معامله قرن؛ "هر دم از این  باغ بری می رسد"

معامله قرن؛
شنبه 2 تير 1397 - 22:44

پس ازگذشت 5 روز از سفر هیات آمریکایی به منطقه برای به ثمر رساندن طرح ضد فلسطینی موسوم به "معامله قرن" که پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس به جریان افتاده، خبرهای تازه تری از پست پرده اهداف این سفر به گوش  می رسد.

العالم ـ گزارش

هیات آمریکایی شامل جرد کوشنر فرستاده ویژه آمریکا به منطقه، به همراه جیسون گرینبلات فرستاده صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی راهکار موسوم به صلح کاخ سفید (معامله قرن)، که  روز سه شنبه (29 خرداد ماه 1397) وارد منطقه شده است، دیدارهای خود را درحالی از اردن آغاز کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز قبل در سفر به اردن با ملک عبدالله دوم شاه اردن در امان دیدار و به این  کشور وعده های تجاری و اقتصادی داد.

یکی از ابعاد پشت پرده سفر هیات آمریکایی و انتخاب اردن برای آغاز این سفر، گرفتار شدن این کشور درتله اعتراضات شدید مردمی ناشی از مشکلات اقتصادی است که در واکنش به افزایش مالیات و سیاست‌های ریاضتی دولت صورت گرفت و این کشور را تا آستانه ازهم پاشیدگی سوق داد.

به دنبال آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قامت یک دوست به این کشور بحران زده سفر کرد و بنابر اعلام رسانه های صهیونیستی با شاه اردن در باره تحولات منطقه و راه های تحرک بخشی به روند صلح در منطقه و همچنین چگونگی تقویت روابط اقتصادی دو طرف گفت و گو کرد.

پس از آن کوشنر یک روز بعد از سفر نتانیاهو به اردن رفته و دیدار مشابهی با عبدالله دوم برگزار کرد اگر چه بنابر گزارش رسانه ها هدف اصلی هیات آمریکایی از سفر به منطقه، پیشبرد طرح " معامله قرن" است ولی چیدمان دیدارها حاکی از سیاست از پیش تعیین شده و تقسیم اهداف به هدف های کوچک تر برای نیل به مقصود اصلی است.

پس از مطرح شدن کمک های اقتصادی به اردن برای نجات از وضعیت دشواری که این کشور با  آن روبروست حالا فلسطینی ها بخش دیگری از اهداف پشت پرده این سفر را فاش کرده اند.

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیخبش فلسطین (ساف) به رادیوی رسمی "صوت فلسطین" گفته است: سفر دوره ای هیئت آمریکایی به چند کشور عربی و رژیم اسرائیل با هدف از بین بردن آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل ویژه رسیدگی به اوضاع پناهندگان و آوارگان فلسطینی (آنروا) و مختومه کردن پرونده بازگشت آوارگان فلسطینی و تلاش برای ترویج تغییر نظام سیاسی در کرانه باختری صورت گرفته است.

بنابر گفته وی،  سفر کوشنر و گرینبلات بعد از آن صورت گرفته که دولت آمریکا گمان کرده پرونده قدس را از بین برده و حالا خواهان از بین بردن آنروا از طریق طرح ارایه کمک ها به طور مستقیم به کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی بدون این آژانس است.

مقامات آمریکایی در حالی به دنبال دستیابی به توافق صلح (معامله قرن) هستند که این کشور در اقدامی جنجالی و به رغم مخالفت های کشورهای اروپایی و مسلمانان جهان و برخلاف قوانین بین المللی، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و با افتتاح سفارت خود در قدس موجی از اعتراضات و کشتار فلسطینیان به دست نظامیان صهیونیست را رقم زده است. از آن زمان تا کنون فلسطینیان به مخالفت یکپارچه با این امر برخاسته و با راه انداختن راهپیمایی بزرگ بازگشت درنوار مرزی باریکه غزه و به دنبال آن شلیک نظامیان صهیونیست به سوی فلسطینیان، بر اساس آخرین گزارش ها تا کنون 134 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 14 هزار نفر نیز زخمی شده اند و این اعتراضات و همچنین جنایات جنگی صهیونیست ها علیه معترضان بی سلاح فلسطنینی همچنان ادامه دارد.

عریقات خاطرنشان کرده که "بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز جمعه ( 2 تیرماه 1397) با هیئت آمریکایی آمادگی اسرائیل برای تامین نیازهای غزه را از طریق برداشت درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان اعلام کرده که هدف نتانیاهو جدا نگه داشتن نوار غزه و کرانه باختری به عنوان مقدمه ای برای اجرایی کردن طرح یک دولت کوچک در غزه همراه با سرنگون کردن تشکیلات فلسطین در کرانه باختری است".

پیش از دیدار روز جمعه هیات آمریکایی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاور ارشد کاخ سفید روز چهارشنبه (30 خرداد ماه 1397) با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت وگو کرده بود.

خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد که این دیدار در شرایطی صورت گرفت که دولت آمریکا در حال آماده سازی طرح صلح خاورمیانه ای خود است.

همچنین کاخ سفید در بیانیه ای خاطرنشان کرد،  "در این دیدار که با حضور جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه صورت گرفت، دو طرف به بحث و گفت و گو در مورد مناسبات میان آمریکا و عربستان سعودی و فراهم کردن کمک های "بشردوستانه" برای مردم غزه پرداختند."

 بیانیه ای که حالا نشان می دهد افشاگری صاعب عریقات از پشت پرده این  سفر در باره  غزه به عنوان بخشی از طرح معامله قرن یکی از دستور کارهای هیات آمریکایی در جریان این سفراست که قرار است با کمک متحدان منطقه ای واشنگتن اجرایی شود.

کوشنر و گرینبلات هر دو تاکید کرده اند طرح صلحی که برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها مشغول کار روی آن هستند در حال تکمیل شدن است و این درحالی است که طرح معامله قرن در صدد واگذاری کامل قدس به رژیم صهیونیستی، سلب حق بازگشت آوارگان فلسطینی و ضمیمه کردن شهرک های صهیونیستی واقع شده در کرانه باختری به این رژیم است.

بر اساس برنامه های رژیم صهیونیستی، سال 2020  تاریخ و زمان تکمیل طرح انضمام قدس به فلسطین اشغالی و اعلام «قدس بزرگ» است که شامل شهر اصلی و مجموعه شهرک های صهیونیست نشین پیرامون آن می شود.

این طرحی است که در سایه تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر سرعت بیشتری به خود گرفته است.

کارشناسان امور شهرک سازی در قدس معتقدند مقامات رژیم صهیونیستی برای برپایی و ایجاد قدس بزرگ تا سال 2020 و الحاق شهرک های صهیونیست نشین «غوش عتصیون»، «معالی ادومیم» و «بسغات زئیف» به آن برای تغییر دادن موضوع دموگرافی و ترکیب جمعیتی قدس به سود شهرک نشینان و قرار دادن فلسطینیان به عنوان گروه اقلیت در مجتمع ها و اماکن حاشیه نشین به شدت در تلاش و تکاپو هستند.

در همین حال محمد البرادعی معاون سابق رییس جمهور مصر و مدیر اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه (اول تیرماه) به طرح صلح آمریکا واکنش نشان داد و گفت که واشنگتن خواستار کمک به غزه و کرانه باختری در ازای امتیاز دهی ظالمانه در چارچوب «معامله قرن» است.

وی در تویتی خاطرنشان کرد که طرح آمریکا اعطای کمک های اقتصادی به اهالی غزه و کرانه باختری در ازای موافقت آنان با امتیازدهی های ظالمانه درباره حقوقشان در چارچوب معامله قرن است، اینان [آمریکا و همپیمانش] کی می فهمند که حق آزادی قابل خریدن نیست و مردم فلسطین به این مهم آگاهند؟!

رسانه های خبری برنامه سفر کوشنر و گرینبلات به منطقه در خصوص طرح موسوم به "معامله قرن"را رایزنی با مقامات اردن، فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، قطر، و مصر اعلام کرده اند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها