رئیس جمهوری پیشین گرجستان به 6 سال حبس محکوم شد

رئیس جمهوری پیشین گرجستان به 6 سال حبس محکوم شد
جمعه 8 تير 1397 - 14:13

خبرگزاری رویترز روز جمعه از تفلیس گزارش داد که یک دادگاه گرجستان 'میخائیل ساکاشویلی' رئیس جمهوری پیشین این کشور را به طور غیابی به جرم سوء استفاده از قدرت به 6 سال زندان محکوم کرد.

العالم - آسیا

وی که در سال های 2004 تا 2013 رئیس جمهوری این کشور در منطقه قفقاز بود با سوء استفاده از قدرت تلاش کرد مدارکی که دال بر ضرب و شتم 'والری گلاشویلی' که از رهبرمخالفان و نماینده پارلمان این کشور در سال 2005 بود را مخفی کند.

این گزارش با اعلام اینکه وی در ژانویه امسال (دی ماه گذشته) نیز در پرونده دیگری به اتهام مخفی کردن اسناد قتل یک بانکدار این کشور به 3 سال زندان محکوم شده بود، افزود: 'حامیان او این حکم را محکوم و با رد این اتهام آنرا یک اقدام سیاسی خواندند'.

با این وجود، 'سورنا گونتژزده' قاضی این پرونده روزگذشته ( پنجشنبه ) در دادگاه تفلیس، سیاسی بودن این حکم را رد کرد، اما 'نیکا ملیا' یک عضو برجسته حزب جنبش متحد ملی گرجستان و همپیمان ساکاشویلی در یک گفت وگوی خبری حکم صادره را غیرقانونی خوانده و اعلام کرد: 'از آنجایی که دادگاه و دادستان با این ترفند سیاسی قصد حذف رقیب را دارند، بی تردید اعتماد ملی را نیز از دست داده اند'.

ساکاشویلی 50 ساله که همسری هلندی دارد و پس از تحولات موسوم به 'انقلاب گل رز' از انقلاب های رنگی در سال 2003، با حمایت آمریکا و کشورهای غربی به قدرت رسید، بعد از پایان دومین دوره ریاست جمهوری اش در سال 2013 ابتدا به اوکراین رفت و در آنجا حتی استاندار استان 'اودسا' نیز شد.

در سال 2015 پس از آنکه دولت اوکراین به او شهروندی اعطا کرد، دولت گرجستان اعلام کرد که تابعیت مضاعف را نمی‌پذیرد و در نتیجه شهروندی گرجستانی وی از او سلب شد.

در نتیجه با بروز اختلاف در میان مقامات اوکراین بر سر اقامت ساکاشویلی در این کشور، او از استانداری خلع و مجبور به ترک این کشور شد.

اما پس از اخراج از این کشور به هلند رفت و از فوریه (بهمن ماه) گذشته در لهستان به سرمی برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها