تشریح درگیری های جنوب سوریه از زبان حسین مرتضی

تشریح درگیری های جنوب سوریه از زبان حسین مرتضی
سه شنبه 5 تير 1397 - 18:36

ارتش سوریه علیرغم درگیری های بین المللی و منطقه ای بالاخره توانست با گام هایی استوار و در عملیاتی نظامی با محدود کردن محاصره گروه های مسلح ؛بر بصرالحریر ،ملیحه العطش و اللجاه در ریف درعا تسلط یابد.

العالم - سوریه

تسلط بر این مناطق در واقع مقدمه ای برای پیروزی استراتژیک ارتش سوریه از سوی منطقه جنوب سوریه به شمار می رود.

ارتش سوریه و هم پیمانانش در جنوب سوریه با اعلام این تحولات، خبر دادند که برای پیشروی خود هیچ مانعی بر سر راهشان وجود ندارد و پس از آزادسازی ربیعه در غوطه شرقی نوبت ریف شرقی استان درعا است که پس از تسلط کامل بر منطقه اللجاه و دو منطقه بصر الحریر و ملیحه العطش  نوبت پاکسازی آن و اخراج تروریست ها از آن است.

ارتش سوریه در صدد این است تا به همه کسانی که به جبهه النصره و گروه های مانند او در جنوب کشور اعتماد کرده اند، بگوید گروه های تروریستی فقط زبان سلاح را می فهمند و نمی توان با امریکا و میانجی های صهیونیستی وارد مذاکره شد.

عملیات نظامی در جنوب سوریه هم چنان ادامه دارد و سرکردگان نیروهای متجاوز، تحرکات نظامی ارتش برای از بین بردن گروه های مرتبط با خود را تحت نظر دارند این در حالی است که ارتش سوریه نیز پس از تسلط بر همه مناطق مسکونی منطقه اللجاه، دستاوردهای برجسته ای را ثبت کرد. 

این مناطق در سالهای جنگ مهم ترین راه های امدادی گروه های النصره به شمار می رفت که از صحرای امتداد یافته آغاز و تا مرزهای عراق و پایگاه آمریکایی التنف ادامه و در جنوب نیز شامل  مرزهای سوریه و اردن بود .

موقعیت جغرافیایی و دشواری عبور و مرور در این منطقه موجب شده تا گروه های مسلح بر طولانی بودن جنگ  با ارتش سوریه  امید ببندند زیرا این منطقه دارای صخره های بزرگ ، غارها و ناهمواری های زیادی است که گروه های مسلح از آن به عنوان استحکامات طبیعی استفاده می کنند.

شایان ذکر است این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی مهم خود  که حد فاصل مرزهای اردن و ریف السویدا و درعا تا جنوب ریف دمشق بوده و از سوی دیگر بیش از 75 کیلومتر از درعا فاصله ندارد بخشی از اتاق عملیات رژیم صهیونیستی و اتاق عملیات موک در اردن بوده است.

ارتش سوریه توانسته  بر حدود 1000 کیلومترمربع این منطقه تسلط یابد اما اهمیت استراتژیک تسلط براین منطقه ؛در نظارت ارتش سوریه به مسیرهایی است که پایگاه التنف را به استان های جنوب سوریه و ریف دمشق متصل می کند.

تسلط بر این منطقه  هم چنین روزنه جدید و گسترده ای  برای پیشروی ارتش و محاصره منطقه بصرالحریر و ملیحه العطش  را گشود به گونه ای که یگان های ارتش پس از یک عملیات نظامی متمرکز بر آن تسلط یافتند. 

این در حالی است که ارتش سوریه پس از دست یافتن بر اطلاعات دقیقی از نیروها و یگان های اطلاعاتی خود و هم چنین  تقسیم مناطقی در بصرالحریر به دو منطقه درگیری با نیروهای مسلح و بخش های دیگر، به قطع ارتباط آتش باری این گروه ها و پایان امدادرسانی و تضعیف قدرت دفاعی نیروهای مسلح کمک کرد و همه این حوادث با انهدام بانک اهداف دو منطقه ملیحه العطش و بصرالحریر و روستاهای مشرف بر آن توسط  ارتش سوریه همزمان شد.

اهمیت نظامی عملیات فوق از این جهت است که مناطق گسترده امنی برای نیروهای پشت جبهه ارتش پیشرو سوریه به ریف درعای شرقی فراهم خواهد شد و دیگر از حملات افرد مسلح هراسی نداشته و می توانند با آزادی بیشتر به سوی مناطق ریف شرقی درعا از جمله ناحته  و الکرک پیشروی کنند.

دستاوردهای ارتش سوریه در ریف درعا، بدون شک بیانگر ورود ارتش سوریه به اقدامات دفاعی بررسی شده و دقیق و کوتاه مدت بودن این عملیات و تحقق سریع اهداف خود است.

حسین مرتضی

217

پربیننده ترین خبرها