست جمهوری رسیدیم، یکی از کارمندان کاخ آنجا در انتظار من بود، به محض اینکه پیاده شدم با اشاره دست، آسانسور را به من نشان داد؛ به من اطلاع دادند رئیس جمهور شخصا منتظر من ایستاده است؛ تمام کاغذها و وسایلی که به همراه داشتم و سئوال هایی که از پیش آماده کرده بودم ناخودآگاه به دست خانم کارمند سپردم و گفتم اینها را نگه داریم نمی خواهم موقع دست دادن با آقای رئیس جمهور چیزی دستم باشد. از بس استرس دیدار داشتم اصلا متوجه تعداد طبقه هایی که آسانسور پشت سر می گذارد نمی شدم؛ با اینحال مشتاق بودم که هر چه زودتر برسم.

لحظه، لحظه دشوارترین آزمایش است؛ به دیدار بشار اسد می روی اما مجبوری آن را از خانواده و دوستان و همکارانت در دفتر مخفی کنی؛ و تنها باید برای تعیین محورهای گفتگو به شبکه العالم در تهران اطلاع بدهی.

خیلی سریع درب آسانسور باز شد و دیدم که آقای رئیس جمهور با چهره ای بشاش در انتظار است و دستش را برای دست دادن دراز کرده است. برای لحظه ای تمام تصورهایی که از پروتوکل های دست دادن و ملاقات با رئیس جمهور مقاومت در ذهن داشتم، از ذهنم رفت. چند ثانیه ای برای دست دادن با رئیس جمهور داشتم سعی کردم تا آخرین لحظه اش استفاده کنم.

بشار اسد فردی متواضع بود با اینکه تهدیدی برای دشمنانش محسوب می شود.

استرس حضور در کاخ ریاست جمهوری با استقبال گرم و مستقیم رئیس جمهور از بین رفت.

تواضع وی بسیار چشمگیر بود و از مهمترین نمودهای این تواضع این بود که خود شخصا سر صحبت را با مهمان باز می کرد تا به او آرامش بدهد انگار که تخصصش جنگ روانی است تا به این شکل یخ گفتگوهای مطبوعاتی رسمی را باز کند.

در مقابل سعی می کردم روی صدای آرام و اطمینان بخش او تمرکز کنم. به سالنی که قرار بود مصاحبه در آنجا صورت بگیرد رسیدیم وقتی به چشمان رئیس جمهور نگان می کردم انسانی آرام را می دیدم؛ مردی که یک تنه با تمام رؤسای جهان و دستگاه های جاسوسی درافتاده بود.

در دقایقی که قبل از آغاز گفتگو کنار هم نشستیم، بشار اسد به طور غیر قابل وصفی مهربان بود، صحبت از جزئیات روابط با متحدان شد و جزئیات برخی عملیات ها و درگیری های جاری.

در لابه لای صحبت هایش می توان فهمید که تا چه حد با مردم در اتباط تنگاتنگ است و فضای سوریه را به خوبی می شناسد و می داند که مردم چه می خواهند و این نشان می دهد که بشار اسد به دقت همه چیز را زیر نظر دارد و روشهای مختلفی برای تعامل با توده مردم دارد.

از حیث انسانی چیزی که توجه مرا بیش از هر چیز دیگر جلب کرد این بود که ایشان موقعی که صحبت از شهدا و خانواده آنها می کرد اشک در چشمانش حلقه می زد و غصه در قلبش موج می زد و این نشان می دهد که در اوج انسانیت است.

دیدار با بشار اسد ابعاد شخصیتی بسیاری از وی را برای من روشن کرد.

208

پربیننده ترین خبرها