بشار اسد:

نیاز باشد با قوه قهریه شمال سوریه را پس می گیریم/ شرکت های غربی حق مشارکت در طرح های اقتصادی سوریه را نخواهند داشت/ آمریکا اقدامات ترکیه را در سوریه کنترل می کند

نیاز باشد با قوه قهریه شمال سوریه را پس می گیریم/ شرکت های غربی حق مشارکت در طرح های اقتصادی سوریه را نخواهند داشت/ آمریکا اقدامات ترکیه را در سوریه کنترل می کند
يکشنبه 3 تير 1397 - 23:15

رئیس جمهوری سوریه در گفت وگو با شبکه 'ان تی وی' روسیه، گفت، در صورت نیاز و چنانچه شورشیان از تسلیم شدن خودداری کنند، ارتش سوریه با استفاده از قوه قهریه کنترل شمال کشور را دوباره به دست خواهد گرفت.

العالم _ سوریه

"بشار اسد" در رابطه با شورشیانی که بخشی از شمال سوریه را به دست دارند و از سوی ترکیه حمایت می شوند، تاکید کرد: ما با آنها(شورشیان) می جنگیم و با استفاده از قوه قهریه کنترل کشور را به دست می گیریم. مطمئنا، این بهترین گزینه برای ما نیست اما، تنها راه به دست گرفتن کنترل کشور است.

اسد با تاکید بر این نکته که هیچگونه وجوه مالی غرب به منظور بازسازی سوریه را نمی پذیرد، گفت: ما دو راه حل را انتخاب کرده ایم. آشتی یا جنگ ، راه اول که مهم تر از همه است... راه دوم، حمله به تروریست ها در صورتی که تسلیم نشوند و از پذیرش صلح سر باز زنند.

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: به غرب نیاز نداریم زیرا مقام های غربی از شایستگی دور هستند. شرکت های غربی در هر شرایط اگر پول به همراه داشته باشند یا خیر در سوریه حق فعالیت و مشارکت در طرح های اقتصادی نخواهند داشت. 

وی افزود: اگر پول نیست می توانیم از دوستان بگیریم سوری های مقیم خارج می توانند در بازسازی کشور خود مشارکت کنند یا از اعتبارات بودجه کشور برای این منظور استفاده می کنیم. 

اسد گفت: اگر غرب می خواهد در بازسازی سوریه شرکت کند، هدف آن سودجویی است. کشورهای غربی به بازار سوریه نیاز دارند اما به آنها اجازه نمی دهیم در اینجا حضور داشته باشند.

** آمریکا و غرب عامل وقوع مناقشه در سوریه هستند

رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که کشورش مانند بسیاری از کشورهای دیگر مسائل داخلی داشته و برخی کشورها مسائل جدی تر از سوریه دارند.

وی افزود: در هیچ منطقه ای مسائل به اندازه منطقه ما وجود ندارد. کشورهای (عربی) حوزه خلیج فارس مسائل جدی تری دارند. در این کشورها زنان آزادی ندارند و جامعه این کشورها از آزادی های اساسی برخوردار نیست.

اسد ادامه داد: اگر مساله سوریه این است و از این شعار علیه آن استفاده شد چرا در این کشورها (کشورهای حاشیه خلیج فارس) جنگ شروع نشد.

رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: در واقع عوامل خارجی باعث بروز مناقشه در سوریه شدند. ما این را ندیدیم زیرا طرح در خارج برنامه ریزی شده بود. 

وی آمریکا، انگلیس و فرانسه را متهم به طراحی توطئه ضدسوری کرد و افزود: برخی کشورهای دست نشانده آنها در منطقه از این طرح ضدسوری حمایت کردند و ما نتوانستیم از آن جلوگیری کنیم.

اسد تصریح کرد که تروریست ها با غارت پادگان های سوریه بخش قابل توجهی از سلاح ها را به دست اوردند و مقادیر بزرگی تسلیحات نیز از اردن وارد سوریه شد و هیچکس نمی توانست این مناطق مرزی را برای جلوگیری از قاچاق سلاح کنترل کند.

**آمریکا درصدد تغییر نقشه جهان است

اسد در ادامه مصاحبه با بیان اینکه سوریه کشور مستقل است، اظهار داشت: با روسیه، چین و کشورهای دیگر روابط خوب داریم اما آمریکا خواستار تغییر نقشه جهان است و برای این منظور تلاش می کند. 

وی افزود: آمریکا هیچ موضع مستقلی را نمی پذیرد، روسیه می خواهد مستقل باشد اما آمریکا آن را قبول نمی کند.

اسد ادامه داد: سوریه کشور کوچک و مستقل است و هر کشوری این کشور را کنترل کند در واقع خاورمیانه را کنترل خواهد کرد. تلاش ها برای کنترل سوریه از دوره فرعون ها آغاز شد.

**دوستی با روسیه برای سوریه اهمیت راهبردی دارد

اسد با بیان اینکه روابط دوستانه میان دمشق و مسکو قدمت 60 ساله دارد، اظهار داشت: 40 سال پیش قرارداد دوستی امضا کردیم.

وی افزود: روسیه نقش بزرگی در برقراری موازنه قوا در جهان دارد و این فقط برای روسیه مهم نیست بلکه برای کشورهای مختلف بویژه کشورهای کوچک اهمیت فراوان دارد.

رئیس جمهوری سوریه حفظ روابط راهبردی با روسیه و همکاری با این کشور در عرصه مبارزه با تروریسم را دو مولفه مهم خواند و بر اولویت ان تاکید کرد.

**در سوریه جنگ داخلی وجود ندارد
رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد که در کشورش جنگ داخلی وجود ندارد زیرا جنگ بر اساس اختلافات قومی و مذهبی در جامعه این کشور جریان ندارد.

وی افزود: جامعه سوریه نسبت به سابق منسجم تر شده است.

اسد با بیان اینکه مردم سوریه به سوی یکدیگر تیراندازی نمی کنند، اظهار داشت: این مزدوران هستند که به سوی سوری ها تیراندازی می کنند.

**در مورد نامزدی ریاست جمهوری فکر خواهم کرد

بشار اسد گفت که سه سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرصت داریم و باید ببینیم مردم برای حمایت از ریاست جمهوری من آماده هستند.

وی افزود: اگر مردم آماده باشند من فکر خواهم کرد اما الان سخن گفتن در این مورد زود است و سه سال در پیش داریم.

اسد خاطرنشان کرد: در سال 2012 اصلاحات قانون اساسی را پیشنهاد کردیم، اصلاحات در قانون اساسی شامل رئیس جمهوری نمی شود. 

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: مردم این اصلاحات را اجرا می کنند و باید همه پرسی برگزار شود و مردم به اصلاحات در قانون اساسی رای دهند.

**انتقاد غربی ها اهمیتی ندارد

اسد در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش درخصوص انتقاد سیاستمداران غربی گفت که برای این ایرادها و انتقادها اهمیتی قائل نیست.

وی ادامه داد: هفت سال است که فاجعه ملی در سوریه جریان دارد و ریخته شدن خون هر سوری دردناک تر از ایرادگیری سیاستمداران غربی از من است.

رئیس جمهوری سوریه گفت که مساله غرب این است که شخصیت سیاسی ندارد. آنها به اصول اخلاقی پایبند نیستند.

وی ادامه داد: گفت وگو و برقراری رابطه با افرادی که پایبند به اصول اخلاقی نیستند، انسان را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

**غرب از تروریست ها حمایت می کند

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد ایدئولوژی تروریسم ایدئولوژی سیاه است که در جهان منتشر شده است. این طاعون سیاه از دهه 90 میلادی آغاز شد و در زمان حاضر آمریکا و عربستان سعودی بطور گسترده از آن حمایت و نیروهای غربی از وجود آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: تروریسم در افغانستان 30 سال پیش آغاز شد و رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق آمریکا آن را مقدس خواند.

**آمریکا اقدامات ترکیه را در سوریه کنترل می کند

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به استراتژی دمشق در مبارزه بی امان با تروریست ها افزود: تا زمانی که تروریست ها در سوریه کنترل بخش وسیعی را در دست داشتند ترکیه وارد عمل نشد.

وی افزود: اما پس از پیروزی های ارتش سوریه و عقب نشینی تروریست ها، با چراغ سبز آمریکا، ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شد. در واقع مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه در کنترل آمریکا قرار دارد.

بشار اسد در پایان مصاحبه خاطرنشان کرد که بخش های وسیعی از خاک سوریه وضع عادی می یابند و با برقراری سازش عمومی، مردم به خانه های خود بازمی گردند. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها