تحلیل روز/

جزئیات عملیات ارتش سوریه در عملیات درعا

جزئیات عملیات ارتش سوریه در عملیات درعا
چهارشنبه 6 تير 1397 - 15:47

طی چهار روز گذشته ارتش سوریه دستاورد قابل توجهی را طی عملیات جنوب سوریه در پاکسازی شهرها و روستاهای مختلف از تروریست ها در درعا، کسب کرده است.

العالم-سوریه

طی عملیاتی که ارتش سوریه که در حومه درعا آغاز کرده است طی ساعات  اخیر ده ها تروریست به هلاکت رسیده و زخمی شده و شماری از تروریست ها نیز تحت محاصره ارتش سوریه درآمده اند.

در همین حال شماری از تروریست ها در برخی شهرک های اطراف درعا با ارسال پیامی اعلام کردند که بدون درگیری و جنگ حاضر به پذیرفتن تمام شروط و تسلیم این شهرک ها هستند.

ساکنان دو شهرک "داعل" و" ابطع" با برگزاری تظاهراتی خواستار خروج افراد مسلح از این شهرک ها، ورود ارتش به داخل شهرک ها  و برافراشتن پرچم سوریه  شدند.

این در حالی است که بیم آن می رود که تروریست های النصره این اقدام ساکنان شهرک های داعل و ابطع را با خشونت پاسخ گویند.

همچنین واشنگتن چندی پیش اعلام کرد که دولت ترامپ قصد ندارد که در جنوب سوریه دست به مداخله نظامی بزند.

عملیات جنوب سوریه عملیاتی است که ارتش این کشور علیه تروریست های موسوم به جبهه النصره و افراد مسلح وابسته به این گروه تروریستی در استان درعا، اطراف آن و همچنین حومه سویدا در شمال درعا،  آغاز کرده است.

منابع سوری تاکید دارند که همه گردان های ارتش سوریه در این عملیات (جنوب سوریه)، از جمله نیروهای یگان ویژه و گروه ضربت  شرکت خواهند داشت و روند اجرایی این عملیات نیز مشابه عملیات غوطه شرقی دمشق خواهد بود.

هدف نهایی ارتش سوریه از انجام این عملیات آزادسازی استان درعا به صورت کامل و شهرک به شهرک و روستا به روستا است؛ تحت کنترل گرفتن مرزهای سوریه و اردن و همچنین بازگشایی «گذرگاه تجاری نصیب» نیز از دیگر اهداف ارتش سوریه در عملیات درعا است.

در همین حال ارتش سوریه اعلامیه هایی را با بالگرد در مناطق تحت سیطره تروریست های منتشر کرده است که در آن از تروریست ها خواسته شده که بدون جنگ و خونریزی وارد مصالحه شوند؛ چنانکه در توافق غوطه دمشق و حومه شمالی حمص شاهد آن بودیم.

در دو روز گذشته نیرو هوایی ارتش سوریه چند حمله علیه پایگاه های تروریست ها در حومه شمالی السویداء در اطراف درعا و حمله توپخانه ای در حومه شرقی درعا انجام داد و انتظار می رود که عملیات درعا به حومه القنیطره در نزدیکی بلندی های جولان نیز برسد. این اقدام منجر به تحت کنترل گرفتن همه مرزهای جنوبی سوریه و پاکسازی کامل مناطق جنوبی این کشور از تروریست ها را در پی خواهد داشت، چنانکه تاکنون در مدت زمانی کوتاه ارتش سوریه توانست کنترل اوضاع در همه روستا و شهرک های منطقه اللجات را به دست گیرد و خود را به شهرک بصر الحریر در حومه شرقی درعا برساند.

همچنین گردان های ارتش سوریه توانستند کنترل کامل شهرک «بصرالحریر» و «ملیحه العطش» را در شرق ازرع، به دست گیرند و شش تروریست را زندانی و مقدار قابل توجهی از ادوات نظامی آنها را به غنیمت گیرند.

در ادامه این عملیات و همزمان با تلاش گروهی از ارتش سوریه در مناطق مجاور، گروه های مهندسی ارتش سوریه درحال پاکسازی مناطق مین و بمب گذاری شده هستند.

شمار شهرک ها و روستاهای منطقه اللجات در حومه شرقی درعا به 44 شهرک و روستا می رسد، همه این دستاوردها تنها ظرف چهار روز به دست ارتش سوریه به دست آمده است.

در خاتمه  و به طور خلاصه درمورد عملیات جنوب می توان گفت که در این عملیات  ارتش سوریه بر اساس طرح واضح و مشخصی جهت بازپس گیری مناطق جنوبی سوریه  به پیش می رود و گروه های تروریستی تحت عناوین مختلف در حال انهدام و نابودی هستند و ساکنان مناطق جنوب سوریه نیز خواستار وورد ارتش این کشور به روستاها و شهرک های خود هستند و هراسی از گروه های تروریستی ندارند که این امر روند پیشبرد عملیات ارتش سوریه را تسریع و تسهیل می کند.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها