تونس و بحران «همجنس گرایی»

تونس و بحران «همجنس گرایی»
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 21:02

تاسیس انجمن همجنس بازی و رادیویی برای آنان در تونس برای تبلیغ این موضوع، جار و جنجال گسترده در جامعه مسلمان این کشور به راه انداخت.

العالم - تونس 

اکثر مردم و علما و سیاستمداران تونسی، همجنبس گرایی و تبلیغ برای آن را محکوم و اعلام کردند که همجنس گرایی با ارزش ها و آداب و سنن جامعه تونس و اصول دین اسلام در تضاد است.

جار و جنجال درباره موضوع هم جنس بازان در محافل مردمی، اجتماعی و سیاسی تونس پس از آن به پا شد که در سال 2011 و در فضای پس از سرنگونی رژیم سابق این کشور، مجوزی در این زمینه صادر شد.

این اقدام با مخالفت گسترده اقشار مختلف تونسی و نیز علما و سیاستمداران به ویژه جریان های اسلامی روبرو شد.

فصل 230 از قانون جزایی تونس، هم جنس گرایی را جرم برشمرده و برای شخص هم جنس باز مجازات سه سال حبس درنظر گرفته است.

صدور مجوز درباره تشکیل انجمن همجنس بازان در تونس، جنجالی گسترده را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.

برخی از افراد و سیاستمداران در تونس، خواهان تحریم شبکه رادیویی الحوار تونس شدند که میزبان یکی از اعضای انجمن هم جنس بازان شد. آن ها گفتند که این فرد، فساد را در جامعه ترویج می کند.

برخی از تحلیلگران در این برنامه، صدور مجوز قانونی برای انجمن خاص همجنس بازان در تونس را محکوم و تاکید کردند که این مساله، مغایر با شریعت اسلامی و با طبیعت بشری است.

«فتحی الرباعی» امام جماعت مسجد السلام در شهر صفاقس در جنوب تونس در واکنش به جنجال ایجاد شده درباره این موضوع، در خطبه های نماز جمعه از مقامات تونسی، خواست که شرع خداوند و حکم او را درباره هم جنس بازان اجرا کنند.

الرباعی گفت که اختلاف نظری درباره لزوم اعدام هم جنس بازان به عنوان افرادی بیمار که هیچ فایده ای ندارند، وجود ندارد و اختلاف نظر علما درباره شیوه اجرای اعدام درحق آنان است.

در شبکه های اجتماعی تونس، درخواست هایی برای تحریم شبکه الحوار تونس که این جنجال را به پا کرد، مطرح شد.

برخی از سیاستمداران تونسی نیز به این فراخوان پیوستند و «عبداللطیف المکی» عضو دفتر اجرایی جنبش النهضه تونس در صفحه فیس بوک خود نوشت که از پذیرفتن دعوت این شبکه برای حضور در برنامه ای از این شبکه، خودداری کرده است.

«حمدی الزواری» عضو شورای مشورتی جنبش النهضه، در واکنش به عدم حضور المکی دراین برنامه گفت: درود برعبداللطیف بابت این موضع او که با درخواست ها برای تحریم شبکه الحوار همخوانی دارد.

وی از دیگر مسئولان جنبش النهضه و آزادگان تونسی نیز خواست که همین راه را در پیش گیرند.

پایگاه ادیمات که در زمینه مقایسه میزان پی گیری برنامه های رادیویی و تلویزیونی تخصص دارد، اعلام کرد که میزان مشاهده این شبکه در اوج برنامه « فقط برای کسی که جرأت می کند»، در ساعت ده شب، از 14 درصد فراتر نرفته است و پس از شبکه یک ملی در جایگاه دوم قرار گرفته است و این مساله نشان می دهد که درخواست ها برای تحریم این شبکه ، در کاهش محبوبیت این شبکه که بالاترین تعداد بینندگان را داشت، موفق بوده است.

همچنین دفاع یکی از اعضای انجمن بوحدید بلهادی درباره هم جنس گرایی در شبکه خصوصی النسمه جنجال ساز شد و با محکومیت روبرو شد.

وی گفت : برخلاف آنچه که برخی ها تصور می کنند، ما اقلیت نیستیم و مجلس باید از ما حمایت کند و نگاهی عادلانه به ما داشته باشد.

«احمد بن حسانه» وکیل و فعال حقوقی دراین باره گفت که هم جنس گرایی، جنایتی است که ارکان آن مشخص است و هم جنس بازان طبق قانون مجازات می شوند و جامعه برای حمایت از ارزش های خود، هم جنس گرایی را جرم به شمار می آورد.

در حالیکه برخی از محافل سیاسی و هنری مانند الطاهر بن حسین (فعال چپگرا) ، لطفی العماری (روزنامه نگار)،  «رأفت عیادی» (بازیگر) و محمد رجا فرحات (بازیگر تئاتر)، از هم جنس گرایی دفاع کردند، اما بسیاری از شخصیت های تونسی دیگر از جمله «أحمد الأندلسی» و «ولید التونسی» هنرمند مردمی و «رفیق بوشناق» فعال رسانه ای، خواسته های هم جنس بازان را محکوم کردند.

درهمین ارتباط، دفتر صدور فتوا در جمهوری تونس با صدور اطلاعیه ای درباره مجوز انجمن هم جنس بازان در تونس، اعلام کرد که در جمهوری تونس، انجمنی «دارای مجوز» تاسیس شده است که از هم جنس گرایی دفاع می کند و در رسانه ها برای این انحراف خطرناک در ارزش ها و اخلاق و طبیعت بشری تبلیغ می کند و راه جوامعی را در پیش گرفته است که داعیه آزادی خواهی آن ها به از بین رفتن همه ارزش های دینی و اخلاقی و حتی تنزل پیدا کردن درجه انسان به پایین ترین درجه، در همه ادیان به ویژه در اسلام منجر شده است.

از این رو، مفتی جمهوری تونس، این مساله را انحرافی خطرناک از سنت های وجودی و طبیعی و نیز به منزله تعرض به ارزش های اسلام و اخلاق مسلمانان و اصول جامعه تونس می داند و از همه مسئولان و مقامات ذیربط می خواهد که در صدور مجوز برای چنین رفتارهای شاد و منحرف و خطرناک که نسل های آینده را تهدید می کند، بازنگری کنند.

جار و جنجال درباره این موضوع و مخالفت با آن و محکومیت آن از سوی اقشار مختلف جامعه مسلمان تونس ادامه یافت، به ویژه پس از آن که این انجمن، رادیویی را با حمایت مالی سفارت هلند در تونس تاسیس کرد تا برای ترویج هم جنس گرایی در این کشور فعالیت کند.

«منير العش» حقوقدان تونسی بر مخالفت گسترده جامعه تونس با این پدیده تاکید کرد و گفت: هر چقدر که رسانه های تونسی بیشتر به موضوع هم جنس گرایی بپردازند، مخالفت مردم با آن بیشتر می شود.

وی گفت که بشیر بن حسن مبلغ سلفی، تاسیس رادیو برای هم جنس بازان در تونس را شکلی از اشکال تروریسم خوانده و از مقامات تونسی خواسته که قبل از نازل شدن خشم خدا، با آن مقابله کنند.

تونس، توصیه های شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال 2012 مبنی بر لغو مجازات هایی که در قانون تونس برای جنایت هایی مانند برقراری روابط جنسی میان همجنس بازان در نظر گرفته شده است، رد و اعلام کرده است که این مسائل با ماهیت جامعه مسلمان تونس درتعارض است.

«سمیر دیلو» وزیر حقوق بشر تونس و عضو جنبش اسلام گرای النهضه در آن زمان گفت که کشورش، این توصیه ها را قبول ندارد، زیرا با واقعیت قانون ملی و طبیعت جامعه تونس همخوانی ندارد.

215

پربیننده ترین خبرها