وقتی در بازار موبایل کالای مورد نظر دردسترس نیست!

وقتی در بازار موبایل کالای مورد نظر دردسترس نیست!
دوشنبه 4 تير 1397 - 12:18

کسبه پاساژهای موبایل علاء الدین و چارسو روز گذشته در اعتراض به افزایش شدید قیمت دلار و مشکلات مالی برای ساعاتی مغازه‌های خود را بستند.

العالم- ایران/ اقتصادی  

دلار، واژه ای که این روز ها بر سر زبان هاست ، از فضای مجازی گرفته تا کوچه و بازار، و پیر و جوان . این واژه همه را به نوعی به یک کارشناس اقتصادی تبدیل کرده است، فضایی که حاصل یک حجمه روانی علیه کشورمان در فضای پس از خروج آمریکا از برجام است .

برخی هم در این فضا خط روانی را در دست  گرفته و بر داغی آن می افزایند بی دانش و بدون اطلاع برای کسب سودی که دود آن چشم هموطنان را میسوزاند.

ناآرامی این روزهای بازار ارز هوشیاری جدی دولت و مسئولین را می طلبد تا سودجویان جولان کمتری در این فضا دهند و آرامش عمومی در وضعیت اقتصادی ثبات یابد تا دست مایه بازی های رسانه ای و سیاسی معاندین نشود .

پروژه رسانه ای ضد ایرانی 

دیروز وزیر خارجه ایران خبر از یک پروژه رسانه ای علیه ایران داد. ظریف میگوید "خبرگزاری رويترز روزانه ٥٠ خبر دروغ درباره اقتصاد ايران منتشر مي‌کند" . فضایی که باید در برابر آن اذهان داخلی را با اخبار صحیح آگاه و از هرگونه تشویش و ناآرامی و دروغ پراکنی دور نگاهداشت .

علاالدین  ناآرام  شد

در پس همین فضا روز گذشته خبری بر خروجی رسانه ها قرار گرفت؛  کسبه پاساژهای موبایل علاء الدین و چارسو مغازه‌های خود را بستند.خبرها اینگونه میگفتند که آنها در قالب یک اعتراض اقدام به تعطیلی چند ساعته مغازه ها کرده اند .

یک رسانه داخلی اینگونه نوشت"بعد از ظهر امروز(روز گذشته سوم تیر ماه روز وقوع ماجرا) برخی از کسبه بازار موبایل علاءالدین در اعتراض به افزایش شدید نرخ دلار و به تبع گرانی بی سابقه گوشی موبایل مغازه‌های خود را بستند و مقابل این پاساژ تجمع کردند. آنها در شعارهای خود می‌گفتند که دلار ۸ هزار تومانی و ۱۰ هزار تومانی نمی‌خواهند. 

جمعیت معترض سپس به پاساژ موبایل چارسو وارد شدند و با فریاد حمایت حمایت از دیگر هم‌صنفی‌های خود خواستند با آنها همراهی کنند و مغازه‌های خود را ببندند. از آنجا که واحدهای صنفی بزرگ چارسو شرکتی هستند حتی اگر می خواستند هم بنای همکاری با جمعیت معترض را نداشتند اما از ترس آسیب احتمالی به کالاها کرکره‌ها را تا نیمه پایین کشیدند. برخی واحدهای شخصی نیز ناگزیر همراهی کردند.

این شلوغی چندان نشانه از خشونت نداشت و برای ساعتی ادامه یافت و برخی غیرکسبه هم با دست و جیغ آنها را همراهی می‌کردند."

آنچه که شاهدان میگویند پس از ورود نیروهای پلیس تنها دعوت به آرامش از سوی آنها صورت گرفته و هیچ نا ارامی و برخوردی هم وقوع نداده است ، تصاویر منتشر شده از این ماجرا صحن این گفته را به خوبی نشان میدهد .

کسبه بازار علاالدین پس از ساعتی به شرایط عادی خود بازگشتند و فعالیت خود را از سر گرفتند .

خواسته کسبه بازار علاالدین چه بود؟

خبرها از گلایه آنها از نوسان زیاد نرخ ارز و بلاتکلیفی وضعیت دلار حکایت میکنند . آنها میگویند دولت باید نرخ را تثبیت کند و به فکر چاره برای این مسئله باشد.

به نظر میرسد افکار عمومی خواهان یک توضیح جدی از سوی دولت برای خروج از این فضای ناآرام روانی است.

یک فروشنده به یک خبرگزاری داخلی گفته است: "قیمت‌ها طوری غیرمعقول بالارفته که مردم با اینکه می‌دانند نخرند فردا گران‌تر می شود اما باز هم منطق شان قبول نمی‌کند برای گوشی ۲ میلیونی ۴ میلیون بدهند چون واقعا هم ارزش ندارد و همین بازار کساد و مشکلات مالی فروشنده‌ها ادامه می‌یابد."

فضای دیروز و اظهارات کسبه بازار علاالدین نشان میدهد آنها قصد برهم زدن آرامش عمومی را نداشته و فقط خواهان رساندن مطلب شان به گوش مسئولان بوده اند . فضایی که با ورود یک وزیر به برخی سوالات پاسخ داده شد.

 

آذری جهرمی پس از بازدید از بازار علاالدین چه گفت؟

 

آنچه از فضای گفته شده  بدست می آید، این است که باید به طور جدی در برابر سودجویان و سازندگان این سناریو که اکنون جدی تر ملت ایران را هدف قرار داده است ایستاد و اقدامات لازم را هر چه سریع تر اجرا کرد.

 

پربیننده ترین خبرها