توییتی که اوپک را به تمسخر گرفت!

توییتی که اوپک را به تمسخر گرفت!
يکشنبه 10 تير 1397 - 14:44

ادعای ترامپ در خصوص موافقت عربستان با افزایش تولید نفت ناشی از وحشت کشورهای بزرگ از بالارفتن قیمت نفت بوده که مخالفت گسترده آنان را با ترامپ در موضوع اعمال تحریم ها علیه ایران در پی داشته است.

العالم- ایران/ سیاسی

این روزها باید به طور لحظه ای منتظر بود تا رئیس جمهور آمریکا اظهار نظری کند چه به صورت مجازی و چه غیر مجازی . گویی این رئیس جمهور آمریکا تخته گاز در مسیری پیش می رود که جز مخالفت با دنیا و البته هم صدایی و اجرای خواسته های دیکته شده حامیانش چیزی برای گفتن ندارد . جز این هم انتظار نمیرود از این ترامپ.

ترامپ در توییتش از گفتگو با سعودی ها خبر می دهد و می گوید از ملک سلمان خواستم تولید نفت را ۲ میلیون بشکه افزایش دهد.

این توییت پس از خبری مطرح می شود که ایران هدف اصلی آن بود؛ بازگشت تحریم های نفتی.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سه سال گذشته همواره پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

اما ترامپ سعی دارد خلاف واقعیت های موجود عمل کند و این بار نفت و تحریم های نفتی را ابزار قرار داده است.

هفته گذشته اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، و همین‌طور روسیه توافق کرده‌اند که عرضه نفت را افزایش دهند اما این اقدام هم جلوی افزایش قیمت جهانی را نگرفت.

یک مقام سعودی به وال استریت ژورنال گفته است: 'عربستان سعودی واقعا علاقه ندارد که بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید کند و هیچ قصدی برای افزایش ظرفیت کنونی‌اش ندارد. چون گران تمام می‌شود."

بی اعتنا به تهدیدهای آمریکا

آمریکا پس از اعلام تصمیم خود(تحریم های نفتی علیه ایران)، به خریداران نفت و میعانات گازی ایران فشارهایی وارد کرد تا به کاهش و توقف خرید خود دست بزنند اما بررسی ها نشان می دهد این سیاست تاکنون ناکام مانده است و روند مبادلات نفتی ایران، بدون توجه به این هیاهوها همچنان ادامه دارد.

نگاهی به آمار صادرات میعانات گازی ایران از پارس جنوبی که به عنوان قطب تولید و صادرات این محصول شناخته می شود، نشان می دهد میزان صادرات روند افزایشی داشته است.مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اعلام کرد: در سه ماه نخست امسال، سه میلیون و 212 هزار و 592 تن میعانات گازی به ارزش 2 میلیارد و 210 میلیون و 973 هزار دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 39 درصد رشد را نشان می دهد.

عربستان پیام ترامپ را تایید کرده است؟

آسوشیتدپرس اعلام کرده است؛ عربستان پیام منتشر شده در صفحه توییتر ترامپ مبنی بر موافقت ریاض برای افزایش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز را تاکنون تائید نکرده است.

بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی عربستان در این زمینه منتشر شده، حاکی است: در جریان این گفت‌و‌گوی تلفنی، دو طرف بر لزوم تلاش به منظور حفظ ثبات بازارهای نفت و رشد اقتصاد جهانی تاکید کردند اما در این گفت و گو اشاره ای به تولید اضافه 2میلیون بشکه نفت این کشور چنانچه ترامپ مدعی آن است، نشده است.

آیا ریاض توان افزایش ۲ میلیون بشکه نفت را دارد؟

حسن کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک در واکنش به درخواست ترامپ از پادشاه عربستان برای افزایش 2 میلیون بشکه نفت در روز گفت: ریاض چنین ظرفیتی ندارد. البته اگر عربستان چنین کاری کند، این در خواست به معنای دستور خروج این کشور از اوپک است.

وی افزود: 15 عضو سازمان اوپک هفته گذشته در صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان در وین تصمیم گرفتند توافق پیشین مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای و رساندن سقف تولید به 32 میلیون و 500 هزار بشکه را حفظ کنند و تنها از مقدار کاهش تولید بیش از تعهد بکاهند و پایبندی به سقف تولید را به 100 درصد برسانند.

این مقام مسئول هفته گذشته گفته بود که وزارت امورخارجه آمریکا اعلام می کند تولید نفت اوپک کم است و عربستان مدعی است، در ماه جولای 11 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند. متاسفانه باید بگویم هر دوی آن ها سازمان اوپک را به تمسخر گرفتند.

برخی تحلیلگران میگویند این ادعای ترامپ در خصوص موافقت عربستان با افزایش تولید ناشی از وحشت کشورهای بزرگ از بالارفتن قیمت نفت بوده که مخالفت گسترده آنان را با ترامپ در موضوع اعمال تحریم ها علیه ایران در پی داشته است.

 نشریه هیل با بازتاب توییت ترامپ، طرح درخواستی ویژه از سوی آمریکا برای افزایش تولید نفتی را اقدامی بی سابقه توصیف کرد. 

خبرگزاری بلومبرگ نیز هفته گذشته گزارش داد که شرکت دولتی نفت عربستان موسوم به «آرامکو» پس از اعمال فشار از سوی ترامپ، برای افزایش تولید نفت در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) آماده است و قصد دارد میزان تولید را به حدود 10 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند.

از سویی، برخی خبرگزاری ها روز جمعه گذشته به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دادند که دولت ترامپ با عقب نشینی از خواست اولیه خود ممکن است برای برخی کشورهای وارد کننده نفت از ایران، معافیت های موردی در نظر بگیرد.

مقام مزبور گفت: ما بر همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام از ایران تمرکز داریم تا هر تعداد ممکن از این کشورها را مجاب کنیم خرید نفت از ایران را تا چهار نوامبر (13 آبان ماه) به صفر برسانند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزود: آماده ایم با کشورهایی که واردات نفت خود را کاهش دهند، به طور موردی همکاری داشته باشیم.

حال باید دید خبر نفتی ترامپ پس از خروج وی از توافق هسته ای چه تاثیری در فضای اقتصادی دنیا خواهد گذاشت. خبری که از همان ابتدای انتشار مخالفان جدی خود را در پی داشته است.

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها