جایگاه ایران و عربستان در جام جهانی فوتبال  

سه شنبه 5 تير 1397 - 17:13

ایران با وجود قرار گرفتن در گروه مرگ یکی از بهترین نتایج تاریخ جام های جهانی را در حالی کسب کرد که تیم ملی عربستان با نمایش ضعیف و به رغم قرار داشتن در گروه آسان تر و صرف هزینه های قابل توجه، چیزی جز مواجه شدن با انتقادهای داخلی نصیب آن نشد.

العالم ـ گزارش

تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه "B" با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش هم گروه بود گروهی که از آن به عنوان گروه مرگ یاد شده است.

کارنامه ایران درجام جهانی فوتبال 2018 روسیه، برد یک بر صفر برابر مراکش و سپس باخت خفیف یک بر صفر مقابل تیم پرقدرت اسپانیا که تحسین همگان را برانگیخت و در پایان نیز با تساوی یک بر یک در برابر پرتغال با افتخار و در عین شایستگی از این آوردگاه  بین المللی خدا حافظی کرد.

تیم ملی فوتبال ایران با شکست مراکش در نخستین بازی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دومین پیروزی اش پس از ۲۰ سال را در این رویداد بزرگ فوتبالی به دست آورد.

بهترین عملکرد ایران در تاریخ‌ جام‌های جهانی

ایران برای اولین بار در یک دوره جام جهانی توانست ۴ امتیاز کسب کند و در کمال شایستگی برابر پرتغال به تساوی یک بر یک رسید تا با ۴ امتیاز در رده سوم قرار گیرد و از صعود به مرحله بعد باز بماند. با این حال این بهترین عملکرد تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی بود.

کسب ۴ امتیاز از گروه مرگ که قهرمان جام جهانی و قهرمان یورو را در خود داشت، کاری بسیار ارزشمند است. ایران همچنین برای اولین بار در یک دوره جام جهانی تنها دو گل خورده داشت که از این حیث نیز بهترین عملکرد را داشته است و این در حالی است که ملی‌پوشان کشورمان می‌توانستند حتی در ثانیه‌های پایانی پرتغال را شکست دهند و کار غیرممکن را ممکن سازند و به مرحله بعد صعود کنند.

در نقد عملکرد خوب تیم ایران مجله فوتبالی چهار چهار دو (FourFourTwo)با انتشار گزارشی نوشت: ثبات، کلیدواژه تیم کارلوس کی‌روش است که از سال 2011 تصدی آن را بر عهده داشته است. او در جام جهانی 2014 یک تیم بسیار منظم و سرسخت ساخته بود تا جایی که آرژانتین مسی را به شدت آزرد و نهایتا فوق ستاره آرژانتینی توانست در آخرین لحظات بازی دروازه ایران را بگشاید. چیز زیادی تغییر نکرده است. ایرانی‌ها، همچنان همان دفاع که به عنوان بهترین مزیت‌شان است را دارا هستند. آنها در مرحله پایانی دور مقدماتی، حتی یک گل هم دریافت نکردند. ایران، در منطقه حمله هم از بازیکنان ویژه‌ای برخوردار است.

تیم ملی ایران جهانی شد

خبرنگار پرتغالی قبل از بازی تیم ملی ایرن برابر تیم ملی پرتغال با حضور بر سر تمرین ایران خاطرنشان  کرد که صرف نظر از اینکه ایران در مسابقه آخر مرحله گروهی جلوی پرتغال چه نتیجه ای بگیرد، ایرانی ها سربلند روسیه را ترک خواهند کرد.

اگر چه تیم ایران در مقایسه با تیم‌های حاضر در جام جهانی شهرت کمتری داشت و خبری از ستاره های جهانی در این تیم نبود ولی با عملکرد خوب خود ظرف دو هفته دل‌ها را به دست آورد و دردل بسیاری از فوتبال دوستان کشورهای مختلف جای گرفت.

کارلوس کی رش سرمربی نام آشنای تیم ملی فوتبال ایران، راز طرفداری بسیاری از تماشاگران کشورهای مختلف از جمله روس‌ها، انگلیسی‌ها، اسپانیایی‌ها و مکزیکی‌ها از تیم ایران را بازی با شجاعت و صادقانه شاگردان خود عنوان کرده است.

در حالی که قبل از شروع مسابقه‌ها کسی شانسی برای ایران قائل نبود این تیم تا مرحله شکست دادن اسپانیا و پرتغال پیش رفت و تا آخرین لحظه شانس صعود به مرحله حذفی را داشت.

اما عربستان که بعد از ۱۲ سال دوباره پایش به جام جهانی باز شده بود، نمایش ضعیف تیم ملی این کشور به ویژه باخت سنگین 5 بر صفر مقابل روسیه و سپس شکست دوم آن برابر اروگوئه انتقادات زیادی را متوجه عملکرد این تیم کرد.

تیم ملی عربستان اگر چه در بازی آخر برابر مصر توانست با نتیجه 2 بر صفر این تیم را شکست دهد و مقداری از فشارهای موجود را بکاهد ولی با توجه به باخت پی درپی در دو بازی قبلی، حذف آن مسجل و بازی برابر مصر صرفا تشریفاتی بود.

کاربران عربستانی مقصر نمایش ضعیف تیم ملی کشورشان را عملکرد مسوولان و دست اندرکاران ورزشی در زمینه نحوه انتخاب بازیکنان، نداشتن تجربه های بین المللی و نامناسب بودن شیوه های آماده سازی این تیم می دانند و در آروزی بازگشت به دوران شکوفایی و سال های اوج تیم ملی کشورشان دردوره 1996 در آسیا هستند تا بلکه دوباره به اقتدار فوتبالی خود بازگردند.

آخرین حضور این تیم به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد. بعد از ۴ حضور متوالی در سال‌های ۱۹۹۴، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، این پنجمین بار است که به جام جهانی صعود کرده است.

تحقیر عربستان در افتتاحیه جام جهانی

تیم ملی روسیه با ۵ گل عربستان را در دیدار افتتاحیه جام جهانی شکست داد و در حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شکست تحقیر آمیزی را به این تیم تحمیل کرد.

این دیدار در افتتاحیه جام جهانی و با قضاوت نستور آرژانتینی در ورزشگاه لوژنیکی برگزار شد و با برتری ۵ بر صفر روسیه و شکست سنگین عربستان به اتمام رسید.

تیم ملی عربستان در بازی دوم برابر اروگوئه اگر چه عملکرد بهتری نسبت به بازی اول داشت ولی با  واگذاری نتیجه بازی، حذف زودهنگام خود از جام  جهانی را رقم زد و امیدهای فوتبال دوستان این کشور را نا امید کرد.

تیم ملی فوتبال عربستان در نهایت با پیروزی مقابل مصر به کار خود در جام جهانی ۲۰۱۸ پایان داد.

تیم‌های عربستان و مصر در ورزشگاه ولگوگراد آرنا در مصافی تشریفاتی در برابر هم قرار گرفتند که این دیدارحیثیتی با نتیجه ۲ بر یک به سود عربستان پایان یافت.

پایان کار عربستان در جانم جهانی فوتبال 2018 روسیه به رغم تغییرهای متعدد سرمربیان و هزینه های گزاف چیزی جز حذف زودهنگام  نبود  و نتوانست دستاوردی برای این کشور به ارمفان بیاورد و این در حالی است که تیم ملی فوتبال کشورمان با هزینه ها و امکانات به مراتب کمتر با نمایش خیره کننده توانست تحسین ملت ایران و  فوتبال دوستان بسیاری از کشورهای جهان را برانگیزد.

پربیننده ترین خبرها