انتقال آب به آبادان و خرمشهر از طریق خط آب غدیر

انتقال آب به آبادان و خرمشهر از طریق خط آب غدیر
يکشنبه 10 تير 1397 - 20:47

خشکسالی‌های چند سال اخیر و به تبع آن کاهش جریان آب رودخانه کارون موجب شده تا آب شور دریا وارد مسیر رودخانه شده و EC آب نیز افزایش پیدا کند که این امر مشکلاتی را برای مردم شهرهای آبادان و خرمشهر، روستاهای حاشیه منطقه و شهرهای اطراف شهرستان آبادان ایجاد کرده است.

العالم - ایران

دولت برنامه وسیعی در این رابطه تدوین کرد که سرآمد این اقدامات و تلاش‌ها مصوبه ۱۵ فروردین ۹۶ هیات دولت در مورد زیرساخت‌های آب و فاضلاب، پایداری شبکه برق و مشکلات زیست محیطی خوزستان بود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: یکی از این طرح‌ها تامین اعتبار مربوط به جنوب غرب موسوم به آب غدیر است که در قالب آن یک خط جدید از سد کرخه کشیده شد که به تدریج آبرسانی به ۲۵ شهر و 1600 روستا را آبرسانی خواهد کرد اما به دلیل شرایط موجود اولویت با شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان است.

آب مورد نیاز خرمشهر روزانه حداکثر ۹۰ هزار مترمکعب و برای آبادان ۱۵۰ هزار متر مکعب است و عمده این آب از محل آب غدیر تامین می‌شود و بخشی هم از بهمنشیر و اروند آبگیری می‌شود.

با بالارفتن شوری آب بهمنشیر و اروند تصمیم گرفته شد در اجرای خط جدید، کل آب خرمشهر و آبادان از طرح غدیر تامین شود و کار با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه زمانبندی شده ۱۵ تیر آبرسانی به آبادان و خرمشهر به کلی از طرح غدیر تامین خواهد شد و آبگیری از اروند، کارون و بهمنشیر کاملا متوقف می‌شود از همین رو شهروندان عزیز در رابطه با تامین آب شرب از نظر کمی و کیفی نگرانی نداشته باشند.

در حال حاضر احداث خط دوم انتقال آب غدیر به صورت "سه شیفته" و شبانه روزی در حال انجام است؛ تا به جای نیمه امسال، در روز پانزدهم تیرماه شاهد بهره برداری از این خط انتقال آب باشیم.

با افتتاح خط دوم غدیر، برداشت از رودخانه بهمنشیر به طور کامل از مدار خارج و آب غدیر وارد شبکه می‌شود که با این کار شوری آب به 2 هزار میکروموس می‌رسد که قابلیت شرب نیز دارد.

با بهره‌برداری از خط دوم پروژه آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر در نیمه تیرماه سال جاری و به تبع آن توقف برداشت آب از رودخانه‌‌های کم کیفیت منطقه از جمله بهمنشیر برای آبرسانی، مطمئنا EC آب آبادان نیز به میزان EC طرح غدیر خواهد رسید.

برای رساندن آب از ایستگاه پمپاژ ام الدبس واقع در 100 کیلومتری خرمشهر که توسط آن آب کرخه به خط لوله غدیر تزریق می شود، تاکنون بیش از 86 کیلومتر لوله گذاری شده و تنها کمتر از سه کیلومتر دیگر باقی مانده است.

برای تامین آب کشاورزی با توجه به کاهش شدید آورد آب، سه سد خاکی بر روی کارون و بهمنشیر ایجاد شد تا از ورود آب شور دریا به رودخانه‌ها جلوگیری شود که خوشبختانه وضعیت در این بخش رو به بهبودی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها