دومینوی معامله قرن و پشت پرده سفر نتانیاهو به اردن

دومینوی معامله قرن و پشت پرده سفر نتانیاهو به اردن
پنج‌شنبه 31 خرداد 1397 - 19:28

دیدار ناگهانی روز دوشنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با شاه اردن که در آستانه سفر هیات آمریکایی صورت گرفت، حکایت از معاملات پشت پرده ای دارد که وجه مصالحه آن مساله فلسطین و بنا بر نظر کارشناسان "معامله قرن" خواهد بود.

العالم ـ گزارش

سفر سرزده نتانیاهو به اردن درست قبل از سفر جرد کوشنر فرستاده ویژه آمریکا به منطقه، به همراه جیسون گرینبلات فرستاده صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی راهکار موسوم به صلح کاخ سفید، که اولین دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پادشاه اردن پس از اعتراضات اخیر این کشور به شمار می‌رود، حاکی از نمایان شدن بخشی از ابعاد دومینوی معامله قرن است.

در اعتراضات اخیر اردن که در واکنش به افزایش مالیات و سیاست‌های ریاضتی دولت صورت گرفت و منجر به استعفای هانی الملقی، نخست وزیر این کشور شد، امان تا آستانه خطر فروپاشی و هرج و مرج بی سابقه پیش رفت.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» درخصوص دیدار نتانیاهو با شاه اردن با بیان این که دو طرف در این دیدار به گفت و گو درباره روند صلح پرداختند، درعین حال  اشاره ای نیز به تظاهرات گسترده اخیر به دلایل مشکلات معیشتی در اردن کرده و نوشت: این دیدار در پس اوضاع بحرانی اردن صورت گرفته که به دلیل اعتراض دهها هزار نفری به خاطر گرانی های سرسام آور در کشورشان وجود داشت.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که در این دیدار دو طرف پیرامون تحولات منطقه و راه های تحرک بخشی به روند صلح در منطقه و همچنین در مورد چگونگی تقویت روابط اقتصادی دو طرف گفت و گو کردند.

به دنبال این سفر راز آلود، دفتر شاه اردن در بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار تاکید کردند که «تلاش برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل برپایه راه حل دو دولت مستقل ضروری است».

دفتر نتانیاهو هم در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار، بر پایبندی اسرائیل در حفظ اماکن مقدس در قدس تاکید کرده است. در این دیدار همچنین مسایل مربوط به موانع تجارت اردن با کرانه باختری در فلسطین اشغالی بررسی شد تا حرکت تجاری میان اردن و فلسطین تقویت شود.

بعد از دیدار نتانیاهو و ملک عبدالله، گرینبلات در توئیتی از این دیدار استقبال و خاطرنشان کرد، خوشحالم که ملک عبدالله دوم و نتانیاهو نشست‌های خود را درباره مسائل اصلی از سر می‌گیرند. این امر بسیار برای اردن و اسرائیل و کل منطقه مهم است.

درست یک روز پس از دیدار نتانیاهو و شاه اردن، کاخ سفید از دیدار «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در امان خبر داد.

دیوان پادشاهی اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه در این دیدار،  ضرورت رسیدن به صلح بر مبنای راه‌حل دو دولتی را مورد تأکید قرار داده و گفته که مسأله قدس باید در چارچوب مسائل نهایی حل و فصل شود.

رسانه‌های اردنی سفر جرد کوشنر مشاور کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اردن را با هدف پیگیری طرح (توطئه خطرناک) آمریکا برای فلسطین موسوم به "معامله قرن" ارزیابی کردند.

در همین حال برخی رسانه‌های صهیونیستی به مرتبط بودن سفر ناگهانی نتانیاهو به اردن با سفر هیئت آمریکایی به منطقه اذعان کردند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که دیدار نتانیاهو و ملک عبدالله اندکی قبل از سفر کوشنر و گرینبلات به منطقه صورت گرفته است.

روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم نیز این دیدار را نشان دهنده وارد شدن طرح صلح آمریکا به مرحله حساس ذکر کرده است.

این رسانه صهیونیستی به نقل از یک منبع اردنی بلندپایه خاطرنشان کرد که این نشست اساسا بر محور تلاش‌های صورت گرفته برای از سرگیری روند سازش و هماهنگی بین مواضع اردن و اسرائیل در آستانه سفر نزدیکان ترامپ به منطقه بوده است.

بنابر اعلام رسانه ها در سفر کوشنر و گرینبلات به منطقه، فرستادگان رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر اردن و فلسطین اشغالی، به عربستان، قطر و مصر عزیمت و در باره طرح موسوم به "معامله قرن" با سران این کشورها رایزنی خواهند کرد.

از آنجا که طرح معامله قرن بر واگذاری کامل قدس به رژیم صهیونیستی، سلب حق بازگشت آوارگان فلسطینی و ضمیمه شدن شهرک های صهیونیستی واقع شده در کرانه باختری به این رژیم تاکید دارد، لذا تشکیلات خودگردان از پذیرش آن سرباز زده و حاضر به مذاکره دراین چارچوب نیست به همین دلیل توسل به آل سعود، راه افتادن معما گونه اعتراضات گسترده در اردن و سفر نتانیاهو به امان و ارایه وعده های اقتصادی به این کشور و پس از آن سفر هیات امریکایی به اردن و منطقه، قطعات دومینویی است که بازیگران منطقه ای و بین المللی به دنبال تکمیل کردن آن برای اجرایی شدن طرح معامله قرن و در واقع معامله حق و حقوق فلسطینیان و خلع ید آنان هستند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها