حسین مرتضی گزارش می دهد؛

پیروزی های گسترده جنوب سوریه؛ برآیند اقدامات هماهنگ اطلاعاتی و نظامی

پیروزی های گسترده جنوب سوریه؛ برآیند اقدامات هماهنگ اطلاعاتی و نظامی
پنج‌شنبه 7 تير 1397 - 18:53

تحولات نبرد در جبهه های مختلف سوریه و شتاب فزاینده ارتش سوریه در زمینه حل و فصل پرونده های بزرگ نشان می دهد این دستاوردها با موفقیت های امنیتی بسیار طولانی مدت سازمان اطلاعات سوریه همراه بود.

العالمسوریه

حسین مرتضی گزارش داد؛ نتیجه عملیات های اطلاعاتی صورت گرفته در جنوب سوریه به فوریت به نیروهای نظامی درگیر در نبردها منتقل می شود.

تاکتیک های نظامی ارتش سوریه مبتنی بر وحدت نیروهای مسلح در سطوح نظامی و امنیتی است. 

در جبهه جنوب تلاش امنیتی به طور گسترده در زمینه نفوذ در صفوف افراد مسلح صورت گرفته است، افراد مسلح شامل ترکیبی از 50 گروه بودند که به رغم اینکه با یکدیگر ائتلاف کرده بودند اما با تلاش امنیتی دوباره از یکدیگر متلاشی شدند و حتی این از هم گسیختگی و نفوذ امنیتی به سطح فرماندهان گروههای مسلح رسید که در نتیجه آن اطلاعات زیادی ارائه دادند و سبب تسهیل نبرد و رسیدن ارتش سوریه به اهداف شد.   

عملیات نظامی گسترده و موفق در سوریه با این سرعت در نتیجه هماهنگی کامل اطلاعاتی و نظامی صورت گرفت این بدان معناست که عملیات های موفق در سوریه در نتیجه؛ 50 درصد تلاش امنیتی و 50 درصد تلاش نظامی که به صورت هماهنگ و دقیق صورت گرفته است حاصل شد.

مهمترین گروه های مسلح در درعا شامل گروه های ذیل است:

لواء الیرموک

اواخر 2012 «لواء الیرموک» در شرق درعا از 8 گروه تروریستی با بیشتر از 900 جنگجو تشکیل شد.

سال 2014 فرقه الیرموک شامل 14 گروه از ارتش آزاد به فرماندهی «بشار الزعبی» و معاون وی «سلیمان الشریف» تشکیل شد.

این تروریست ها در شهر درعا مستقر شدند و حضور گسترده ای در جنوب شرقی، جنوب غربی، روستاهای ریف شرقی در بصری الشام، معربه، غصم، الطیبه، ام المیاذن، نصیب و درعا البلد دارند که حمایت مالی و تسلیحاتی را از اتاق «عملیات الموک» دریافت می نمایند.

لواء المهاجرین و الانصار

یکی از قدیمی ترین گروه های ارتش آزاد که در استان درعا به فرماندهی دو سروان فراری ارتش سوریه به نامهای «ایاد القدو» و «خالد فتح الله» در منطقه ازرع تشکیل شد و تابع شورای نظامی سابق درعا و عضو ائتلاف جبهه جنوب است.

فرماندهان آن عضو  به اصطلاح شورای نظامی هستند و دارای موشک های ضد زره و ضدتانک، توپخانه، خمپاره انداز، انواع ضد هوایی و تیربار بوده و از اتاق الموک حمایت دریافت می کردند. 

الویه الفرقان

یکی از گروه های تندرو که در استان قنیطره نزدیک جولان اشغالی متمرکز می باشد، فرمانده آن «ابوالقاسم محمد ماجد الخطیب» است، قبلا در داریا تا جنوب و غرب دمشق، قنیطره و غرب درعا متمرکز بود، دارای یک فرماندهی واحد بوده و به طور فعال، با گروه های مرتبط با رژیم صهیونیستی، هماهنگی نموده و بطور مستقیم از آنان کمک دریافت می نماید.

قوات تحالف الجنوب (نیروهای ائتلاف جنوب)

هشت گروه نظامی وابسته به ارتش آزاد در استان درعا "قوات الجنوب" را به فرماندهی سرهنگ فراری "زیاد الحریری" تشکیل دادند.

لواء المهام الخاصه (تیپ ماموریت های ویژه)

سرهنگ فراری «سهیل الجوابره» در سال 2013 آن را تشکیل داد که شامل 7 گروه تروریستی به نامهای «گردان سیف الله»، گردان احرار الجولان، گردان الرجا، گردان احباب الله، گردان الاخلاص، گردان انصار السنه و گردان آل البیت است. یکی از فرماندهان آن سرهنگ فراری ژوزف بشاره است.

فرقه الحمزه

گروه تروریستی فرقه الحمزه به فرماندهی سرهنگ فراری صابر سفر در روز 24 مارس 2014 در شمال غرب درعا تشکیل شد که شامل گروه های تروریستی زیر است:

لواء حمزه اسد الله – لواء مجاهدی حوران – لواء احفاد عمر بن الخطاب به فرماندهی سروان فراری نضال العاسمی – لواء شهداء انخل به فرماندهی ستوان یکم فراری محمد فاروق العاصی – کتیبه الدبابات (گردان تانک) ، کتیبه م / ط – کتیبه م / د – کتیبه الهاون (گردان خمپاره انداز).

این گروه موشک های تاو را از اتاق موک دریافت نمود و از برخی از کشورهای غربی، عربی و دشمن صهیونیستی کمک دریافت می نماید.

لواء فجر الاسلام

سپتامبر 2014 یک سرهنگ فراری به نام محمد حسن سلامی، گروه لواء فجر الاسلام را در منطقه جنوب غرب درعا در عتمان، طفس، محله های درعا و بصری الحریر از این گروه های تروریستی در سوریه تاسیس نمود.       

جبهه ثوار سوریا 

سال 2014 تاسیس شد و  در "تل الحاره – تل الجموع – تل المال – عقربا و الطیحه" در شمال استان درعا استقرار یافت، این گروه تروریستی به فرماندهی سرگرد فراری قاسم نجم قبل از آنکه توسط "جبهه النصره" در هم کوبیده شود، دوقلوی جبهه ثوار سوریا در شمال بود. دارای رابطه مستحکمی با رژیم صهیونیستی و اتاق الموک است.

فوج المدفعیه الاول (هنگ یکم توپخانه)

یکی از گروه های تروریستی در جبهه جنوب که متخصص در زمینه موشک انداز، توپخانه و خمپاره انداز است، تابستان 2013 توسط یک سرگرد فراری تروریست به نام عبد اللطیف الحورانی تشکیل شد و تنها تشکیلاتی است که دارای توپخانه و موشک انداز در جنوب می باشد، در حملات تل الحاره، تل الجموع، تل الجابیه، الشیخ سعد، اللواء 52 شرکت داشت و از اتاق الموک و آمریکا کمک دریافت می نماید.      

فرقه فلوجه حوران

در شرق درعا حضور دارد، یک تروریست به نام انس الزعیم فرمانده آن است، شامل گروه های تروریستی لواء (تیپ) المجاهدین، لواء شهداء نصیب، لواء المهام الخاصه، لواء الاحرار، لواء شهداء صماد، لواء الشهید المقدم است و از اتاق الموک کمک دریافت نموده و دارای موشک های ضد زره است.

فرقه شباب السنه

"شباب السنه" از بزرگترین گروه های تروریستی درعاست که در سال 2013 تحت عنوان "لواء شباب السنه" تاسیس شد و از اتاق موک حمایت دریافت می نماید، فرمانده آن یک تروریست به نام "احمد العوده" از مهمترین فرماندهانی است که دارای ارتباط قوی با رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

این گروه تروریستی در حمله به شهر بصری الشام سهیم بود که به مقر اصلی آن تبدیل شد و پس از آن اقدام به سرقت آثار باستانی و قاچاق آن به اردن نمود و دارای سلاح شیمیایی می باشد. 

206

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها