بعد از شکست‌های «ابوظبی» و «ریاض» در «الحدیده»؛

آمریکا از ائتلاف عربستان خواسته با نظارت بین‌المللی بر «الحدیده» موافقت کند

آمریکا از ائتلاف عربستان خواسته با نظارت بین‌المللی بر «الحدیده» موافقت کند
جمعه 1 تير 1397 - 22:14

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی و امارات خواسته با پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر بندر الحدیده یمن موافقت کنند.

العالم- یمن

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی امروز (جمعه) نوشت که ایالات متحده آمریکا از ائتلاف عربستان سعودی و امارات خواسته است با پیشنهاد طرح نظارت بر بندر «الحُدیده» یمن از سوی سازمان ملل موافقت کنند.

این دیپلمات غربی همچنین گفته است که طرف سعودی «نشانه‌های مثبتی» از خود در رابطه با این طرح نشان داده است.

فشار آمریکا به ائتلاف عربستان و امارات بعد از آن صورت می‌گیرد که این ائتلاف بعد از گذشت بیش از یک هفته از حملات شدید برای اشغال بندر مذکور، به نتیجه مقبولی دست نیافتند.

ائتلاف عربستان در این حمله که گفته می‌شود به ابتکار و مشارکت فعال امارات بوده، از آمریکا و غرب یک هفته مهلت خواسته بود تا کار انصارالله و نیروهای انقلابی یمن در فرودگاه الحدیده را که شریان حیاتی و راه تنفس آن‌هاست، تمام کند.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجه شب قبل از عملیات در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفته بود که به جنبش انصارالله یمن ضرب الأجل تعیین کرده است تا بندر را تخلیه کنند.

ائتلاف عربستان و امارات حتی از «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن خواسته بودند به انصارالله در خصوص تخلیه بندر الحدیده فشار بیاورد.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی رسمی انصارالله هفته گذشته به دنبال اصرار گریفیتس بر تخلیه بندر الحدیده، با بیان اینکه فرستاده ویژه سازمان ملل تنها نقش حامل پیام را ایفا نکند، گفت که محال است که نیروهای یمن این بندر را دو دستی در اختیار متجاوزان قرار دهند.

به دنبال همین مواضع بی‌طرفانه سازمان ملل بود که گریفیتس چهارشنبه گذشته بعد از دیدار با رهبران انصارالله جهت تخلیه بندر الحدیده، شهر صنعاء را دست خالی ترک کرد.

به نظر می‌رسد شکست ائتلاف عربستان و امارات در اشغال الحدیده که با چراغ غرب و آمریکا همراه بود، واشنگتن را بر آن داشته برای جلوگیری از فضاحت بیشتر ریاض و ابوظبی در عملیات پیروزی طلایی، از متحدان خود بخواهد با نظارت سازمان ملل بر این بندر موافقت کنند.

این همان خواسته جنبش انصارالله است که «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر این جنبش طی سخنرانی اخیر خود گفت که حاضر به تخلیه این بندر نیستند ولی سازمان ملل می‌تواند برای اطمئنان بیشتر از اینکه سلاحی از این بندر به آن‌ها نمی‌رسد، بر کشتی‌هایی که وارد بندر می‌شوند، نظارت کند.

پربیننده ترین خبرها