پیشنهاد منطقی شبکه تلویزیونی العالم؛ به جای "معامله قرن" از "معامله ترامپ" استفاده کنیم

پیشنهاد منطقی شبکه تلویزیونی العالم؛ به جای
شنبه 9 تير 1397 - 20:45

در رسانه های عبری در مرحله نخست و پس از آن در رسانه های عربی و سپس در رسانه های غربی اصطلاح «معامله قرن» شایع و متداول شد که بیانگر و نشان دهنده دیکته ها و تلقین های ترامپ رئیس جمهور آمریکا با هدف تحمیل آن بر طرف فلسطینی و در راستای پاسخگویی به مطالبات محض و غیرقانونی رژیم صهیونیستی است.

العالم- فلسطین           

هدف از این معامله تجزیه و جدایی بخش اعظمی از اراضی فلسطین و قانونی کردن اراضی است که پیشتر بلعیده و اشغال شده است. هدف از این معامله همچنین لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی و اعطای یک موجودیت و هویتی به فلسطینیان به مرکزیت منطقه ابودیس است موجودیتی که یک کشور نیست و پایتخت آن نیز قدس به عنوان قبله نخست مسلمانان نخواهد بود.

به رغم این که هیچ گونه اعلام یا بیانیه رسمی درباره جزئیات این معامله موجود نیست اما وجه تسمیه آن به نام «معامله قرن» با ابتکار و پیشنهاد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس است تا به این قرارداد اهمیت زیادی بدهد و آن را یک دستاورد سیاسی بزرگی برای آمریکا در منطقه خاورمیانه و در دوره ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجال برانگیز آمریکا تلقی کند معامله ای که با موافقت ضمنی برخی از کشورهای عربی با این دیکته های اسرائیلی در سایه ضعف آشکار عربی همراه شد.

پس از نتانیاهو این عبدالفتاح السیسی بود که از اصطلاح معامله قرن استفاده کرد تا این که این اصطلاح در رسانه های عربی رایج شد و استفاده از آن بدون هیچ تاملی بر وجه تسمیه اش دست به دست و متداول گشت.

شبکه تلویزیونی العالم در جستجوی اصطلاح و گزینه جایگزینی که به معنای مقصود و مد نظر طرح ترامپ برای از بین بردن موضوع و ارمان فلسطین به سود رژیم اشغالگر اسرائیل نزدیک تر باشد برآمد.

تصمیم شبکه تلویزیونی العالم از بیش از یک هفته قبل مبتنی بر این است که به جای اصطلاح معامله قرن از معامله ترامپ استفاده شود زیرا این اصطلاح (معامله ترامپ) در واقع بیانگر شیوه درک رئیس جمهور آمریکا از سیاست است که سیاست را معامله ها و قراردادهای پر سود تجاری می بیند به خصوص این که می خواهد آن را بر رژیم های عربی تحمیل کند رژیم هایی که قدرت مخالفت با آن را ندارند و بالطبع این اصطلاح از معنای توافق خارج می شود زیرا که آن حمایت و پذیرش عربی را می خواهد در حالی که برای اسرائیلی ها رضایت بخش خواهد بود.

با توجه به این که نتایج این معامله ترامپیسم مشخص نیست و فلسطینیان به عنوان صاحبان تصمیم و تصمیم گیرندگان اصلی آن را نمی پذیرند و خواستار احقاق کامل حقوق خود هستند بنابراین دقیق نیست که به این قرارداد شوم معامله قرن گفته شود زیرا بزرگنمایی می شود بلکه باید آن را به ترامپ که سازنده و صاحب این اصطلاح است محصور و محدود کرد و از آنان به عنوان معامله ترامپ نام برد و نه معامله قرن آنگونه که ترامپ و نتانیاهو می خواهند.

در اینجا باید از محمد ابراهیم المدهون وزیر سابق فلسطینی که در این خصوص با شبکه تلویزیونی العالم همراهی کرد و در مقاله ای که روز جمعه در پایگاه اینترنتی الجزیره نت منتشر شد از اصطلاح مناسب و دقیق تر معامله ترامپ به جای اصطلاح گمراه کننده و انحرافی معامله قرن استفاده کرد قدردانی کنیم.

امیدواریم که شخصیت های سیاسی و اصحاب رسانه و فرهیختگان جهان عرب نیز در خصوص استفاده از اصطلاح گمراه کننده و انحرافی معامله قرن تجدید نظر کنند و به جای آن از اصطلاح درست و دقیق معامله ترامپ استفاده کنند زیرا این اصطلاح بیانگر تلاش های صادقانه در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین و رسوایی و افشاگری چیزی است که رسانه های عبری و بعضا عربی در خصوص منحرف کردن و گمراه کردن افکار عمومی و ترویج این معامله شوم ( ترامپیسم ) می خواهند به دست آوردند

پربیننده ترین خبرها