توضیحات وزیر کشور درباره اعتراضات خرمشهر

توضیحات وزیر کشور درباره اعتراضات خرمشهر
يکشنبه 10 تير 1397 - 12:18

وزیر کشور گفت: بر خلاف شایعات در حوادث خرمشهر فردی کشته نشده است.

العالم- ایران/ سیاسی 

عبدالرضا رحمانی وزیر کشور و  دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در ابتدای نشست خبری خود با بیان اینکه "پایه امنیت ما مردم هستند"، اظهار داشت: وحدت، انسجام و رضایت‌مندی مردم جزو اولویت‌های وزارت کشور بود.

وی افزود: در این راستا معاونت‌های مختلف وزارت کشور وظیفه پاسخگویی داشتند. در بحث توسعه، وزارت کشور نقش اصلی و هماهنگی را به‌عهده دارد؛ لذا تلاش کردیم امر توسعه را که به نقش وزارت کشور مربوط می‌شود به‌نحو احسن پیگیری کنیم.

وی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: معضلات اجتماعی از 2 سال پیش به وزارت کشور واگذار شد. طبق گزارش‌هایی که به رئیس جمهور و رهبر انقلاب تقدیم کردیم، تلاش کردیم در عقب‌افتادگی‌های قبلی جبران‌هایی صورت گیرد، ضمن اینکه در رفع آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

وزیر کشور تصریح کرد: در زمینه سیاسی مشارکت مردم را مورد توجه قرار دادیم. برای احزاب نقش ویژه‌ای قائل شدیم.

وی ادامه داد: برای اعتراض‌های مردم ‌در چارچوب قانون مکان‌هایی تعیین و‌ در دولت تصویب شد تا تجمعات و‌ اعتراض‌های قانونی با حفظ امنیت و دوری از مزاحمت برای مردم محقق شود.

وزیر کشور با ابراز اینکه "به فضای انتخابات نزدیک می‌شویم"، گفت: از نیمه دو‌م امسال بی‌تردید تحرک‌هایی در گروه‌ها و احزاب شروع خواهد شد،  ملاحظه‌هایی در این زمینه داریم‌ و‌ آن ملاحظات را مد نظر قرار خواهیم داد.

**آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات

رحمانی فضلی با اعلام اینکه  لایحه جامع انتخابات در دولت در دست بررسی است، افزود: لایحه جامع و کاملی است که نقص‌های موجود را برطرف می‌کند. در دولت کارگروهی برای بررسی پیشنهادهای دولت در این لایحه تعیین شده است. امیدوار هستیم این لایحه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی برسد.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال تسنیم پیرامون شایعات پیرامون کشته شدن تعدادی در اعتراضات خرمشهر اظهار داشت: هیچ موردی کشته نبود؛ دیشب یک مورد زخمی وجود داشته که به بیمارستان منتقل شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اعتراضات اگر در قالب مجوزهای قانونی باشد، از نظر حقوقی مشکلی ندارد اما اگر به کف خیابان بیاید و از دست افراد خارج شود موجب سوء استفاده و خدشه‌دار شدن امنیت عمومی می‌شود. نیروی انتظامی و قوه قضائیه در این زمینه وظایفی دارند که حتماً باید درباره آن پاسخگو باشند. باید این‌گونه اعتراضات را به‌سمت قانونی شدن هدایت کنیم.

**نظر وزیر کشور درباره نقش برخی جریان‌ها در تجمعات خیابانی

وی درباره نقش برخی جریان‌ها در تجمعات خیابانی گفت: طبق بررسی‌ها تاکنون به این نتیجه نرسیدیم که گروه سیاسی خاص و یا عده‌ای مشخص با ساماندهی و تشکیلات و برنامه‌ریزی مردم را برای حضور در خیابان تحریک کنند.

رحمانی فضلی درباره شکستن شیشه مغازه‌ها در بازار تهران توسط نیروی انتظامی تصریح کرد: در جلسه شورای امنیت فرمانده نیروی انتظامی در این زمینه توضیح دادند که وقتی دنبال افرادی در تجمع تاثیرگذار بودند، می‌رویم تا آنها را بازداشت کنیم، به سمت مغازه‌ها فرار می‌کردند، ناچار بودیم شیشه‌ها شکسته شود تا ماموریت انجام شود. وی‌ مثال آتش نشانی را زدند که وقتی در خانه قفل می‌شود، مجبور می‌شوند در را بشکنند. بنابراین علت این بوده چه دلیلی دارد که نیروی‌انتظامی به اموال عمومی خسارت بزنند؟ به برخی فیلم‌ها هم توجه نکنید به هرحال تاریخ مصرف آنها گذشته هستند.

وی‌ادامه داد: در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی، کمبود و مشکلات هستیم که بخشی از آن به نوسانات بازار ارز، بخشی از آن به دلیل پاسخگویی در زمان لازم و همچنین عدم اقناع مردم بر می‌گردد. هر وقت شرایط را برای مردم، خوب توضیح دادیم با همراهی آنها مواجه بودیم. نباید کاری کرد که مردم به مسئولان بی‌اعتماد شوند.

وزیر کشور افزود: سیاه‌نمایی، تخریب‌ها و تهمت‌ها موجب ناامیدی مردم می‌شود. جنگ روانی زیادی علیه کشورمان به راه افتاده بنابراین باید در داخل کشور با اتحاد و انسجام داخلی رضایت مردم را جلب کنیم. همه باید تلاش کنیم که جامعه را به نوعی هدایت کنیم که در برابر دشمن انفعال نداشته باشیم؛ البته این به معنای عدم مطالبه جامعه نیست،ما اعتراضات مردمی را به رسمیت می‌شماریم، چهار روز موضوع کامیون‌داران را داشتیم که برخی هم به اقدامات خلاف امنیت عمومی دست زدند ولی برخورد سختی نداشتیم و در پایان کامیون‌داران را اقناع کردیم.

وی با بیان اینکه "فکر نکنیم دشمنان ما طرفدار حق، مردم و تامین نیازهای مردم هستند"، افزود: باید با پیگیری حل مشکلات و اقناع‌سازی، رضایت جامعه را به دست آوریم. در جلسه شورای امنیت کشور مطرح کردیم که باید همه زمینه‌هایی که موجب نارضایتی مردم می‌شود را احصا کرد تا قبل از آنکه این زمینه‌ها موجب اعتراضات مردم شود، مسائل رفع شود.

**توضیحات درباره وضعیت آبرسانی خرمشهر

وزیر کشور درباره طرح آبرسانی خرمشهر نیز گفت: از سال 71 طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد؛ یعنی 25 سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و 15 تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز بسیاری از مطالبات خود را دریافت نکرده است اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم. چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند، اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار گیرند.

** توضیحات وزیر کشور درباره ویلای منتسب به وی

وی در باره تخریب ویلایی منسوب به وی درمنطقه ساوجبلاغ گفت: اولا فشند بوده نه فشم. بنده در  فشند باغچه داشتم نه ویلا، خانه باغ 97 متری بوده است. زمان حضور در صداوسیما با قسط خریدم، همان زمان نیز کسی که آن را به بنده فروخت، اطمینان داد غیرقانونی نیست. بدون احضاریه و‌ ‌حکم آن را تخریب کردند. بین آن همه مکان هم فقط این مکان مارا تخریب کردند. بعد سایت‌ها تیتر زدند "عمارت رحمانی فضلی!" این هم از مظلومیت وزیر است.

**آخرین اخبار درباره ماجرای تجاوز در ایرانشهر

رحمانی‌فضلی در خصوص آخرین اخبار ماجرای تجاوز در ایرانشهر و میزان دقیق قربانیان این حادثه نیز گفت: در کوتاه‌ترین فاصله کسی که از او شکایت شد بازداشت شد، ابتدا یک نفر و بعد سه نفر دستگیر شدند. دادستانی اعلام کرد کسانی که شکایت دارند شکایت خود را اعلام کنند.

وی افزود: در این پرونده 4 نفر شکایت کردند. شکایت 41 نفر حتما کذب است.گزارش خواستم و گفتند شاکیان بیش از چهار نفر نشدند.

وزیر کشور تصریح کرد: امروز صبح گزارش دیگری در این خصوص به ما دادند. به استاندار گفتم به سرعت موضوع را بررسی کنید و  مجرم را به اشد مجازات برسانید. ما می‌خواهیم فرایند رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یابد. قرار شده است بعضی موضوع‌ها احصاء و فرایند بررسی‌ها کوتاه شود؛ چرا که بعضی موضوعات است جامعه را جریحه‌دار می‌کند اما اجرای حکم آنقدر دور است که وقتی اجرا می شود، دیگر آن بازدارندگی را ندارد.

وی درباره نحوه اعطای مجوز به معترضین در وزارت کشور اظهار داشت: قانون می‌گوید تشکل‌ها و احزاب می‌توانند درخواست مجوز کنند. مردم در هر صنفی که هستند اتحادیه دارند و از آن طریق اقدام می‌کنند، ما مجبوریم که هر نوع تجمعی که را با قبول مسئولیت افرادی مثل صنوف، احزاب و اتحادیه‌ها برگزار کنیم.

پربیننده ترین خبرها