چین زرادخانه های هسته ای خود را گسترش داد

چین زرادخانه های هسته ای خود را گسترش داد
چهارشنبه 30 خرداد 1397 - 17:09

با بالا گرفتن موج تنش ها میان دولت های چین و آمریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی، چین زرادخانه های هسته ای خود را گسترش داده است.

العالم - آسیا

اگرچه پکن می گوید هرگز علیه کشور دیگری در ابتدا به اسلحه اتمی متوسل نخواهد شد اما تعهدی از سوی این کشور برای گسترش نیافتن زرادخانه هسته ای داده نشده است.

چین می گوید که نیروی هسته ای اش یک قدرت بازدارنده در برابر کشورهایی است که قصد هجوم نظامی به این کشور داشته باشند و در سال های گذشته شمار بیشتری از موشک های اتمی را آرایش داده است.

آمارهای جدید درباره دولت هایی که دارای قدرت اتمی و انبارهای تسلیحاتی اتمی هستند نشان می دهد شمار تسلیحات اتمی چین به 280 کلاهک هسته ای در زمان حاضر رسیده است.

چین همزمان هزینه کرد در مدرن سازی تسلیحات هسته ای را افزایش داده و توانسته است سامانه های اتمی پیشرفته تری تولید کرده و در اختیار ارتش قرار دهد.

مرکز تحقیقات صلح استکهلم در گزارشی که روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ به آن اشاره کرده آورده چین 10 کلاهک هسته ای را در یک سال گذشته به زرادخانه اتمی خود افزوده است.

البته کلاهک های هسته ای هنوز روی موشک های جدید نصب نشده و شکل عملیاتی به آنها داده نشده است و احتمالا جایگزین کلاهک های قدیمی خواهند شد.

گزارش هایی وجود دارد که چین دومین بودجه مصرفی بزرگ نظامی و دفاعی جهان را دارد و نزدیک به 228 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی برای ارتش اختصاص داده که 5/6 درصد بیش از سال 2016 میلادی بوده است.

البته این کشور از لحاظ اختصاص بودجه نظامی هنوز فاصله زیادی با آمریکا دارد که در سال 2017 میلادی برای این منظور بودجه 610 میلیاردی در نظر گرفت.

این گزارش می افزاید که هند و پاکستان هم در سال گذشته میلادی دستکم 10 کلاهک هسته ای به زرادخانه خود اضافه کرده اند و هند 140 کلاهک و پاکستان 150 کلاهک اتمی در انبارهای خود دارند.

آمارهای مرکز صلح استکهلم نشان می دهد که اسراییل و کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، هند، پاکستان و کره شمالی اکنون دارای 14 هزار و 465 اسلحه اتمی هستند که از 14 هزار و 933 سلاح هسته ای در سال 2017 میلادی کمتر است و 92 درصد از کل این تسلیحات متعلق به کشورهای آمریکا و روسیه است.

چین اعلام کرده است که اگرچه زرادخانه هسته ای بزرگی ندارد اما در زمینه ساخت تسلیحات اتمی بسیار پیشرفته است.

چین توان تسلیحاتی اتمی خود را در شرایطی به رخ می کشد که با آمریکا در دریای جنوبی درگیر مناقشاتی بزرگ است این کشور قبل از این هم به دنبال تنش های فزاینده در دریای جنوبی توان هسته ای خود را مطرح کرد و آزمایش موشکی اتمی انجام داد.

چین می گوید که یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در ساخت و نگهداری تسلیحات اتمی است و از فن آوری بسیار بالایی در این عرصه برخوردار است.

کارشناسان آکادمی علوم اجتماعی چین در مصاحبه هایی که تارنمای یی سی از آنها منتشر کرده است گفته اند که چین در ساخت تسلیحات اتمی، موسسات تسلیحاتی هسته ای و راکتورهای اتمی بسیار پیشرفته است.

این در شرایطی است که چین اولین آزمایش بمب اتمی خود را در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب این کشور در روز 17 ژوئن سال 1967 انجام داد.

تارنمای چینی نوشته است که این کشور در مقایسه با روسیه و آمریکا از زرادخانه هسته ای کوچکی برخوردار است اما پیشرفته ترین های دنیا است.

این گزارش خاطر نشان می کند که چین راهبردش پیشگام نشدن در استفاده از تسلیحات اتمی است مگر اینکه از سوی یک کشور مورد حمله اتمی قرار گیرد.


چین اکنون هم آزمایش اتمی انجام می دهد اما با توجه به پیشرفت هایی که پیدا کرده است این کار را در زیر زمین انجام نمی دهد بلکه آزمایش های اتمی شبیه سازی رایانه ای صورت می دهد که هم هزینه بالایی نمی خواهد و هم آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت.

روزنامه ارتش چین هم نوشته است ما قابلیت های بالایی اتمی تسلیحاتی داریم اما طبیعتا راهبرد ما استفاده از این تسلیحات به عنوان نیروی بازدارنده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها