رئیس شورای اروپا:

 باید برای بدترین‌ سناریو ها در برابر آمریکا آماده شد

 باید برای بدترین‌ سناریو ها در برابر آمریکا آماده شد
چهارشنبه 6 تير 1397 - 19:57

رئیس‌ شورای اروپا در نامه‌ای برای کشورهای عضو شورای اروپا با اشاره به سیاستهای ترامپ طی نامه‌ای به اعضای اتحادیه اروپا نوشت که ما امیدوار به بهترین اتفاقات هستیم اما باید خودمان را برای بدترین سناریوها هم آماده کنیم.

العالم-اروپا

 «دونالد تاسک» رئیس‌ شورای اروپا در آستانه نشست سران اروپایی که روزهای 28 و 29 ژوئن (پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم تیرماه) در بروکسل برگزار می‌شود، خطاب به اعضای شورای اروپا نامه‌ای نوشته که بخشی از این نامه به شرح زیر است:

«این آخرین بار نیست که درباره موضوع مهاجرت و یا اصلاحات در منطقه یورو صحبت می‌شود اما اهمیت دارد که ما در پی نشست گروه 7 که در کانادا برگزار شد، مفهوم ژئوپلیتیک را مدنظر داشته باشیم. با وجود اقدامات خستگی‌ناپذیر ما برای حفظ اتحاد غرب، روابط فراآتلانتیک به دلیل سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به شدت تحت فشار  قرار دارد. متاسفانه اختلافات ورای مسایل بازرگانی هستند من مایلم که ارزیابی سیاسی خود را درباره جایگاه امور در میان بگذارم. این باور من است که زمانی که انتظار داریم بهترین اتفاق بیافتد، ما باید خود را برای بدترین سناریو آماده کنیم.

پیش شرط برای یک سیاست مهاجرتی واقعی اروپا این است که اروپایی‌ها به صورت موثر تصمیم بگیرند که چه کسی وارد اروپا شود.ناکامی در دستیابی به این هدف می‌تواند نمایشی از ضعف ما باشد. فراتر از همه اینها امکان دارد این حس را ایجاد کند که اروپا مرز خارجی ندارد. مردم اروپا از ما انتظار دارند و مدتهاست چنین انتظاری داشته‌اند تا در تصمیم‌گیری در اقدامات‌مان نشان دهیم که به امنیت آنها اهمیت می‌دهیم. مردم این خواسته را دارند نه به این دلیل که ناگهان دچار رفتاری جنون‌آمیز شده‌اند و می‌خواهند که در برابر بقیه دنیا دیوار بکشند بلکه به این دلیل که این وظیفه هر مقام سیاسی است که قانون را اجرا کند و از مرزها و حاکمیت مرزها حمایت کند. علاوه بر همه اینها هدف از ایجاد گارد مرزی، حمایت از مرزهاست.

در اروپا و سراسر جهان صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ناتوانی ما در حفاظت از مرزهای خارجی (اروپا)، ویژگی ذاتی اتحادیه اروپا و یا در بعد گسترده‌تر پیامد لیبرال‌دموکراسی است. ما شاهد ایجاد جنبش‌های سیاسی جدید بوده‌ایم که پاسخ‌های ساده‌ای به بسیاری از پرسش‌های پیچیده می‌دهند؛ آسان، رادیکال و جذاب. بحران پناهجویان برای آنها مجموعه‌ای از استدلال‌ها را مطرح کرده است و مردم بیشتری در حال پذیرش این موضوع هستند که فقط حاکمیت قدرتمند، دارای ماهیت ضد اروپایی و ضد لیبرال که داری تمایلات انحصارگرا باشد می‌تواند جلوی موج مهاجرت غیرقانونی را بگیرد. اگر مردم به اینها اعتقاد داشته باشند و اینکه فقط اینها می‌توانند راهکار موثری در زمینه مهاجرت ارائه دهند در این صورت به هر چیز دیگری هم که آنها می‌گویند اعتقاد خواهند داشت. میزان (چنین باوری) زیاد است و زمان هم کوتاه است.»

فارس

پربیننده ترین خبرها