عفو بین‌الملل: ممانعت عربستان از ارسال کمک‌ها به یمن می‌تواند «جنایت جنگی» محسوب شود

عفو بین‌الملل: ممانعت عربستان از ارسال کمک‌ها به یمن می‌تواند «جنایت جنگی» محسوب شود
جمعه 1 تير 1397 - 23:01

عفو بین‌الملل با انتقاد از ممانعت نیروهای تحت امر عربستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای مردم جنگ‌زده یمن، اعلام کرد که این کارها می‌تواند در حکم «جنایت جنگی» باشد.

العالم- عربستان 

«عفو بین‌الملل» با انتشار گزارشی در خصوص ممانعت عربستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای مردم یمن، از احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط ائتلاف تحت رهبری ریاض خبر داد.

در گزارش عفو بین‌الملل که در وبسایت این گروه حقوق‌بشری درج شده، آمده که نیروهای تحت امر  عربستان، کشتی‌های مملو از کمک‌های بشردوستانه متعلق به سازمان ملل را پیش از رسیدن به بنادر تحت اختیار انقلابیون یمن، متوقف می‌کنند.

آنطور که در این گزارش آمده، نیروهای تحت امر عربستان، برخی مواقع مسیر این کشتی‌ها را به سمت بنادر تحت اشغال ائتلاف سعودی منحرف می‌کنند و برخی مواقع هم، کشتی را چندین ماه به بهانه بازرسی در آب متوقف می‌کنند.

در گزارش عفو بین‌الملل می‌خوانیم: «گاهی اوقات این بازرسی‌ها، روند ارسال کمک‌های بشردوستانه و اقلام اساسی را به صورت جدی مختل می‌کند. به همین خاطر است که در تحلیل ما، این کار به عنوان اقدام احتمالی برای تنبیه دسته‌جمعی قلمداد شده است که این نوع تنبیه، یک جنایت جنگی است.»

اوضاع انسانی در چهارمین سال حمله عربستان و یارانش به یمن، به وخامت گرائیده است. مقامات وزارت بهداشت یمن گفته‌اند که تاکنون بیش از 600 هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.

زنده‌ها هم البته وضعیت آنچنان خوبی ندارند. گذشته از گرسنگی فراگیر، بیماری‌های واگیردار مانند وبا هم در این کسور شایع شده است.

پربیننده ترین خبرها