روزنامه اسپانیایی:

«خاویر سولانا» به دلیل سفر به ایران برای رفتن به آمریکا با مشکل مواجه شد

«خاویر سولانا» به دلیل سفر به ایران برای رفتن به آمریکا با مشکل مواجه شد
دوشنبه 4 تير 1397 - 06:27

دولت آمریکا برای سفر «خاویر سولانا»، دبیر کل اسبق ناتو (۱۹۹۹-۱۹۹۵) و مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا (۲۰۰۹-۱۹۹۹) به دلیل سفر به ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

العالم-اروپا

برخی منابع خبری بامداد دوشنبه مدعی شده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست «خاویر سولانا»، دبیر کل اسبق ناتو (۱۹۹۹-۱۹۹۵) و مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا (۲۰۰۹-۱۹۹۹) برای سفر به آمریکا را رد کرده است

وبگاه روزنامه اسپانیولی‌زبان «El País» با گزارش این خبر مدعی شده که درخواست الکترونیکی «سولانا» برای بررسی مجاز بودن سفر به آمریکا توسط دولت این کشور رد شده است. دبیر کل اسبق ناتو که اهل اسپانیا است، سال ۲۰۱۳ برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرد.

روزنامه اسپانیولی رد این درخواست را به فرمان منع مهاجرتی «دونالد ترامپ» علیه ایران و چند کشور دیگر ربط داده، اما به نظر نمی‌رسد در بخشی از فرمان ضدمهاجرتی ترامپ که مربوط به ایران است محدودیتی برای سفر به ایران توسط اتباع کشورهای غیرایرانی در نظر گرفته شده باشد.

به نظر می‌رسد این اتفاق، در صورت وقوع، به قانون دیگری مربوط باشد که در سال ۲۰۱۶ در کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور ماقبل ترامپ اجرایی شد.

 کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ قانونی را به تصویب رساند که برای شهروندان ۳۸ کشورِ دارایِ قراردادِ معافیت از روادید با آمریکا (از جمله اسپانیا)  در صورت سفر به ایران و چند کشور دیگر، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرد.

آمریکا با ۳۸ کشور جهان قراردادی دارد که شهروندان آنها را از درخواست ویزای آمریکا هنگام تصمیم به سفر به این کشور معاف می‌کند.

این امتیاز در سال ۲۰۱۶ برای هر یک از اتباع این کشورها که از از اول مارس ۲۰۱۱ به بعد به ایران و چند کشور دیگر سفر کرده بودند، دچار تغییراتی شد.

قانون سال ۲۰۱۶ که با امضای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اجرایی شد مقرر کرده هر کدام از اتباع این ۳۸ کشور در صورتی که در ۵ سال گذشته  به کشورهای سوریه، عراق، ایران، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند و بایستی برای چنین سفرهایی درخواست روادید بدهند.

 آنچه سایت «El País» در ادامه  نوشته رد احتمالی درخواست «خاویر سولانا» برای سفر به آمریکا به دلیل همین قانون مصوب سال ۲۰۱۶ - و نه به دلیل سیاست‌های منع مهاجرتی ترامپ- را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

به نوشته سایت اسپانیایی، منابع آمریکایی در سفارت آمریکا در مادرید از اظهارنظر در خصوص جلوگیری از سفر «سولانا» خودداری کرده‌اند اما گفتند «سامانه مجوز الکترونیکی سفر» (ESTA) به طور خودکار درخواست‌های افرادی که در سال‌های گذشته به ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی یا یمن سفر کرده باشند را رد می‌کند.

«سامانه مجوز الکترونیکی سفر»، سامانه‌ای خودکاری است که مجاز بودن سفر به آمریکا را برای اتباع کشورهای دارای قرارداد معافیت از روادید به طور خودکار مورد بررسی قرار می‌دهد.

El País می‌افزاید رد این درخواست به معنی این نیست که فرد متقاضی نمی‌تواند به آمریکا سفر کند، بلکه به معنی آن است که وی باید بدون در نظر گرفتن امتیاز معافیت از روادید، برای گرفتن آن اقدام کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها