خرازی: اروپا باید از امنیت و عزت خود در مقابل آمریکا دفاع کند

خرازی: اروپا باید از امنیت و عزت خود در مقابل آمریکا دفاع کند
جمعه 1 تير 1397 - 21:26

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: اروپا باید از امنیت و استقلال و عزت خود در مقابل سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا دفاع کند.

العالم- ایران/ سیاسی 

کمال خرازی در جریان سفر به اسپانیا در مصاحبه با خبرنگار شبکه تلویزیونی هیسپان تی وی، به سوالات این شبکه در خصوص نگرانی اروپا از اقدام ترامپ درخروج از توافق هسته ای و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، تهدید اروپا توسط آمریکا، نحوه مقاومت اروپا در برابر آمریکا، دلایل خروج ترامپ از شورای حقوق بشر، آینده سیاست های ترامپ و روابط ایران و اسپانیا پاسخ داد. 
خرازی سیاست یکجانبه گرایی آمریکا را تقبیح نمود و اظهار داشت که همه جهان از این سیاست ها نگران هستند و حتی اتحادیه اروپا نیز نگرانی خود را در این زمینه آشکار نموده است. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در خصوص تحریم ها اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب همواره تحت تحریم های آمریکا قرار داشته، ولی توانسته به حیات خود ادامه دهد و اصولا تحریم ها نتوانسته تاثیرات قطعی داشته باشد.
وی در خصوص تهدید های آمریکا برای جلوگیری از کار شرکت های خارجی در ایران افزود: مسلما شرکت هایی که با آمریکا کار می کنند در معرض تاثیر تحریم ها قرار می گیرند، اما اتحادیه اروپا می تواند با ایجاد مکانیسم هایی برای شرکت های خود که با آمریکا چندان رابطه ای ندارند امکان فعالیت در ایران را فراهم نماید. 
وی افزود : در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال ایجاد این مکانیسم است تا شرکت ها بتوانند با ایران کار کنند و حیات برجام تضمین گردد. در واقع در برابر فشار آمریکا عزت و استقلال اروپا به مخاطره افتاده است. جدای از موضوع تامین منافع اقتصادی ایران، اروپا باید از امنیت و استقلال و عزت خود در مقابل سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا دفاع کند. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سئوال که اروپا چگونه می تواند در برابر فشار های قدرت بزرگی مثل آمریکا مقاومت کند اظهار داشت: اروپا باید مکانیسم حمایتی برای شرکت هایی که متوجه ضرر و زیان می شوند (Blocking Regulation ) را تامین نماید و همچنین صندوق دولتی برای گشودن اعتبار و ایجاد خط اعتباری میان ایران و اروپا جهت استفاده از آن صندوق در نظر بگیرند. 
در ادامه مصاحبه، خرازی در باره خارج شدن آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:حقوق بشر از نظر آمریکایی ها یک ابزار سیاسی برای حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی است. این نشان دهنده آن است که آمریکا هیچ اعتقادی به حقوق بشر ندارد و رفتار این کشور در خصوص جدا کردن فرزندان مهاجرین از والدین خود گویای این مدعاست که حتی مورد اعتراض مردم آمریکا نیز قرار گرفته است. 
وی افزود: آمریکا چطور از حقوق بشر صحبت می کند ولی نسبت به کشتار فلسطینیان و مردم یمن سکوت اختیار کرده است؟
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در خصوص سمت و سوی سیاست های ترامپ نیز گفت که همه از این وضعیت نگرانند زیرا در آن بی ثباتی مشاهده می شود. اکنون روابط تجاری چین و اروپا با آمریکا در خطر قرار گرفته و شرکت ها در حال متضرر شدن هستند. آنچه مهم است مقاومت در برابر یکجانبه گرایی آمریکایی هاست. 
خرازی در پایان مصاحبه در خصوص روابط دوجانبه ایران و اسپانیا نیز تصریح نمود که روابط دو کشور تاریخی و مطلوب است و حجم روابط که بر اثر تحریم ها کاهش یافته بود در حال توسعه است. اسپانیا همسایه منطقه خاورمیانه است لذا تفاهم بیشتری با کشورهای این منطقه از جمله با ایران دارد. علاقمندیم روابط دو کشور توسعه یابد و این شرایط همچنان رو به گسترش باشد. 
وی افزود: آینده روابط ایران با اتحادیه در شرایط فعلی به تصمیم اروپا متمرکز است که چگونه در مورد برجام تصمیم گیری خواهد کرد. 
 

پربیننده ترین خبرها